Gå til innhold

Studentøkonomi og kosthold


elpistolero

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er sikkert flere som meg her inne, derfor søker jeg tips fra dere! Jeg er altså heltidsstudent og har økonomi der etter! Har et bra kosthold mener jeg selv, men kanskje litt for dyre vaner.

Å kjøpe en boks cottage cheese hver dag for 30-40kr er dyrt. Samme med mager kesam. Karbonadekjøttdeigspakker annen hver dag osv. Dere vet sikkert hva jeg snakker om.

Derfor lurer jeg på hva DU spiser og kan anbefale/tipse om god og sunn frokost, lunsj og middag med studentøkonomi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til frokost spiser jeg omtrent alltid havregryn i en eller annen form. Enten som vanlig grøt, som pannekaker eller som kake. Sjekk ut www.bakekona.blogg.no for MASSE gode tips :)

Lunsj er som regel middagsrester fra dagen før, eller cottage cheese/gresk yoghurt/kesam med litt müsli, frukt, syltetøy osv.

Er enig i at cottage cheese og det ikke er det billigste man kan få tak i, men jeg ser på det som en investering i helsa. hihi. Heller det enn en ny genser eller nye sko..:unsure:

Ellers følger jeg alltid med på tilbudsavisene matbutikkene sender ut. Evnt på appen "Mattilbud", om du ikke mottar reklame.

Rema 1000 har hatt tilbud på kyllingkjøttdeg, 3 for 2 den siste uken mener jeg å huske. Kjøpe inn og fyse ned de du ikke bruker! :)

Tunfisk i vann er en god proteinkilde, ikke dyrt heller, 3-4kr per boks på Rema 1000 :)

..ellers er det veldig kjekt å ta seg en tur til Sverige, dersom du bor nærme grensa. Frosne kyllingfileter for alle penga! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv student og prøver selv å balansere et bra kosthold med studentlommeboken. Havregrøt med proteinpulver til frokost, tunfisk og ris til lunch, omelett og ris til mellommåltid. Middag er masse grønnsaker, potet og en proteinkilde i form av kyllingkjøttdeig eller kiwis fredagstilbud. Kvelds med hjemmelagede knekkebrød samt makrell i tomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser stortsett dette:

Frokost: egg og havregrøt med cottage cheese

Lunsj: kyllingkjøttdeig, ris, grønnsaker og kesam

Middag: kyllingfilet eller svinestrimler, ris eller potetbåter, kesam, grønnsaker

Før trening: eple og noen ganger nøtter

Etter trening: proteinshake, riskaker, banan

Dette er fra man-fre, blir ca.300-400kr i uken. Avhenger av hva jeg har igjen. I helgene spiser jeg noe anderledes og er da ganske flink til å sløse penger på mye unødvendig mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du en er opptatt av at det skal vere så billig som mulig så gjør man vel det :) Tusen takk for svar og gode tips og anbefalinger! :)

Med mindre du labber rundt eller bor i Oslo eller Bergen, koster det vel også litt med transport. Høres likevel tungvint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bod? Har du mulighet til å dra til Sverige?

Ting som koster er faktisk rengjøringsmidler. Hvis du har bod kan du f.eks kjøpe sånn kjempe sto tøymykner i Sverige og lagre i boden. Tror jeg betalte 60 svenske kr sist? Og den har fylt opp den vanlige lille du får på matbutikken her i Norge allerede 4 ganger. Fortsatt ikke tom!

Ellers så hadde akkurat rema tilbud på dopapir, da kan man hamster. Coop obs bruker også ha tilbud på det.

Tviler ikke på at andre rengjøringsmidler er billigere i Sverige. Så har man mulighet til å hamstre så er det absolutt en mulighet :).

Forøvrig, når det gjelder mat: firstprice egg. 18 stk for 39 kroner (pris på egg går litt opp og ned. Noen ganger kan du få en 18 pk for 34 kroner).

Firstprice eggene er som regel større enn rema eggene :) og så er det god holdbarhet på egg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går folk virkelig på to-tre-fire butikker for å kjøpe de billigste matvarene? Er selv student og opptatt av økonomi, men hører helt fryktelig tungvint ut.

Null problem. Bare bestem hvilke dager du skal handle hvilke varer og når du først handler så handler du mye av den varen.

På lørdager går jeg konsekvent på Kiwi. Da skal jeg blant annet hamstre cherrytomater og egg! Andre dager går jeg på rema som regel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem. Bare bestem hvilke dager du skal handle hvilke varer og når du først handler så handler du mye av den varen.

På lørdager går jeg konsekvent på Kiwi. Da skal jeg blant annet hamstre cherrytomater og egg! Andre dager går jeg på rema som regel :)

Jaha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips:

1. Viktigest av alt, skriv handleliste, handle til faste tider, og om du veit du mangler noe til middagen du skal lage om 48timer, så skriv det ned. Ver bestemt, og bare handle det du skriver ned. Aldri handle når du er sulten, da kan du bare klippe Visakortet i 2!

2. Å fryse ned ting er gull verdt, da kan man handle stort. Jeg selv kjøper kun Kyllingfillet i 1,5kg poser(siden First Price ikke ville gi meg 2kgposer mer), hamstrer når det er ting på tilbud, f.eks kjøttdeig, eller når Kiwi har noe godt på Go Helg tilbudet. 16,90 for 150g biff er billig. 10pk er 170kr og 1,5kg biff. Ikke topp kvalitet på alt, men det funker.

3. Dropp ferdigretter som Pommesfrites, og slike ting, kjøp en sekk med poteter, du får mange båtpoteter i en potetsekk til 25 kroner, i forhold til hva du får i en Hoff Pose.

4. Sjekk tilbudsaviser på nett søndagskveld, så kan du velge hvor du vill, og vite at du handler billigest. Å komme hjem med en kiwipose,remapose, rimipose, menypose og cooppose er bare drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv student, så skjønner hva du mener! Kan fort bli dyrt i lengden. Jobber på Rema jeg da, og vi har ofte tilbud der, f.eks denne uken (som nevnt) hadde vi tilbud på kyllingkjøttdeig til kun 15kr pakken om jeg ikke tar helt feil. Grønnsaker varierer prisen veldig på, men 500g brokkoli koster 10kr, en avokado kostet denne uken kun 5kr, agurk 10kr, osv :) 12-pk egg koster (L) 40 kr, mens 12-pk (M) koster ca 25kr.

Findus wokgrønnsaker koster av en eller annen grunn 30kr på rema, og har sett samme til under 20kr på enkelte coopbutikker :huh:

På coop har de også 2 for 70kr på karbonadedeig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...