Gå til innhold

Diskusjon - negativitet i omgangskretsen


Katarina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn
Veldig enig i mye av det du sier! Men jeg personlig syntes det er litt for mange som ikke respekterer at andre har andre synspunkt enn seg selv. Og når de også kritiserer og nærmest mobber en for det, da syntes jeg det går litt over streken.

Det har f.eks. vært noen diskusjoner her inne som jeg har reagert litt på, og kunne gjerne kommet med mine meninger. Men noen ganger er det like greit (og kanskje også mye bedre) å la være. Det finnes folk som bastant har en bestemt mening på ting, og det må de nesten få lov til å ha. Men da unngår jeg bare å diskutere akkurat det med vedkommende. Hvis han eller hun spør meg, sier jeg min mening og legger vekt på at det er min personlige mening!

Om det er bevisst eller ubevisst at man ikke "liker" at andre endrer seg, så syntes jeg det er stygt å direkte kritisere det på en åpenbar negativ måte.

Mange er nok ikke bevisst på dette med kosthold, og tenker at; "samma det vel, det skal jo ut igjen i andre enden uansett". De reagerer kanskje ubevisst på at noen endrer matvaner, rett og slett fordi de ikke ser viktigheten av å ha et sunt kosthold. Når det er sagt, så kan det selvfølgelig gå litt for langt også ;)

Såklart, det at det er en ubevisst handling er absolutt ingen ansvarsfraskrivelse. Men snu det litt rundt slik at du får større perspektiv, hvis du ikke liker å spise sjokolade, og ingen av vennene dine gjør det heller. Så plutselig begynner vennene dine å arrangere sjokoladekvelder hvor hovedmålet er å spise mest mulig sjokolade. Hvordan hadde du reagert? Det er lett å si; "Det hadde ikke gjort meg noe fordi det er dems valg." Men da må du ikke glemme at du ser på alt dette fra et ganske så analyserende perspektiv, og i en slik situasjon er ikke ting alltid som vi tror det er. Vi mennesker er ikke så veldig flinke til å respektere andre sine synspunkt. Bare tenk deg hvordan du reagerer hvis du ser noen som har med Coca Cola på trening, tenker du virkelig "Det er den personen sitt valg, så det gjør meg ingenting"? - eller kommer dine egne tanker om hvor latterlig det er å drikke coca cola på trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjenner meg igjen i mye som blir skrevet her. Har opplevd akkurat det samme selv, å bli kritisert og alltid fått hørt negativt snakk om det som er mine lidenskaper, spesielt det med trening og kosthold. Tror det ligger mye i det at folk er uvitende, og det hjelper ikke at mange har det veldig vanskelig med å være glad på andre sine vegne. :meh:

Stå på ditt! Bare velg vekk det som er negativt, og vær takknemlig for alt du har oppnådd og at du har lært hvem som er verdt å ta vare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...