Gå til innhold

Diskusjon - negativitet i omgangskretsen


Katarina

Anbefalte innlegg

Aldri har jeg følt meg så liten, ussel, stygg, feit,stygg. Mine bekjente hater trening og mener at det jeg driver m ødelegger for alle, altså treningen og maten min. Sliten av all negativitet. Hmm før var jeg ei dundre på 100, nå når jeg beg å bli "fin" , da mister jeg vennene mine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har desverre ingen gode råd å komme med.

Du skal være stolt over de resultatene du har fått.

Trening og kost tar en stor del av dagen, og det er det mange som ikke forstår.

Er også skrevet en artikkel om tema for en tid tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan din mat og trening kan påvirke og "ødelegge" for andre. Du tvinger vel helt sikkert ikke dem til å spise og trene det samme som deg? Huff, dette høres ene og alene ut som ren sjalusi - det er så trist at det skal være sånn. Jeg vet ikke om det er noen trøst, men det er faktisk mange som opplever akkurat det du sier.

Veldig mange ganger er det slik at man har venner som er "lik seg", ikke alltid, men ofte. Du sier at du har vært en "dundre på hundre", og da er kanskje noen av vennen dine overvektige også?

Uansett hva, så er ekte venner slike som støtter deg mer eller mindre i tykt og tynt. Nei vettu hva, de vennen ville jeg ikke spart på. Det er nok ikke lett å bare gå fra dem, men jeg kunne aldri vært med noen som ikke aksepterte meg uansett hvilken form og fasong jeg er i. Ekte venner gjør bare ikke sånt - fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri har jeg følt meg så liten, ussel, stygg, feit,stygg. Mine bekjente hater trening og mener at det jeg driver m ødelegger for alle, altså treningen og maten min. Sliten av all negativitet. Hmm før var jeg ei dundre på 100, nå når jeg beg å bli "fin" , da mister jeg vennene mine :(

Hvis såkalte "venner" ikke unner deg alt godt og de fine resultatene du oppnår, så er de ikke noe å kaste bort tid på! Det stikker ofte i øynene på de som ser på andre som får til det de selv bare kunne ønske at de klarte... du GJØR det de bare tenker på! :)

Tenk så forferdelig selvopptatte de er , når de kan få seg til å uttale/få deg til å føle at DIN mat og DIN trening ødelegger for DEM? Får DE det bedre om DU spiser dritt og holder høy, usunn vekt?? Svaret er ja, DE får det bedre med den svarte samvittigheten sin, som de ikke gidder å gjøre noe med.. De vil ha deg ned på sitt nivå.. Men ikke la sånne folk trekke deg ned! De vil bare surre rundt i sin egen negative boble, tydeligvis så fulle av fordommer at de heller går rundt og er sjalu på det de garantert ønsker seg selv.. :D Livet er stadig i endring, tenk om du skal stå på stedet hvil resten av dine dager kun for å gjøre andre fornøyd.. for en jævlig tanke! Vær ego, kom i enda bedre form sier nå jeg!!

STÅ PÅ og vis dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vennene dine går i fra deg pga dette så er de ikke gode venner. Om de er ordentlige venner så aksepterer de deg som du er og hva du gjør :D

Jeg mista selv mange venner på grunn av at jeg er ærlig. Har heldigvis de gode vennene min igjen.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle mine venner forstår gleden min for trening og kosthold, men de snakker aldri konkret negativt om det, da de vet det er viktig for meg! Tidligere hadde jeg også venner som bare var negative, og det er virkelig ikke behagelig.

Tenk på den standardfrasen; "Kvitt deg med de vennene som tar energi fra deg, og bruk heller tiden til å dyrke vennskapet med de som gir deg glede og positiv energi!"

Ligger noe i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle mine venner forstår gleden min for trening og kosthold, men de snakker aldri konkret negativt om det, da de vet det er viktig for meg! Tidligere hadde jeg også venner som bare var negative, og det er virkelig ikke behagelig.

Tenk på den standardfrasen; "Kvitt deg med de vennene som tar energi fra deg, og bruk heller tiden til å dyrke vennskapet med de som gir deg glede og positiv energi!"

Ja sant det, skjønte i går at jeg må gjøre noe. Blir så fryktelig lei meg. Jeg snakker nesten aldri om trening og aldri om mat, legger heller ikke ut på fb når jeg har trent, slik mange gjør. Allikevel når jeg de få gangene tar ordet trening i munnen min, ja da er det om å gjøre å trykke ned. Blir veldig falskt vennskap også , ettersom trening er så stor del av meg. Jeg har fått to nye venner, som jeg har møtt på trening, får heller la de få mun energi, også får jeg tenke at en epoke i livet er forbi

Ligger noe i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen negativitet til trening er desverre alt for vanlig :( Jeg har bare lært meg til å snakke om andre ting enn trening når jeg er sammen med majoriteten av vennene mine. Det er som oftest det letteste;) Det jeg synes er kanskje mest frustrerende er de venner og familie som nærmest "gosser" seg over at jeg har klart å skade meg ved styrketrening nå. -"Sånn går det når man trener vettu!"

Da er det i hvertfall bare å tenke på at, som det sies over her, bunner som regel ut i sjalusi. Mange er skulle nok ønske de selv hadde disiplin til å holde på sånn som mange av oss på forumet her gjør;) Stå på for det du selv mener er bra for deg! Det er alltid riktig uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell det som går igjen, ofte sjalusi. Er de dine ekte venner respekterer de dine valg og støtter deg. Det at de ikke støtter en så sunn og bra livvsendring som din kan jeg ikke forstå, selv blir jeg "erta" når jeg har med meg mat på filmkvelder osv men de har forstått med årene hvor mye trening betyr for meg. I allefall det viktigste jeg har lært er at å omgi seg negativitet gjør en akkuratt ikke positiv selv. Positive folk rundt seg, så blir man positiv selv, og det smitter videre til de du måtte møte. Konfronter dem gjerne men ikke si det på en sint og irritert måte for da flusser dem garantert opp selv. Jeg drikker ytterst sjeldent selv, men om så vennene mine ska på byen så er jeg med på vorset (sosialt) osv, istede for å isolere seg helt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte her,... de jeg har vært med de siste årene sklir vekk... " det må jo kunne gå ann å kose seg litt"

Prøver å forklare at jeg gjør jo ikke annet å kose meg! Sjokolade og brus er ikke lenger synonymt med kos for meg,.. men jeg er mer enn gjerne med på jentekveld fordet!!

En fordel også da, ble kontaktet av ei veninne fra tidligere, i går, endte med at vi ble enige om å ut å gå tur senere på kvelden, og kjæresten og jeg ble invitert i bryllupet hennes. Opplever også at folk som jeg ikke har hatt kontakt med før skriver og spør om trening og hva jeg gjør osv,... så det er som de sier her de andre,.... da var de kanskje ikke så gode venner i utganspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Det er helt normalt at man får mye pes for å begynne å trene og slikt blant venner. Det er ikke det at du har "dårlige" venner, men du har nok venner som ikke helt forstår og ikke (ubevisst) liker at du endrer deg, du er nok ikke alene i vennekretsen om å være bevisst over hvordan man ser ut. Når du tar det steget og faktisk gjør noe med det, bryter du litt imot hvordan de andre vennene dine tenker om saken. Litt psykologi her. Men du har en "plass" i vennegjengen din, vi er sosiale vesner og du prøver å endre plass vil du få litt motstand fra resten av vennegjengen, som en gruppe er det en ubevisst felles enighet om at alle har en egen plass og status.

Men pes og kommentarer er egentlig verdens minste problem, det er helt opp til deg - nettopp hvordan du tolker denne responsen, du kan ta det personlig og synes det er synd at vennene dine ikke støtter deg. Eller du kan gjøre det "smarte" og forstå at det er en naturlig prosess, og at vennene dine kommer til å akseptere livsendringen din etterhvert. Jenter vektlegger "status" i vennegjengen mye høyere enn gutter, gutter gjør det også, men ikke nødvendigvis i like stor grad. Men det er mye som spiller inn, usikkerhet/selvsikkerhet blant individene - er det flere usikre individer i gjengen kan de fort føle seg truet. Merk deg at dette er ubevisste handlinger, det er ikke noe de nødvendigvis velger å gjøre - så derfor ville jeg hatt forståelse for dem istedet for en resistens for oppførselen dems.

Jeg opplever også kommentarer på kostholdet mitt, "Hvorfor i alle dager spiser du ikke iskrem og godis på jobben?! når alle andre gjør det". Jeg har ikke noe problem med å "skille" meg ut lenger, jeg kan bli oppfattet som "sær" i vennegjengen når feks vi er på hyttetur og jeg velger å lage min egen mat isteden for å være med på fellesmåltidet. Men igjen - ønsker man å se ut som 1% av samfunnet - så må man tenke som 1% av samfunnet. My point, ikke ta noe personlig, og går det for langt, så si ifra hvordan du føler, men ikke still noen krav om at de skal endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at man får mye pes for å begynne å trene og slikt blant venner. Det er ikke det at du har "dårlige" venner, men du har nok venner som ikke helt forstår og ikke (ubevisst) liker at du endrer deg, du er nok ikke alene i vennekretsen om å være bevisst over hvordan man ser ut. Når du tar det steget og faktisk gjør noe med det, bryter du litt imot hvordan de andre vennene dine tenker om saken. Litt psykologi her. Men du har en "plass" i vennegjengen din, vi er sosiale vesner og du prøver å endre plass vil du få litt motstand fra resten av vennegjengen, som en gruppe er det en ubevisst felles enighet om at alle har en egen plass og status.

Men pes og kommentarer er egentlig verdens minste problem, det er helt opp til deg - nettopp hvordan du tolker denne responsen, du kan ta det personlig og synes det er synd at vennene dine ikke støtter deg. Eller du kan gjøre det "smarte" og forstå at det er en naturlig prosess, og at vennene dine kommer til å akseptere livsendringen din etterhvert. Jenter vektlegger "status" i vennegjengen mye høyere enn gutter, gutter gjør det også, men ikke nødvendigvis i like stor grad. Men det er mye som spiller inn, usikkerhet/selvsikkerhet blant individene - er det flere usikre individer i gjengen kan de fort føle seg truet. Merk deg at dette er ubevisste handlinger, det er ikke noe de nødvendigvis velger å gjøre - så derfor ville jeg hatt forståelse for dem istedet for en resistens for oppførselen dems.

Jeg opplever også kommentarer på kostholdet mitt, "Hvorfor i alle dager spiser du ikke iskrem og godis på jobben?! når alle andre gjør det". Jeg har ikke noe problem med å "skille" meg ut lenger, jeg kan bli oppfattet som "sær" i vennegjengen når feks vi er på hyttetur og jeg velger å lage min egen mat isteden for å være med på fellesmåltidet. Men igjen - ønsker man å se ut som 1% av samfunnet - så må man tenke som 1% av samfunnet. My point, ikke ta noe personlig, og går det for langt, så si ifra hvordan du føler, men ikke still noen krav om at de skal endre seg.

Veldig enig i mye av det du sier! Men jeg personlig syntes det er litt for mange som ikke respekterer at andre har andre synspunkt enn seg selv. Og når de også kritiserer og nærmest mobber en for det, da syntes jeg det går litt over streken.

Det har f.eks. vært noen diskusjoner her inne som jeg har reagert litt på, og kunne gjerne kommet med mine meninger. Men noen ganger er det like greit (og kanskje også mye bedre) å la være. Det finnes folk som bastant har en bestemt mening på ting, og det må de nesten få lov til å ha. Men da unngår jeg bare å diskutere akkurat det med vedkommende. Hvis han eller hun spør meg, sier jeg min mening og legger vekt på at det er min personlige mening!

Om det er bevisst eller ubevisst at man ikke "liker" at andre endrer seg, så syntes jeg det er stygt å direkte kritisere det på en åpenbar negativ måte.

Mange er nok ikke bevisst på dette med kosthold, og tenker at; "samma det vel, det skal jo ut igjen i andre enden uansett". De reagerer kanskje ubevisst på at noen endrer matvaner, rett og slett fordi de ikke ser viktigheten av å ha et sunt kosthold. Når det er sagt, så kan det selvfølgelig gå litt for langt også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...