Gå til innhold

Knebøy teknikk


trenings123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Knebøy er en veldig sammensatt øvelse, og man må ta hensyn til både teknikk,mobilitet og antropometri når man skal svare på denslags spørsmål.

Svært fremoverlent overkropp kan belaste korsryggen mer enn om du holder ryggen mer vertikal,da vektarmen blir lengre.

Hvor er det du ser for deg du har dårlig mobilitet? Tøyer du noe særlig? Hvordan varmer du opp til knebøyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy er en øvelse slik Aurelius sier.

Det er avhengig av flere faktorer

varmer du opp før knebøy?

eventuelt hva slags oppvarming? er det dynamisk oppvarming- eller er det "gå på tredemølla"

Tøyer du ut`? eventuelt hvor mye? hva tøyer du?`

hva slags sko bruker du under knebøy? er det joggesko? er det flate sko? i sokker?

Svar oss gjerne på desse spørsmåla- og gi oss mer informasjon- beste hadde vært om enten du- eller fikk noen til å filme deg under knebøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg varmer opp ved å ta lettere knebøy, evt sitter på huk og presse knærne utover (?). I tilegg pleier jeg alltid å varme opp med litt jogging eller annen oppvarming, men det er mer for å få opp pulsen.

Jeg tøyer hamstrings, hofteleddsbøyer, fremside lår, legger, gluteus maximus… Er ganske myk i hamstring og helt grei i de andre.

Jeg tar knebøy med noen vanlige nike sko. De er en gammel model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg varmer opp ved å ta lettere knebøy, evt sitter på huk og presse knærne utover (?). I tilegg pleier jeg alltid å varme opp med litt jogging eller annen oppvarming, men det er mer for å få opp pulsen.

Jeg tøyer hamstrings, hofteleddsbøyer, fremside lår, legger, gluteus maximus… Er ganske myk i hamstring og helt grei i de andre.

Jeg tar knebøy med noen vanlige nike sko. De er en gammel model.

Hvilken faktor som er avgjørende er ofte vanskelig å finne, men når man først finner den, er det jo lett å gjøre noe med det. For det første: Tøyer du riktig? Jeg har sett folk som "tøyer" bakside lår, men som egentlig tøyer brystryggen( mye rart bortover). Når du sitter på huk og presser knærne utover..kjører du da varianten med å plassere fingrene under tærne, strake ben OG strake armer, setter deg kontrollert ned på huk FORTSATT med strake armer og presser brystet frem og opp, sånn at du sitter mest mulig oppreist (ikke fremoverbøyd)?.

Om du gjør det, skal du egentlig kunne gjøre det samme med kun stangvekt. Går det bra, kan du legge på 2.5 kg på hver side. Helt til du når vekta der du tipper fremover. Da har du "maxvekt". Jeg kjørte på 125 kg helt til jeg fant ut at jeg trente mer rygg en lår, og måtte ned til 40 kilo får å kunne kjøre helt i bunn og mellom lår. Det som skjer da, er at låra vokser, ikke bare ryggen.

"Helt grei i de andre"? Kan du legge tærne oppover fremsiden på leggen? Ikke jeg heller, men om du skjønner...jeg har sett folk som mente de var greit myke fordi de kunne legge hendene i bakken med strake ben, men det viste seg at det var på grunn av hamstringen, leggen var så stive som stokker, som hindret dem i å kjøre riktig knebøy. Til og med frontknebøy var umulig. Bare sånn for å pirke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten hver gang jeg ser noen som er for fremoverlent, så er det manglende ankelflex med i bildet. Stramme legger. Se Steve Goggins f,eks. Leggene vertikale og relativt smal stance. Er ikke feil per sé men kreves enorm hamstringmobilitet for å gjøre dette uten å krumme. Er heller ikke særlig funksjonelt utenfor løftesporten, da avløft med flex i ankel er vanlig i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp det jeg lurer på, hvordan kan jeg tøye for å øke mobilitet så jeg kan ha en bedre knebøy teknikk? har du noen tøyeforslag? Jeg klarer ikke stå rett opp når jeg sitter på huk og presser knærne sammen, men det er det jeg gjerne vil klare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En video vil hjelpe. Men hadde samme problem, det som hjalp meg var strekking av legger (soleus og gastronemicus), samt hamstring både med rett kne og litt bøyd kne.

Basically jo lenger lårbein du har desto mer ankel og hamstring mobilitet trenger du for å komme dypt uten å bryte holdning.

Viktig at stanga går på linje nedover i knebøy slik at man altså ikke bøyer knær eller hofte for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problem med å komme for langt frem/ned med overkroppen tidligere i knebøy. Har lattelig lange lårbein selv.

Løsningen ble kombinasjonen av dynamisk oppvarming, tøying av hamstrings og "pussy squats". Problem løst for min del, etter mye jobbing :) Knebøy er vanskelig å lære seg for mange. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg varmer opp ved å ta lettere knebøy, evt sitter på huk og presse knærne utover (?). I tilegg pleier jeg alltid å varme opp med litt jogging eller annen oppvarming, men det er mer for å få opp pulsen.

Jeg tøyer hamstrings, hofteleddsbøyer, fremside lår, legger, gluteus maximus… Er ganske myk i hamstring og helt grei i de andre.

Jeg tar knebøy med noen vanlige nike sko. De er en gammel model.

Dropp joggingen før styrkeøkten. Det øker bare pulsen din og stjeler energi. Før knebøy ønsker du og varme opp slik at nervesystemet er mer aktiv - og ledd og muskler blir varme samt får bevegelighet nok til og utføre med bra teknikk (puls og kjernen blir også varm). Dynamiske øvelser, og aktiveringssett før bøyen er konge - samt tøying av problemområder (som regel det du nevner her). Det er også vanskelig og si noe om teknikken før jeg ser deg utføre knebøy.. da vet jeg hvordan kroppen din er og hvordan du ligger an. Men det viktigste du gjør er og stå såpass bredt at overkroppen fint kommer imellom beina uten at du fucker opp ryggen på noen som helst måte. Når du skal tilbake til startposisjon må du fokusere på og få overkroppen opp først - slik at du ikke presser med beina først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel... De fleste anbefaler lett jogging i ca 5 min før man begynner. Blant annet Andy Bolton, og han er ikke akkurat slank.

Selv om de anbefaler det, finnes det ikke fysiologiske holdepunkter for at jogging, sykling eller andre utholdenhetsaktiviteter forbereder kroppen for styrketrening. 5 minutter er kort oppvarming uansett. Som Joakimz sier - dropp joggingen, kjør igang nervesystemet. Selv om 5 minutter jogging neppe skader eller at en taper så mye energi at det gjør noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp det jeg lurer på, hvordan kan jeg tøye for å øke mobilitet så jeg kan ha en bedre knebøy teknikk? har du noen tøyeforslag? Jeg klarer ikke stå rett opp når jeg sitter på huk og presser knærne sammen, men det er det jeg gjerne vil klare! :)

Varm opp ordentlig med squat-to-stand og yogaplex + avalserte yogaplex, da tøyer du hamstrings. Andre ting du kan gjøre er glutebridge med strikk eller side steg med stram strikk for å aktivere kontakten med rompa.

Ellers er jo coremusklaturen din avgjørende, godt spenn er viktig - da tipper du ikke forover. Uttøying av hamstrings går mer på å slippe at hoftene trekker seg sammen i dypdeposisjon.

Kanskje frontbøy er et godt alternativ? Da blir man automatisk mer oppreist...

Eller så får du jobbe med spenn og core. Press skuldrene bak, bryst opp og stram magen ordentlig!

Kjør bøy inntill vegg med kroppsvekt og se hvor godt balansen og core sitter ;)

Apropo: Knærne skal presses UTover, ikke innover. Spre gulvet! Og ta av deg skoene, med mindre de er helt flate.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...