Gå til innhold

"De fleste slankere havner tilbake på samme vekt som før" -VG


Anbefalte innlegg

"(..) Problemet er bare at de aller færreste klarer å holde den nye vekten. Tvert imot havner de fleste slankere tilbake på samme eller litt høyere vekt enn før."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/derfor-er-det-saa-vanskelig-aa-holde-vekten/a/10130131/

I artikkelen linkes det også til denne artikkelen på forskning.no, hvor overvektige frarådes i å gå ned i vekt. Noen som har erfaringer med dette, eller noen synspunkter på artiklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går inn for å gå ned i vekt en periode så er jo ikke de mentale linjene trukket hvis du skjønner...

Om du går ned 10kg på 6-8 uker så er det rimelig lett å falle tilbake i det spise/aktivitets mønsteret du hadde tidligere og da vil en jo nødvendigvis legge på seg igjen.

Har ikke lest artikkelen men jeg er tilbøyelig til å være enig i påstanden om at overvektige ikke bør gå ned i vekt ... Å fokuserer på å gjøre varige endringer i kost / aktivitets nivå derimot blir en annen sak... da kan en få vektreduksjon som en sideeffekt mens det mentale fokuset ikke er på vektnedgang men på å spise riktig og å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå leste jeg her på fitnessbloggen senest i går at sparebluss eksisterer ikke, i VG's artikkel står det at det er noe som heter sparebluss...

http://fitnessbloggen.no/ekspert-hevder-sparebluss-ikke-eksisterer/

Lord, ikke rart man blir forvirret. Sier bare: MINDRE kalorier INN, MER kalorier UT.

Det vil alltid være haugesvis av publiserte artikler om hvordan best gå ned i vekt, som alle motsier hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mange som går på en bommert der. -hurra, jeg er nå skinny og oppnådd målet mitt, da kan jeg sitte på sofa'n hele dagen igjen og proppe sjokkis!!

JEG SIER IKKE ALLE SLENKERE HAR DENNE MENTALITETEN!! det var bare grovt overdrevet for å få fram et poeng!

Det er en fair sak ... veldig veldig mange har nettopp den mentaliteten der.

... den mentaliteten samt en iboende egenskap til å unnskylde og bortforklare egne svakheter feil og mangler med uforklarlige årsaker som de som personer overhode ikke har påvirkningskraft på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der forsto jeg plutselig veldig mye om hvorfor jeg har reagert som jeg gjør etter deffen min. Har økt kalorier sakte og holdt god track på vekta, men vært så sykt sulten,ennda jeg er i kalorioverskudd. Takk for veldig nyttig link:) jeg hadde mentaliteten at den "tunge" biten var over;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg det er en kombinasjon av psykiske (som mange tidligere har nevnt her) og fysiske årsaker. Med fysiske årsaker tenker jeg på hvordan hormoner oppfører seg ved vektnedgang. Kroppen "vil ikke" ned i vekt. Lyle McDonald skriver en del interessant om dette i Ultimate Diet 2.0 for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å overføre litt anoreksi-vitenskap; Mange som skal bli frisk kan spise i overskudd og legge på seg til et visst punkt hvor kroppen tilpasser seg og er fornøyd med vekten (ergo kroppens setpoint) Mange som er syke tror de kan bestemme selv hvor de vil ligge i vekt for å være sunne og friske og ha noe å overleve på (og mange tror de er friske når de når normalvekt eller bmi 18,5) men de fleste fortsetter gjerne legge på seg til kroppen når der den vil være også jevner det seg ut og man legger ikke lengre på seg like fort. Og alle kropper har forskjellige slike setpoints, hvor kroppen føler seg mest fornøyd (og kroppen er i siste omgang den som egentlig vet best hva den trenger) - dette gjelder nok for mange som går mye ned i vekt og.

Samtidig tror jeg at jo lengre man ligger på en spesifik vekt jo mer tilpasser kroppen seg den vekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...