Gå til innhold

Gravid..??


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er også gravid og har til nå trent stort sett som før, men da uten "maksing" og uten å ta noe særlig tyngre enn at jeg kan klare 5 rep på toppsettet. Er litt over halvveis nå og det har funka fint for meg (bortsett fra helt i starten, da var jeg dausliten og orka lite). Kostholdet er også som før for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle litt av det vi lærte på skulen (AFPT)

- Hold deg på det nivået du var på med trening før du var gravid. Eks ikke prøv å bli mye sterkere, trene mere, hardere, etc.

- Ut i graviditeten, unngå å jobbe i full bevegelse (ROM) siden leddene blir litt mere slarkete.

Eks Knebøy, ikke lås ut knæra fullt så mye på topp, og ikke gå helt i bunn.

- Unngå øvelser der du ligger på ryggen.

Kosthold:

Spis normalt som du gjorde tidligere. Klarer du å unngå cravings, GJØR DET.

Trur egentlig ingen mann vil stå i veien mellom ei gravid dame og ein kg sjokolade. Men klag ikke på formen etter graviditeten om du gir etter for cravings. Hadde ei som kunde som gikk opp 50kg på 9måneder, skyldte på graviditeten, vel... Ho åt 1kg smågodt om dagen også (tilsvarer 5000kcal).

Kalori behovet øker vel med 2-300kcal etter et par måneder, ikke mye mere enn det. Så ingen GRUNN til å overspise.

Og sist men ikke minst, du har ein lege, bruk den legen for alt han/ho er verdt. Spør spørsmål, "Er det greit at eg gjør sånn og sånn? "

Ikke gamble med din/ungens helse, og skulle det være noe er det greit å ha en autoritær person som legen som kan "godkjenne" hva du skal gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

burny_ kommer med gode poeng, kan legge til når det gjelder kondisjonstrening:

Unngå overoppheting, sørg for å drikke nok under øktene og å trene i lokaler som ikke er alt for varme.

Pulsbasert trening har ikke så mye for seg siden blodvolumet ditt øker, tren derfor mer etter subjektiv følelse.

På NIH lærte vi også at alle øvelser hvor buktrykk var viktig er smart å moderere litt, heller flere reps og lettere vekt hvor du puster gjennom hele øvelsen, enn få resp og maks løfting.

Ellers så står det en del i aktivitetshåndboken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burny_ jeg har hørt akkurat det motsatte mht. ettbeinsøvelser, at nettopp pga slarkete ledd bør man unngå dem ...? Det er det som er så herlig med informasjon, hehe. "gjør dette!". - "unngå det samme!".

Henger meg på LeanMachine om å følge dagsformen, og ellers spise. Jeg har fått craving på husmannskost, av alle ting, hvilket fungerer ypperlig. Byttet ut karbonadedeig i taco med karbonadedeig i kjøttkaker, erter med ertestuing og ris med potet. Det trenger ikke være sjokoladecravings som melder seg, åpenbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

burny_ jeg har hørt akkurat det motsatte mht. ettbeinsøvelser, at nettopp pga slarkete ledd bør man unngå dem ...? Det er det som er så herlig med informasjon, hehe. "gjør dette!". - "unngå det samme!".

Henger meg på LeanMachine om å følge dagsformen, og ellers spise. Jeg har fått craving på husmannskost, av alle ting, hvilket fungerer ypperlig. Byttet ut karbonadedeig i taco med karbonadedeig i kjøttkaker, erter med ertestuing og ris med potet. Det trenger ikke være sjokoladecravings som melder seg, åpenbart!

Ja du har det som veier imot det med bukktrykk.

Men igjen over på det andre eg sa, du skal ikke prøve å bli bedre under graviditeten, så kjørte du mye utfall/bulgarske før så klarer du nok å holde deg ganske stabil. Men har du aldri kjørt det før så er det kanskje greit å være litt meir forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur egentlig ingen mann vil stå i veien mellom ei gravid dame og ein kg sjokolade. Men klag ikke på formen etter graviditeten om du gir etter for cravings. Hadde ei som kunde som gikk opp 50kg på 9måneder, skyldte på graviditeten, vel... Ho åt 1kg smågodt om dagen også (tilsvarer 5000kcal).

Kalori behovet øker vel med 2-300kcal etter et par måneder, ikke mye mere enn det. Så ingen GRUNN til å overspise.

Oj! Det var en vill vektoppgang!

Jeg gikk vel opp 12-15kg. Spiste akkurat det jeg hadde lyst på og trente utrolig lite. (Så jeg gikk jo ned en del i muskelmasse i starten)..

Etter graviditeten har jeg gått ned 20 kg :D At ungen ligger ved puppen og koser seg om natta gjør underverker! Så det er viktig å huske på at man skal legge på seg i graviditeten :) Og spise det kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg er 27 år og gravid i uke 29, og jeg har trent styrke og kondisjon i flere år. Jeg mener at jeg spiser omtrent som før, men har nå likevel gått opp 11 kg hittil :) Med tanke på min utgangsvekt på 64 kg og høyde 177 cm, antar jeg at jeg er rimelig i tråd med anbefalingene om vektoppgang i graviditeten.

I graviditeten har jeg fulgt rådet til min lege om å roe litt ned og løfte slik at jeg klarer 10 reps. Men i det siste har jeg følt litt på at selv om jeg løfter så "lett" at jeg klarer 10 reps, er det kanskje en smule for tungt. Jeg merker at siden magemusklene begynner å dele seg, kan det lett bule litt ut mellom dem (jeg antar dette er pga buktrykket). Hvor "lett" kan jeg løfte for å bevare den muskelmassen jeg har? Hvis jeg legger av litt vekt og heller tar feks 15 reps, vil jeg miste nevneverdig muskelmasse da? Målet er jo ikke å øke i muskelmasse i graviditeten, men jeg vil helst beholde det jeg har fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...