Gå til innhold

Brystsmerter ved fysisk aktivitet (løping)


pottesveis

Anbefalte innlegg

Heisann.

Nylig registrert medlem på forumet, men aktiv leser av bloggen her! :)

Først litt kort info om meg, som jeg tror kan være relevant for denne tråden.

Mann, 28år. Kroppsvekt: 73kg? Ca.178 høy. Spiser ganske sunt. Snuser, og tar meg gjerne en fest i helgene. Ingen sykdommer som jeg vet om, og heller ingen arvelige sykdommer i familien.

De siste årene har jeg trent styrke på og av. Den siste tiden har jeg begynt på igjen med styrketrening, og denne delen går veldig bra.

Til spørsmålet:

Jeg har i det siste begynt å løpe litt. (Jeg har ikke trent kondisjon på sikkert 10år) Har aldri likt dette, for som barn/ungdom hadde jeg astma og ble alltid fort sliten. Men nå tenkte jeg det var på tide å få gjort noe med dette.

Jeg har altså ufattelig dårlig kondisjon, og bare etter noen 100 meter med jogging begynner jeg å bli tungpusten. Greier kanskje å jogge en kilometer før jeg må stoppe. Litt før jeg stopper, og etter stoppet, kommer en brystsmerte sigende. Det er som en brennende følelse midt i brystet, og litt oppover mot halsen. Denne smerten/ubehaget sitter i gjerne opp til en halvtime etter endt løpetur. Er veldig ubehagelig, men ikke kjempevondt. Føler meg litt "woozy" i hodet også, men dette går fort over.

Er dette normalt for en med så dårlig kondisjon? Eller er det noe jeg bør sjekke med legen?

Jeg hater å gå til legen, så håper igrunn at dette er helt normalt for en kar med dårlig kondis.

Er så lenge siden jeg har trent på denne måten, at jeg rett og slett ikke husker om dette var en normal følelse. Merker aldri denne brennende følelsen under styrketrening.

Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det første som slår meg når jeg leser igjennom er at du nok er i veldig dårlig form, da kan man oppleve de symptomene som du har etter å ha løpt, selv ved korte strekninger.

Som utrent så er det ofte lungene som ryker før muskulaturen ved løping, og man merker det som du selv beskriver det som en brennende følelse i brystet og oppover halsen. Kanskje også litt blodsmak i munnen?

Har du noen plager med astma nå i voksen alder?

Og hvor fort løper du når du løper, av erfaring vet jeg at mange sier at de ikke kan løpe/jogge over lengre strekninger, men så viser det seg at det er fullt mulig bare de reduserer litt på tempoet. Mange jogger rett og slett ikke, men løper.. I tillegg dropper de ofte oppvarming.

Hvor lenge har du løpt, eller prøvd å løpe, med disse symptomene?

Om du teller pulsen din manuelt når du stopper, slår den regelmessig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Først og fremst, tusen takk for svar!

Jeg har ikke hatt plager med astma i voksen alder, men det kan jo være med at jeg har bedrevet svært lite aktiviteter som krever mye oksygenopptak. Styrketreningen min har ofte bestått av lengre økter med en del pauser, så jeg har liksom ikke merket noe tung pust e.l der.

Og du har nok rett. Oppvarmingen min er nesten fraværende, og jeg starter kanskje litt hardt ut. Likevel føler jeg at en mann i min alder burde greie mer enn en km, nesten uansett form.

Jeg har ikke løpt lenge i det hele tatt, er helt ny på dette her. Er på første uken nå, der jeg har løpt 3 ganger. Men disse symptomene har jeg kjent litt av, når jeg for eksempel har hatt en aktiv dag med nevøer/nieser. (Fotball, politi og røver, osv)

Har ikke prøvd å telle pulsen når jeg stopper, men dette kan jeg gjøre når jeg løper etterpå.

Igjen, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du føler at en mann i din alder burde klare mer enn en km, nesten uansett form, det er vel sånn det ideelt sett bør være. Men dessverre så er ikke dette tilfellet, har man trent lite utholdenhet, eller nesten ingen ting, så er det utrolig hvor ubehagelig det kan være å løpe kun en km. At du også starter i et litt godt tempo, gjør ikke saken noe bedre.

Neste gang, prøv å løp litt roligere, nesten i gåtempo. Ja, man føler seg litt lite lur, men det burde være underordnet akkurat nå ;) Og ikke minst, start med å gå i et litt godt tempo før du begynner å småjogge. Du kan også veksle mellom å gå og jogge, f.eks. fem min jogging for så å gå i 2,5-3min, før du jogger i fem igjen osv :)

Det er ingen ting ved det du nevner som gjør at jeg tenker at det skal være noe patologisk med hjerte-kar. Men, om dette ikke skulle gi seg, til tross for at du prøver å roe ned og har en plan på hvordan du skal kunne øke lengden, så kan det jo være en ide med en tur til legen. Om ikke annet for å kjøre en test på om det kan være astmaen som hindrer deg.

Men, gi det 2-3 uker, det tar ofte såpass med tid før man kommer over kneika.

Om det viser seg at hjertet slår uregelmessig når du kjenner på pulsen, så er saken en annen (men det er lite sannsynlig at det gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være svært ubehaglig for et utrent aerobt system å bli nødt til å utvide seg, og dette gjelder fra halsen og nedover, det kan gjøre vondt, nesten som halsbetennelse, men det går over etterhvert. Ideelt sett burde en mann på 28 år kunne jogge 30 minutter ganske greit, og om du er kvitt astma problemene, så er ikke det en utopi at du kan gjøre det 3 ganger i uka utover sommeren. Er det noe som vanligvis går å trene opp rimelig kjapt fra helt utrent, så er det kondisjonen.Men: Husk å bruke penger på godt fottøy. Dårlig løpsteknikk og dårlig fottøy er en svært dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle tilfeller så bør du gå til legen med dette og få tatt en arbeids-EKG. Smerter i brystet under fysisk aktivitet kan være en indikasjon på stabil angina. I beste fall får du avkreftet det.

Om dette er noe som oppstår når pulsen går opp er det verdt å sjekke ut, og jeg vil egentlig si at det er ganske dumt å ikke sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt enig med Vegard L. Brystsmerter skal tas alvorlig. Og selv om jeg ikke tror du har noen stabil angina eller at det er noe annet galt med deg, så blir det kun synsing og kan i verste fall bidra til at du ikke får sjekket noe som bør behandles. Om du er som menn flest, så er det sikkert en stund siden du var hos legen. Da kan du bare bestille en vanlig legetime, få tatt noen blodprøver og lufte dette tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var voldsomt god respons! :) Tusen takk!

Er ikke plaget med noe sure oppstøt eller lignende. Føler meg 100% frisk stort sett hele året, utenom akkurat når jeg løper! :(

Skal prøve meg på en rolig oppstart i dag, så kjører jeg liiiitt etterhvert for å se hvordan det føles. Men det skal sies at brystsmerten kommer som regel (ikke alltid) rett etter jeg er ferdig. Sjelden jeg kjenner det under treningen, men noen ganger kommer det mot slutten av treningen.

Men tror kanskje jeg skal høre på Vegard.. Bare bestille en time for å forhåpentligvis få avkreftet at det er noe annet. Er et veldig godt tips, er bare det at jeg hater legekontorer. Men får bare bite i det sure eplet! :) Er vel bedre å være på den sikre siden! :)

Igjen, tusen takk for tips! Skal gi beskjed etter trening hvordan det føltes i dag når jeg har tatt tipsene deres i betraktning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA, var dagens trening unnagjort! Så kan jeg oppsummere her hvordan det gikk:

Først en styrketreningsøkt for skuldre & triceps. Prøvde å kjøre hardt med kortere pauser og flere reps, for å få pulsen litt opp og se om jeg merket noe av disse smertene da. På det meste lå pulsen på rundt 135-140, og jeg kjente ingenting av smertene jeg har beskrevet.

Etter denne økten, tok jeg meg en joggetur (Gikk med rask gange en stund først som oppvarming). Jogget deretter litt over en kilometer i rolig tempo, for deretter å spurte ca 150-200 meter som avslutning. Var temmelig gåen (tung pust og ca 160 i puls) når jeg var ferdig. Kjente liiitt av disse smertene jeg har fortalt om, men MYE mindre enn tidligere joggeturer når jeg ikke har varmet opp. Denne gangen var altså smertene veldig mye mindre markante, og ikke minst, så varte de veldig kort tid. Etter et par minutter så følte jeg meg helt pigg igjen.

Det kan virke som jeg rett og slett bare er veldig dårlig trent. Men tror jeg skal ta til meg tipset til Vegard uansett, bare for å være helt på den sikre siden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode innlegg i tråden over her.

Et par tilleggsmomenter når det gjelder utholdenhetstrening er at det er veldig lurt å gjennomføre en god oppvarming. Selv blir jeg fort skadet dersom jeg slurver med oppvarmingen. Spesifik oppvarming i det du skal gjøre er etter min mening et must. Noen lette stigningsløp er veldig smart før en hard økt, altså at du over ca 80-100 meter øker farten progressivt. 10-20 min på ca 60-70% av makspuls er fint, med innlagte stigningsløp dersom du skal løpe fort.

Nedvarming er så og si like viktig spør du meg. 10-20min på ca 60-70% av makspuls også her, 4-6 stigningsløp har jeg hatt veldig god erfaring med når det kommer til nedtrapping etter rolige langturer (løpeturer på 45+ minutter som i hovedsak foregår i samme fart).

Grunnen til at jeg synes disse tingene er svært viktig er at de skadeforebyggende. Det er ingenting som er mer ødeleggende for fremgang enn skader, så gjør alt for å holde deg unna dem. Det leder meg for øvrig inn på neste poeng.

Du skriver at du ikke har trent utholdenhetstrening på 10 år. Løping spesielt er VELDIG belastende for kroppen. Du kommer til å oppleve fremgang veldig fort når det kommer til muskulær kapasitet/hjerte-lunger osv, men bein, sener, bruks og hardere substanser i kroppen trenger lengre tid på å tilpasse seg. Hvis ikke du holder igjen på mengden vil du ha en høy sannsynlighet for å pådra deg skader. Her snakker jeg av egen erfaring. Nå vet ikke jeg noe om målene dine, så jeg gir et generelt råd: ikke øk mengden løping for fort. Som nevnt må de hardere substansene i kroppen få tid til å tilpasse seg. Det generelt aksepterte rådet er at du ikke bør øke mer enn 10% fra uke til uke. Hvis du løp 10km denne uken, skal du altså ikke løpe mer enn 11km neste uke, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det enkle svaret er ja. Hehe.

Muskulaturen er det sikkert ingenting å utsette på. Skaderisikoen ligger heller i mangelen på spesifisitet. Løping er plyometrisk arbeid i motsetning til normal styrketrening. Du kan riktignok likevel ha en fordel ved at en del av fordelene ved styrketrening kan overføres, men det gjelder nok desverre ikke andre. Kroppen må tilvennes den bevegelsen den skal gjøre.

Når jeg sier skader tenker jeg i hovedsak på overbelastningsskader. Mange tenker at man da må overdrive voldsomt for å pådra seg disse, men det stemmer ikke. Det er helt individuelt hvor terskelen går, og derfor anbefaler jeg heller måtehold.

Selv har jeg økt mengdene altfor fort, fordi jeg har vansker med å holde igjen. Jeg elsker virkelig å løpe. Får jeg ikke 10km på en løpetur synes jeg egentlig det har vært en ganske stusselig økt... Resultatet for min del har vært litt forskjellige belastningsskader, men heldigvis gjenkjente jeg tegnene tidlig og begynte å ta forhåndsregler for å bekjempe problemene. Plantar fascitt, beinhinnebetennelse, problemer med vonde sener, etc, er eksempler på hva jeg har kjent til. Måten jeg forsøker å unngå disse problemene på, nå som jeg er frisk fra dem, er å øke mengde veldig langsomt. Det er utrolig kjedelig, men det er nok det som må til. Hvis du i stedet gjør det helt fra begynnelsen av, når det likevel er "lettere å holde igjen", så tror jeg du er tjent med det i det lange løp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lenge plaget med sterke brystsmerter som også økte under fysisk aktivitet.

Ble på det verste kjørt til sykehuset på akutten med det de trodde var et hjerteinfarkt og fikk først dispril og deretter nitroglyserin.

Etter en del undersøkelser og sykkeltest utelukket de heldigvis hjerteinfarkt.

Konklusjonen ble Gastroøsofageal refluks.

Trodde absolutt ikke at dette kunne gi slike sterke smerter, men det kan heldigvis holdes i sjakk med noen tabletter når det trengs.

Det er sikkert ikke det du har, men kan være noe å tenke på for de som opplever brystsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...