Gå til innhold

Hva gjør jeg galt?


Bananbonanza

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 23, som trener kardio 2 ganger i uka, yoga 1 gang og prøver å trene styrke en gang i uka utenom. Jeg har en jobb hvor jeg står og går mye, men går på skole og må derfor sitte 4-6 timer om dagen i undervisningen. Jeg føler at jeg har ganske god peiling på hva jeg burde få i meg av mat og drikke (og hva jeg burde ligge unna). Spiser hverken gluten eller laktose (fordi jeg er allergisk), og spiser i stedet litt soyamelk, mandelmelk (denne er det litt sukker i), rismel, bokhvetemel og glutenfrie havregryn. En typisk dag kan se slik ut for meg måltidsmessig:

Frokost 07.30:

Liten skål med havregrøt, banan, halv avokado, kaffe med mandelmelk.

Lunsj 12.00:

Eple, nøtter, soyayoghurt, kaffe.

Middag: en gang mellom 16-20.00

Rispasta, sopp og hjemmelaget tomatsaus med grønnsaker.

Etter trening: Banan, Smoothie av jordbær, ananas og rødbeter.

Jeg er 170 cm høy, og veier 68 kg. Spiser massevis av grønnsaker, litt kjøtt og ganske mye frukt. På lørdager unner jeg meg en liten kopp godteri. Jeg drikker aldri brus fordi jeg ikke liker det, og kun juice i helgene. På tross av alt dette står vekten HELT stille. Har vært gluten- og laktosefri i to måneder, og var sikker på å gå ned mye i vekt på grunn av det alene. Lurer på hva jeg gjør feil? Har heller ikke gått ned noen cm rundt livet eller andre steder så vidt jeg vet.

Jeg sliter mye med dårlig mage, som igjen fører til stress. Stresser ekstremt mye bare for å komme meg til skolen, på jobb, osv. Kan stresset være problemet, eller er det noe annet? Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser ofte egg til frokost, men sjeldent senere på dagen. Har kanskje egg til frokost hver andre eller tredje dag. Prøver å spise mye grønnsaker i stedet for mye kjøtt, men spiser fisk, kylling og kjøttdeig. Men jeg spiser kanskje veldig mye karbohydrater? Har egentlig pleid å spise minst tre bananer hver dag, men kuttet det nettopp ut :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ofte egg til frokost, men sjeldent senere på dagen. Har kanskje egg til frokost hver andre eller tredje dag. Prøver å spise mye grønnsaker i stedet for mye kjøtt, men spiser fisk, kylling og kjøttdeig. Men jeg spiser kanskje veldig mye karbohydrater? Har egentlig pleid å spise minst tre bananer hver dag, men kuttet det nettopp ut :blush:

Ja, du spiser en del karbohydrater. Noen grunn til at du velger grønnsaker fremfor kjøtt?

Har du oversikt over hvor mye du spiser hver dag? Mengde kcal? Kroppen trenger en viss mengde mat for å fungere i hverdagen. Er ikke lurt å spise mindre enn moderat underskudd hvis du ønsker å fungere godt i hverdagen uten å sulte. Samtidig er det lettere å kutte ned på kcal/øke aktiviteten hvis du ikke allerede er langt nede på kalorimengden, når vekten begynner å stangere. Dessuten har du jo en bra vekt i forhold til høyden din! Hva med å spise mer mat, få i deg mellom 1.5 - 2 g protein pr kroppsvekt og så fokusere mer på styrke-trening? Da vil kroppsammensetningen bli bedre, mer muskler, mindre fett og en strammere og mer "fit" kropp. Jeg vet ikke hva du ønsker, men var jo en idè? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mer grønnsaker enn kjøtt fordi jeg synes det er lettere å slenge sammen et veggismåltid, samtidig som det er billigere (studentlivet lenge leve, haha). Også litt raskere å ha med seg epler og gulrøtter enn salat og egg på skolen, men det handler jo egentlig bare om planlegging. Har også lurt litt på om jeg spiser for lite mat generelt sett, tipper jeg får i meg 1700-ish kalorier per dag eller noe sånt, og når jeg leser andre folk sitt matoppsett har jeg ofte samme mengde mat til lunsj som de har til snack eller mellommåltid :huh: Ønsker ikke nødvendigvis å gå ned mer enn 4 kg-ish, vil helst bare stramme opp kroppen litt og komme i bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men det tar ikke all verdens tid å sette sammen en salat og koke egg. hehe Kylling er jo billig om du kjøper frosne. De kan de steke opp og gjøre klar søndag og så posjonere ut til hver dag? Planlegging og prioriteringer(y)

Men sender denne tråden videre til noen med litt mer peil enn meg, har ingen utdannelse innenfor ernæring, (enda):p

Therese Vegard L StokkelandFastForm Eller noen andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også synes det så ut til å være i overkant karbo-heavy det kostholdet der. Men det er av helsemessige årsaker, ikke av vektmessige årsaker. Hvis kalorier inn minus kalorier ut er et negativt tall, så skal jo vekten gå ned. Joda, det tar krever litt mer energi å fordøye proteiner enn karbohydrater, men å øke proteininntaket fra 50 til 100 gram daglig vil ikke utgjøre veeeeldig mye.

Føler du deg generelt opplagt om dagen? Mange her sier at alle kvinner som spiser under 2000 kcal om dagen har nedsatt forbrenning og at de derfor bør spise mer. Nedsatt forbrenning skal kjennes på kroppen. Det går ikke an å ha voldsomt nedsatt forbrenning, men fortsatt føle seg i helt optimal form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske ofte slapp og trøtt, men ikke sånn at det føles ekstremt. Får ofte hodepine etter trening, selv om jeg drikker mye vann. Men jeg innser nå at selv om jeg selv har tenkt at jeg spiser veldig bra, er ikke nok å kun spise proteiner til frokost og bare bittelitt mer senere på kvelden. Er i alle fall ikke redd for å få i meg fett, spiser både nøtter og avokado og litt oliven / kokosolje, men hoveddelen av lunsjen min består nesten utelukkende av karbohydrater hver dag. Selv de dagene jeg trener er jeg usikker på om jeg får i meg mer enn 2000 kalorier. Hvor mye karbohydrater er greit å spise i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ofte sliten og trøtt, hodepine etc kan det være flere ting - stress er et stort bidrag, som igjen forsterkes av at kostholdet ditt er litt lavt på kcal iht aktivitetsnivå og målsetning. Det er nevnt nye karbohydrater til fordel for mer hensiktsmessige makroer som protein og fett (essensielle aminosyrer og fettsyrer bla..) - som igjen er ekstremt viktig for målsetningen din ;)

Hvor mye vann/væske drikker du ila en dag?

Har du sjekket om du feks mangler jern, b-vitamin, status på stoffskifte? Det kan gjøres enkelt ved en blodprøve hos fastlegen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å drikke to halvlitersflasker med vann, men burde nok få i meg enda mer! Har hatt mangel på både b- og d-vitamin tidligere, men er snart et år siden sist jeg var hos legen nå, så burde vel ta turen tilbake snart!

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du leve som veggis så må du erstatte proteinene med en annen proteinkilde ellers så vil du få mangelsykdommer etterhvert. Kroppen trenger proteiner. Iallefall når du trener. Veggis mat er ikke veldig billig, da er det billigere med 2 kg frossen kylling og svinekjøttdeig til 18 kroner på KIWI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...