Gå til innhold

Hvordan bygge så mye muskler som mulig innen sommeren?


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 17 år gammel gutt på ca 66 kilo fordelt på ca 180 cm. Noe jeg tenker er for lite! :p

Har trent styrke i litt over 1 år, liker å kjøre 4-splitt og vil gjerne holde meg til det, men trenger litt mer spesifikt program enn jeg har nå (ingen). Med øvelser som bygger mest mulig altså.

Og ang mat, hva burde jeg spise for å bli så lean og stor som mulig innen sommeren?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK. Det legger jo noen begrensninger på hva du kan gjøre. Du kan starte med å skrive hva du løfter i baseløftene, så blir det lettere for folk å hjelpe. Hvordan du trener er avhengig av hvor mye framgang du allerede har gjort. Har du allerede et godt styrkegrunnlag kan du fokusere mer på hypertrofi. Hvis styrkegrunnlaget ikke er så utviklet så kan det være lurt å fokusere på dette først.

Når det gjelder kosthold så må du ligge i kalorioverskudd for å bygge muskler. Spis kjøtt, fisk, melkeprodukter, egg, ris, grønnsaker og frukt. Supplér med proteinpulver, mycket praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vurdert 2-splitt om ikke fullkropp er noe for deg. Det er mye mer gunstig med tanke på å bygge enn 4-splitt. Jeg trener gjerne hver dag mandag-fredag, og jeg har 2-splitt. Da får jeg aktivert alle muskelgrupper flere ganger i uken, og det er jo alfaomega for å øke i muskelmasse og å øke i styrke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kunne vurdert 2-splitt om ikke fullkropp er noe for deg. Det er mye mer gunstig med tanke på å bygge enn 4-splitt. Jeg trener gjerne hver dag mandag-fredag, og jeg har 2-splitt. Da får jeg aktivert alle muskelgrupper flere ganger i uken, og det er jo alfaomega for å øke i muskelmasse og å øke i styrke. :)

hadde du giddet å skrive programmet ditt? evt sende det til meg på pm? :)

Jeg ville nok statset på fullkroppsprogram, evt 2-splitt og fokusert på å få opp 1rm i baseløftene. Hvordan spiser du da? Kostholdet er viktig om du ønsker å legge på deg.

Spiser endel mat:

frokost- 100gram solfrokost

lunsj- 5 brødskiver med kjøttpålegg

middag- det jeg får servert

etter trening- proteinshake

kvelds- solfrokost hvis jeg gidder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en 17 år gammel gutt på ca 66 kilo fordelt på ca 180 cm. Noe jeg tenker er for lite! :p

Har trent styrke i litt over 1 år, liker å kjøre 4-splitt og vil gjerne holde meg til det, men trenger litt mer spesifikt program enn jeg har nå (ingen). Med øvelser som bygger mest mulig altså.

Og ang mat, hva burde jeg spise for å bli så lean og stor som mulig innen sommeren?

Takk! :)

Bygge muskler og være Lean er noe helt forskjellig, men få i deg nok med kalorier, 2-3000 per dag.

Hvis du ikke har trent styrke spesielt lenge, eller er spesielt sterk kjør på med SS som tronaldo sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeh, SS eller Greyskull LP to ganger i uka funker også. Det går an å supplere med chin-ups og push-ups hjemme, á la Greyskull:

Here’s a challenge for you: for the next twelve weeks, resolve to alternate a session of pushups and chinups each night before you finish your day. Training day or not, get this work done every day.

Knock out a few sets of each, keeping the reps about ten percent under what you can do for a single effort to failure. Add a rep or two to each set, as you are able. Don’t over think this, keep it simple, but keep it consistent.

Chins today, pushups tomorrow. Repeat for three months. Drop me a line in twelve weeks and tell me if you have not made some of the most significant changes in upper body development since you began training.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bygge så mye muskler som mulig og å bli lean er delvis motstridende mål. Har du høyere fettprosent vil du trolig kunne bære mer muskler på kroppen. Beveg deg sakte mot den kroppsvekten du ønsker å ha samtidig som du bli så mye sterkere som du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

markløft: 80-90

knebøy: 70-80

benk: 50-60

Liker fremgangen jeg har hatt hittil i år, gått opp 1 kilo. Men jeg tenker at hvis jeg har øvelser som fokuserer på å bygge masse så kan jeg øke mer :)

På det styrkenivået er du nybegynner. Hvis du absolutt vil trene 4 splitt så får du fremgang på det også, men jeg vil anbefale en høyere treningsfrekvens enn en gang i uka per øvelse (2 splitt eller 3 splitt som trenes fire ganger i uka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye mat det der!

hadde du giddet å skrive programmet ditt? evt sende det til meg på pm? :)

Spiser endel mat:

frokost- 100gram solfrokost

lunsj- 5 brødskiver med kjøttpålegg

middag- det jeg får servert

etter trening- proteinshake

kvelds- solfrokost hvis jeg gidder :)

Kjør på med mere mat:-) du er 17år, å trener- vil du bli stor ,må du spise stort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...