Gå til innhold

Hjelp, går ikke ned i vekt!


MKS

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 23 år og er 160 cm høy, jeg har lagt på meg noen frustrerende kilo som jeg ønsker å gå ned igjen.

I januar begynte jeg på 5/2-dietten (vet den er omdiskutert, men jeg tenker den er en grei måte å skape et kaloriunderskudd på) og den har jeg gått på nå i snart 10 uker, i tillegg trener jeg 3-4 ganger i uka. Jeg har også vært ops på hva jeg spiser de andre dagene i uka og har ikke spist spesielt usunt.

Så nå har jeg holdt på med dette i snart 3 mnd og vekta har gått fra 65.8 til 65 kilo!

Jeg vil ned til 60 kilo, men vekta beveger seg ikke av flekken!

Hva gjør jeg galt?

Er det "helgekosen" som ødelegger for meg?

Blir veldig glad for tips og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er kanskje et prakteksempel på hvorfor 5:2 ikke fungerer. Du sulter deg to dager i uka, noe som gjør at du de andre dagene - SÆRLIG i helgene, vil "ha lov" til å spise alt du kommer over. Ikke bare tillater du deg det, men du er mest sannsynlig også mer sulten enn du hadde vært om du spiste jevnt. De to dagene med sult kan også gjøre at kroppen går i sparemodus, og du sparer mer på det du faktisk spiser.

Løsning: Slutt på 5:2, og få et lite underskudd på kaloriene, samtidig som du trener litt styrke og litt kondisjon. Ikke fokuser på vekta, men hvordan du føler deg og ser ut i speilet. Spis godt med protein, moderat med fett og fyll opp med karbs, spesielt rundt treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en svær helgekos, så ja, den kan ødelegge alt. Har du prøvd å loggføre hva du spiser i løpet av ei uke inkludert helgekosen? Det blir fort mange fler kalorier enn man tror i løpet av helga dessverre. Det virker som du ligger i balanse nå, siden du ikke går noe særlig opp eller ned i vekt.

Ser du noe forskjell i speilet, eller merker du noe på klærne? Ikke alltid man skal stole på tallet som vekta viser, da kroppssammensettingen kan endre seg, selv om vekta er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du resultater på kroppen? Vekta kan enkelt bedras. Ta mål og evt bilder og bruk disse fremfor vekta for å oppnå ditt mål. 5-2 dietten er ganske upresis og vanskelig å måle, og kan være at du rett og slett spiser for mye. Jeg ville enten fortsatt og tatt mål, eller droppet 5-2 dietten og heller vært mer nøyaktig med inntaket av kcal. Trenger ikke trene for å gå ned i vekt, bare spise mindre enn hva du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at helgekosen er så stor. Jeg og kjæresten deler en pose potetgull, sjokolade og litt smågodt på lørdager. Ellers spiser jeg så å si aldri kaker og lignende. Men det blir kanskje flere kalorier enn jeg tror... Må vell prøve å telle kalorier der å, samtidig så har jeg ikke lyst til å ofre all kosen heller.

Jeg har nok fått litt strammere mage, men ikke mer enn jeg vanligvis får når jeg trener regelmessig.

Tror ikke jeg gidder den 5/2 dietten så mye lenger når den ikke funker, men kjenner jeg er litt redd for å legge på meg mer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at helgekosen er så stor. Jeg og kjæresten deler en pose potetgull, sjokolade og litt smågodt på lørdager. Ellers spiser jeg så å si aldri kaker og lignende. Men det blir kanskje flere kalorier enn jeg tror... Må vell prøve å telle kalorier der å, samtidig så har jeg ikke lyst til å ofre all kosen heller.

Jeg har nok fått litt strammere mage, men ikke mer enn jeg vanligvis får når jeg trener regelmessig.

Tror ikke jeg gidder den 5/2 dietten så mye lenger når den ikke funker, men kjenner jeg er litt redd for å legge på meg mer da...

Finnes mange andre dietter, og generelt bare ha fokus på kosthold, kcal, proteiner osv hjelper :)

Du trenger ikke være redd for å legge på deg "fett", (regner med du vil ha muskler?) når du trener 3-4 ganger i uken, (går ann på hva du trener), og har generelt er sunt kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5/2 dietten - underskudd 3000

Kompensasjonsspising -500

Snop/chips -1000

Totalt ukentlig underskudd 1500 Kcal, som tilsvarer omtrent 250 g fett

Ti uker med dette ville da gi omtrent 2,5 kg vekttap, noe som lett kan oppveies av økt muskelmasse dersom du har begynt å trene i samme periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, kan det da være en ide å kjøpe en fettklype å prøve å måle fremgang på den måten?

I tillegg til å se seg i speilet :)

Fettklype eller målebånd

Det er vanskelig å gi gode råd uten å vite nøyaktig hva som er målet ditt. Dersom du har begynt med styrketrening høres det i grunn ut som vekten din er akkurat der den skal være. Fortsetter du treningen bare 2-3 mnd til kan du regne med å være like "fit" på 62-63 kg som du ville vært på 60 kg uten trening... Og når en først begynner å trene er det vel ikke for å trene 2-3mnd ;)

Noen generelle råd har jeg.

1. Lær deg å telle kalorier, og logg inntaket ditt for eksempel på myfitnesspal.com (gratis)

2. Lær deg å ligge i kaloribalanse, og bli i kaloribalanse noen uker

3. Spis sunnere og tren

En mnd med denne oppskriften og du vil føle deg bedre, være bedre trent og ikke minst se bedre ut!

I tillegg vil du underveis forstå hva som skal til om du vil ned i vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...