Gå til innhold

America ! Fuck yeah !


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det ble nylig arrangert en "Skepsisuke" på NTNU av Trondheim Kristelige Studentlag. Det var en uke med flere arrangementer, blandt annet en debatt mellom Even Gran og Peter Payne med tema "God and science: Can they coexist?". Det var flere forelesninger og diskusjoner med kristne. Jeg ble til og med invitert på middag i bedehuset. Jeg oppsummerte mine erfaringer fra mange diskusjoner gjennom uken på facebook. Dere i denne tråden synes kanskje det er interessant å høre hva en såpass "krass" ateist fikk ut av slike diskusjoner:

What I learned from «Skepsis»-uka:

The positive:

1.The christians that I discussed with handled critizism quite well, and was more willing and able to understand an atheistic position than I assumed prior to this week.

2.The christians were very welcoming, nice and intelligent people

3.The food was a nice bonus

4.Peter Payne exceeded my expertations and presented a decently elegant (though flawed) response to the problem of evil

5.The superstitious beliefs of christians does not seem to be there because of a lack of education or presentation of how the world works

The negative:

1.Some christians do not care about evidence(!). People I discussed with seemed completely normal and intelligent during long discussions, but later admitted that NOTHING would change their beliefs. Those beliefs included (amongst at least three people I discussed with) a young earth and a rejection of evolution(!!).

2.The superstitious beliefs of christians does not seem to be there because of a lack of education or presentation of how the world works. Most of them seem to know that there is overwhelming evidence disproving their beliefs, but they don't care. I did not know this was how highly educated people were thinking. Previously, I have always assumed people were just not educated enough or had been isolated to the outside world somehow. After this week, may “faith” in christians is greatly reduced because of this complete lack of rationality.

3.(Some) Christians actually believe in the bible. This worries me and other rational people. With the bible one can justify slavery, genocide, homofobia, sex as a sin and many other things for which there is no rational justification or evidence. It probably worries christians how muslims can justify suicide bombings and honor killing if they belive the quran is the truth. The bible is not any better! Moderate christians, please tell your irrational friends to stop believing that one book is the literal truth!

4.TKS either does not understand what scepticism entails (I would assume that to be true, they are superstitious after all.), or they have deliberatly named their week of events to draw a larger crowd (fair enough). Any true sceptic would read who arranged the events, and conclude that this is not sceptisism but discussing-why-our-beliefs-are-true-while-preaching-(ism).

Advice for moderate christians: Please speak up. Criticize irrational young earth creationsist beliefs. The ridiculous beliefs presented by some few irrational believers, scews the perseption of christians in general to be less rational. I like to think that most of you believe without sufficient evidence. Creationists believe in spite of sufficent evidence to the contrary.

Thanks for interesting discussions, a nice debate and good food.

TL;DR: Mine nye erfaringer var at kristne var mer villig til å diskutere enn forventet, men var mer irrasjonelle enn forventet. Jeg forstår nå mye bedre hvorfor f.eks loven om ekteskap med 9-årige jenter nevnt rett over her kan bli innført. Det er rett og slett fordi (noen av) de troende ikke bryr seg om noen bevis utenfor troen/den hellige boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nylig arrangert en "Skepsisuke" på NTNU av Trondheim Kristelige Studentlag. Det var en uke med flere arrangementer, blandt annet en debatt mellom Even Gran og Peter Payne med tema "God and science: Can they coexist?". Det var flere forelesninger og diskusjoner med kristne. Jeg ble til og med invitert på middag i bedehuset. Jeg oppsummerte mine erfaringer fra mange diskusjoner gjennom uken på facebook. Dere i denne tråden synes kanskje det er interessant å høre hva en såpass "krass" ateist fikk ut av slike diskusjoner:

TL;DR: Mine nye erfaringer var at kristne var mer villig til å diskutere enn forventet, men var mer irrasjonelle enn forventet. Jeg forstår nå mye bedre hvorfor f.eks loven om ekteskap med 9-årige jenter nevnt rett over her kan bli innført. Det er rett og slett fordi (noen av) de troende ikke bryr seg om noen bevis utenfor troen/den hellige boken.

Nå er eg vel en Muslim. Og nei, langt i fra praktiserende. For min del er det bare tradisjon og skikk.

Det du skriver her- føler at dette kan overføres til hvordan radikale muslimer tenker. Det er latterlig.

Kunn fordi noe står skrevet i en bok, så betyr det at dette er "eneste" sannhet..uffa meg. Er glad eg ikke tar religion og religion utøvelse så seriøst- risikoen for å bli hjerne vasket, er for stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er eg vel en Muslim. Og nei, langt i fra praktiserende. For min del er det bare tradisjon og skikk.
Hvorfor idenitifiserer du deg som muslim hvis det bare er tradisjon og skikk? Tror du på allah?

Det du skriver her- føler at dette kan overføres til hvordan radikale muslimer tenker. Det er latterlig.
Er jeg latterlig, eller er radikale muslimer latterlig? Skjønner ikke hva du mener her.

Kunn fordi noe står skrevet i en bok, så betyr det at dette er "eneste" sannhet..uffa meg. Er glad eg ikke tar religion og religion utøvelse så seriøst- risikoen for å bli hjerne vasket, er for stor

Ja det er er veldig bra du (og forhåpentligvis nesten alle på skepsisuka som jeg ikke snakket med) ikke tar det som noen sannhet, men jeg er sjokkert over at noen sivilingeniørstudeter kan tro at skapelesmyten er sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor idenitifiserer du deg som muslim hvis det bare er tradisjon og skikk? Tror du på allah?

Er jeg latterlig, eller er radikale muslimer latterlig? Skjønner ikke hva du mener her.

Ja det er er veldig bra du (og forhåpentligvis nesten alle på skepsisuka som jeg ikke snakket med) ikke tar det som noen sannhet, men jeg er sjokkert over at noen sivilingeniørstudeter kan tro at skapelesmyten er sann.

godt spørsmål- har eg et sånn knallbra svar? har ikke tenkt så mye på det, er vel muslim fordi familien er det, Tror eg det finnes en Gud? skal man si det som det er..så nei. For meg,,så virker det som religon er "eventyr". Det er fint å kunne noe om det, men er tilpasset levemåten som var i verden for 2000 år siden. -eg meiner det er utdatert.

Sa ikke at DU er latterlig. Syns alle radikale er latterlige. hadde en diskusjon om dette med min eks, og der mitt forslag var noe sånt: Ta alle radikale mennesker, dette gjelder også nasjonalister/rasister osv, plasser dem alle på en føckings øy. la dem herje med kvarandre. og la oss vanlige få leve i fred.

Hvorfor mener eg dette? Det er enkelt. Eg er fra Bosnia opprinnelig. og når en ser hvor mye hat religion og nasjonalisme kan gjør med befolkningsgrupper...da mister man håpet på menneskeheten.

Eg er student ved Høyskolen i Østfold forresten.

Det er interesant det du skriver, eg antok at det er på grunn av manglende utdanning at man kan bli hjerne vasket, men dette viser at det ikke er tilfelle :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror den største grunnen til at man blir hjernevasket er fordi man blir indoktrinert i ung alder. Ikke religion i seg selv som gjør barn til selvmordsbombere, men foreldrene som praktiserer denne religionen og tolker den sånn som de vil tolke den.

Jeg hadde en del fordommer mot muslimer og ikke-vestlige innvandrere for et halvt år tilbake, men etter jeg innså det selv og begynte å faktisk bli med å finne på noe med ikke-vestlige innvandrere og muslimer som jeg faktisk IKKE kjente, så har synet mitt forandret seg helt.

Skal lete lenge etter en vennegjeng med så sterkt forhold og nestekjærlighet som den gjengen jeg var med. :)

Og ut av nysgjerrighet, Eminator er du født og oppvokst i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt spørsmål- har eg et sånn knallbra svar? har ikke tenkt så mye på det, er vel muslim fordi familien er det, Tror eg det finnes en Gud? skal man si det som det er..så nei. For meg,,så virker det som religon er "eventyr". Det er fint å kunne noe om det, men er tilpasset levemåten som var i verden for 2000 år siden. -eg meiner det er utdatert.

Vel, hvis du svarer nei på om du tror det finnes en gud, så er du en ateist.

A står for "uten" eller "ikke" og teist er en som tror på en gud som påvirker verden. Hvis du da ikke tror på en gud, så er du ateist, altså uten tro på en gud.

Du kan selvfølgelig kalle deg muslim hvis du vil, jeg skal ikke tvinge på deg en merkelapp du ikke vil ha ;). Jeg ville kanskje kalt deg en muslimsk kulturell ateist:=).

Sa ikke at DU er latterlig. Syns alle radikale er latterlige. hadde en diskusjon om dette med min eks, og der mitt forslag var noe sånt: Ta alle radikale mennesker, dette gjelder også nasjonalister/rasister osv, plasser dem alle på en føckings øy. la dem herje med kvarandre. og la oss vanlige få leve i fred.

Hvorfor mener eg dette? Det er enkelt. Eg er fra Bosnia opprinnelig. og når en ser hvor mye hat religion og nasjonalisme kan gjør med befolkningsgrupper...da mister man håpet på menneskeheten.

Eg er student ved Høyskolen i Østfold forresten.

Det er interesant det du skriver, eg antok at det er på grunn av manglende utdanning at man kan bli hjerne vasket, men dette viser at det ikke er tilfelle :/

Ja det er mye som hadde vært bedre hvis ingen tok noen spesielle bøker seriøst uten ytre bevis. Jeg vill poengtere at de kreasjonistene som skal bli kommende sivilingeniører sikkert er unntaket heller en regelen. Jeg ble bare overrasket over at så smarte og høyt utdannede folk klarer å holde på en så tullete overtro som skapelsesmyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Vel, hvis du svarer nei på om du tror det finnes en gud, så er du en ateist.

A står for "uten" eller "ikke" og teist er en som tror på en gud som påvirker verden. Hvis du da ikke tror på en gud, så er du ateist, altså uten tro på en gud.

Du kan selvfølgelig kalle deg muslim hvis du vil, jeg skal ikke tvinge på deg en merkelapp du ikke vil ha ;). Jeg ville kanskje kalt deg en muslimsk kulturell ateist:=).

Ja det er mye som hadde vært bedre hvis ingen tok noen spesielle bøker seriøst uten ytre bevis. Jeg vill poengtere at de kreasjonistene som skal bli kommende sivilingeniører sikkert er unntaket heller en regelen. Jeg ble bare overrasket over at så smarte og høyt utdannede folk klarer å holde på en så tullete overtro som skapelsesmyten.

Jeg er sikker på at de en dag vil møte sosiale sanksjoner og latterliggjøring (forhåpentligvis) når det står i ROS analysen at Risiko ikke er sannsynlighet x konsekvens, men en "act of god"... (satt på spissen, men du skjønner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den største grunnen til at man blir hjernevasket er fordi man blir indoktrinert i ung alder. Ikke religion i seg selv som gjør barn til selvmordsbombere, men foreldrene som praktiserer denne religionen og tolker den sånn som de vil tolke den.

Jeg hadde en del fordommer mot muslimer og ikke-vestlige innvandrere for et halvt år tilbake, men etter jeg innså det selv og begynte å faktisk bli med å finne på noe med ikke-vestlige innvandrere og muslimer som jeg faktisk IKKE kjente, så har synet mitt forandret seg helt.

Skal lete lenge etter en vennegjeng med så sterkt forhold og nestekjærlighet som den gjengen jeg var med. :)

Og ut av nysgjerrighet, Eminator er du født og oppvokst i Norge?

Eg skal vær enig- eg tror at man blir hjernevasket fordi man blir indoktrinert i ung alder. har flere bevis på dette. en av mine søskenbarn begynte å gå i Moskeen fra 13-14 års alderen. og prøver nå å leve etter "sharia" lovene...mens han bor i Tyskland. tingen er...han og kona har "modernisert, og tilpasset" seg til å kunne å leve i 2014.

har kristne praktiserende venner eg også. Det gjør meg ingenting. har venner som er religiøse. Det gjør meg ingenting, det eg ikke liker er når noen skal overbevise om at ens tro er det "riktige"- er man religiøs så ja- hold det for deg selv.

Eg kom Til Norg ei august 1993, da krigen hadde komt farlig nær mitt hus- røfli 20 km unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du svarer nei på om du tror det finnes en gud, så er du en ateist.

A står for "uten" eller "ikke" og teist er en som tror på en gud som påvirker verden. Hvis du da ikke tror på en gud, så er du ateist, altså uten tro på en gud.

Du kan selvfølgelig kalle deg muslim hvis du vil, jeg skal ikke tvinge på deg en merkelapp du ikke vil ha ;). Jeg ville kanskje kalt deg en muslimsk kulturell ateist:=).

Ja det er mye som hadde vært bedre hvis ingen tok noen spesielle bøker seriøst uten ytre bevis. Jeg vill poengtere at de kreasjonistene som skal bli kommende sivilingeniører sikkert er unntaket heller en regelen. Jeg ble bare overrasket over at så smarte og høyt utdannede folk klarer å holde på en så tullete overtro som skapelsesmyten.

hehehe, ja det var noe eg ikke har hørt før vertfall :D hehe

Religion i seg selv er ikke farlig, det er måten folk velger å tolke den på- tilpasset sine behov, som gjør religion til en fare.- spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Tøft at du deler dine erfaringer Eminator, greit med noen nye fjes i denne tråden :)

Religion i seg selv er ikke farlig, det er måten folk velger å tolke den på- tilpasset sine behov, som gjør religion til en fare.- spør du meg

Her ser jeg hva du mener, men er litt uenig. Det er nettopp derfor religion er potensielt farlig. Akkurat som at skytevåpen ikke alene dreper noen, men at menneskene bruker de til å drepe, men nettopp dette gjør at de er farlig i hendene på de som vil drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft at du deler dine erfaringer Eminator, greit med noen nye fjes i denne tråden :)

hehe :) takker for det :)

Eg prøver å¨være realistisk. Tenke realistisk, drømme realistisk, planlegge realistisk osv.

Eg føler at man må leve verden man er i NÅ- ikke slik den var, heller ikke slik den kommer til å bli en gang i fremtiden.

Verden vi lever i nå, så passer ikke religion inn. Religion blir snudd, religion blir misbrukt, religion blir til noe annet enn det oprrinnelig skulle være, Relgion blir brukt til vold,krig og politikk. Når man blander relgion og politikk, ja det er då det blir farlig å leve. Dette ser man stadig, og er ikke et pent syn. Problemet er- religion har vært en del av menneskets liv i flere tusen år. Beste hadde vært om religion kunne forsvunnet helt, men det vil nok ta noen tusen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...