Gå til innhold

Hvor pålitelig er kroppsskanning!?


sstrand

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en gratis kroppsscanning från Elixia som jag har tagit men inte fått resultat på än. Vad är er erfaring med sådana test?

Tidigare har jag hört att du helst ska ta den om morgonen, utan att spisa eller dricka först. Men jag tog den på eftermiddagen och hade spist normalt.

Vill bara få en hint på om det är värt att resa ut till deras träningscenter för att få analysen ;)

tack på förhand för svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen tro på det, var på Elixia for litt siden og tok en ny scann etter å ha trent en lengre periode og da var det ingen PT tilstedet.. så da slapp vi løs på Tanita-vekten alene..

Og ved å trykke på enten Atletisk eller normal så kommer man ut med å ha helt ulik fettprosent, og helt ulike mål på alt.. det eneste som stemte var vekten, den var lik på målingene.

Og da skjønner jeg ikke helt - fettprosenten og muskelmassen er nå vel samme om du er enten den ene eller den andre kroppsbygningen og skal ikke variere om du velger den ene eller den andre type kropp på vekten.

Anbefales visst tatt uten mat først ja, for om man har inntatt noe med mye fett tidligere på dagen så kan fettprosenten bli feilaktig høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på det, var på Elixia for litt siden og tok en ny scann etter å ha trent en lengre periode og da var det ingen PT tilstedet.. så da slapp vi løs på Tanita-vekten alene..

Og ved å trykke på enten Atletisk eller normal så kommer man ut med å ha helt ulik fettprosent, og helt ulike mål på alt.. det eneste som stemte var vekten, den var lik på målingene.

Og da skjønner jeg ikke helt - fettprosenten og muskelmassen er nå vel samme om du er enten den ene eller den andre kroppsbygningen og skal ikke variere om du velger den ene eller den andre type kropp på vekten.

Anbefales visst tatt uten mat først ja, for om man har inntatt noe med mye fett tidligere på dagen så kan fettprosenten bli feilaktig høy.

Hvis jeg ikke har fått ting med meg helt feil så er det en grunn til at fett og muskelmassen er forskjellig på standard og atletisk er fordi hvis man velger "atletisk" så betyr det at man trener over 10 timer i uken og dermed vil kroppen ha ulike sammensetninger ettersom kroppen "alltid" er i gang. Kan hende jeg tar feil, men det var iallefall det jeg fikk forklart da jeg sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke stole på dem. Ikke i det hele tatt. Jeg beviste dette ganske greit med å gå ned 5 i fettprosent på en og samme dag. Forskjellen var fra ettermidagen rett før trening, og til kvelden etter måltidet etter trening. Den viste 5% forskjell og tror det var 4-5kg forskjell i muskelmasse i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt forskjellige maskiner.

Tanita er vel mest upålitelig.

Inbody720 som mange Elixia har er grei for å gi en pekepinne på fremgangen OM den blir tatt med samme forutsetninger hver gang (null mat/vann, og om morgen)

Dexa er vel den beste, men trur ingen Elixia har den?

Fettklype/målebånd/badevekt er nok mest lettvint og korrekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke stole på dem. Ikke i det hele tatt. Jeg beviste dette ganske greit med å gå ned 5 i fettprosent på en og samme dag. Forskjellen var fra ettermidagen rett før trening, og til kvelden etter måltidet etter trening. Den viste 5% forskjell og tror det var 4-5kg forskjell i muskelmasse i tillegg..

er stor forskjell på kroppen din kl 0900 og 2100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er stor forskjell på kroppen din kl 0900 og 2100

Okei? Har aldri sagt noe om 0900-2100 men. Og takk for at du ga meg den viten om at det er forskjell på kroppen fra morgen til sent på kvelden. Den tanken hadde aldri slått meg før nå:hungover: ! Det er uansett ingenting som har vesentlig mye å si for fettprosenten. Den endrer seg ikke 5 % på noen timer vettu = )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellige maskiner.

Tanita er vel mest upålitelig.

Inbody720 som mange Elixia har er grei for å gi en pekepinne på fremgangen OM den blir tatt med samme forutsetninger hver gang (null mat/vann, og om morgen)

Dexa er vel den beste, men trur ingen Elixia har den?

Fettklype/målebånd/badevekt er nok mest lettvint og korrekt :)

Ja den er best, men denne brukes for det meste for å sjekke osteoporose osv. Ikke for å sjekke fettprosent :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei? Har aldri sagt noe om 0900-2100 men. Og takk for at du ga meg den viten om at det er forskjell på kroppen fra morgen til sent på kvelden. Den tanken hadde aldri slått meg før nå:hungover: ! Det er uansett ingenting som har vesentlig mye å si for fettprosenten. Den endrer seg ikke 5 % på noen timer vettu = )

Poenget ligger litt i sammensetning av vann i kroppen, som endres ila dagen. Derfor det anbefales mest lik "forberedning" før man tar test på 720. Den måler med strøm, så vannbeholdningen kan være utslagsgivende.

lenge siden jeg ble opplært i bruk av maskinen, men skal ikke se bortifra at den endre noen prosenter på fettprosent ol. Hadde vært morsomt å kjørt en test liknende din men i mer kontrollerte former.

Den er også ment som en pekepinne, og stemmer rimelig ok med mine erfaringer. Selvfølgelig med hederlige unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har skanna meg to ganger på treningsenteret mitt. kjenner att formen eg sykt mye bedre men skanneren vise noe helt annet! tror disse kjøpe skanneren til 2000,- bare er noe tull. sats heller på de som driver med dette ernæringsfysiologer osv. det koster mer med er nok bedre resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er best, men denne brukes for det meste for å sjekke osteoporose osv. Ikke for å sjekke fettprosent :p

Nei, men dersom en er villig til å faktisk betale for å finne ut kroppsssammenswtting/fettprosent så er det jo bedre å bruke litt ekstra på å faktisk få legitime målinger som dexa gir, fremfor å betale for en maskin som bare er svada fra ende til annen.

De maskinene en hqr på elixia er så unøyaktige at det er bare å kaste bort penger. To venner av meg tok samme testen fire dager på rad med nøyaktig de samme forutsetningene (spiste det samme, drakk det samme, målte på samme tidspunkt osv) og varierte med fettprosent på opp til 6%! Innen de fire dagene... Så ikke særlig pålitelig...

Dexa måler som nevnt for benskjørhet ved at den viser beintetthet, men er også det mest nøyaktige du finner når det kommer til å måle fettprosent, muskelsammensetting og rett og slett en total analyse av kroppen. Videre er kanskje det at den faktisk viser beintetthet lurt også? I den forstand at svært mange jenter som har/tilstreber en lav fettprosent jo er i faresonen til å nettopp ha nedsatt kvalitet på denne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men dersom en er villig til å faktisk betale for å finne ut kroppsssammenswtting/fettprosent så er det jo bedre å bruke litt ekstra på å faktisk få legitime målinger som dexa gir, fremfor å betale for en maskin som bare er svada fra ende til annen.

De maskinene en hqr på elixia er så unøyaktige at det er bare å kaste bort penger. To venner av meg tok samme testen fire dager på rad med nøyaktig de samme forutsetningene (spiste det samme, drakk det samme, målte på samme tidspunkt osv) og varierte med fettprosent på opp til 6%! Innen de fire dagene... Så ikke særlig pålitelig...

Dexa måler som nevnt for benskjørhet ved at den viser beintetthet, men er også det mest nøyaktige du finner når det kommer til å måle fettprosent, muskelsammensetting og rett og slett en total analyse av kroppen. Videre er kanskje det at den faktisk viser beintetthet lurt også? I den forstand at svært mange jenter som har/tilstreber en lav fettprosent jo er i faresonen til å nettopp ha nedsatt kvalitet på denne....

Spørs hvilken maskin de har på Elixia. Fleste Tanita er crap. InBody 720 gir en god indikator, og brukes en del i forskning faktisk. Men for all del, kjør på med DEXA på privatklinikk hvis man vil det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også inbody kan være temmelig unøyaktig har jeg inntrykk av, da vannmengde feks kan spille ganske stort (les; flere prosent) inn på feks fettprosent. Så dersom en ønsker det ganske nøyaktig bør en nok ta flere målinger og være veldig nøye på at en har samme rutine før målingen. Er det ikke egentlig like greit/billig/mer nøyaktig å sjekke med fettklype? Er jo flere steder som tilbyr det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også inbody kan være temmelig unøyaktig har jeg inntrykk av, da vannmengde feks kan spille ganske stort (les; flere prosent) inn på feks fettprosent. Så dersom en ønsker det ganske nøyaktig bør en nok ta flere målinger og være veldig nøye på at en har samme rutine før målingen. Er det ikke egentlig like greit/billig/mer nøyaktig å sjekke med fettklype? Er jo flere steder som tilbyr det også?

Er derfor personer som skal bruke disse oppfordres til å nettopp ha like rutiner forran hver måling, og ikke misnt rundt samme tid. Den er ikke nøyaktig, men gir en ganske god pekepinne. Unnøyaktigheten vil nok i større grad komme av dårlig forberedelse enn av noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...