Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å si at det aldri blir bra igjen etter 6 mnd. er tull og tøys og det vet du, men du er inne i en ond sirkel :) tro meg da jeg sier det er mulig, folk har gått lengre enn deg før, og kommet sterkt tilbake! Det eneste du kan gjøre er å fortsette å prøve. Husk de tingene du har gjort før, som har gitt progresjon. (åjaa! det hjalp meg den gangen da jeg gjorde...)

Å ha en strekk eller betennelse er jo noe som vil gå over så lenge du ikke fortsetter å lage ny betennelse. Da må du trene lett nok til at betennelse healer seg. En betennelse er jo noe du alltid "induserer" (hvis jeg kan bruke det ordet) for å oppnå muskelvekst. En betennelse som er fort stor er jo det vi betegner som betennelse, for da har det gått for langt. Når det blir vondt da det blir tungt, er det enkelt. Det er FOR tungt :) jeg har trent nå i 5 uker med babyvekter. Jeg kjenner jeg blir gradvis sterkere og beina vokser som bare det ;) .. Men det er kun tålmodighet som har hjulpet meg da det kommer til det mentale. Og hva fysisk angår, så har tøying faktisk hjulpet meg mer enn selve løftingen. Jeg tøyer gjerne 45 minutter før hver trening, og 45 minutter hjemme mellom treningene, bare for at dette skal komme seg. Jeg prøver bare å lage perspektiv for deg, fordi jeg vet hvor utrolig dritt du har det. Jeg hadde det minst like fælt lenge. Det kommer seg. Jeg vet alt om å nesten gi opp :) jeg vet alt om å banne høyt og skrike og grine litt fordi det aldri blir bedre uansett hva man prøver. Hvis du er intressert, send meg gjerne en pm, så skal jeg fortelle deg hva slags rutiner jeg bruker før trening og mellom treninger. Er veldig glad hvis jeg kunne hjelpe deg ut av denne gjørma. Jeg husker hvor vondt det var for meg.

- Lykke til videre :)

• 6 måneder senere...
Hei! For ca. 2 måneder siden begynte jeg å trene vekter, men gikk litt for hardt ut i knebøy og fikk da noe som kjentes ut som en strekk i lysken. Tenkte det sikkert ville gå over hvis jeg bare tok det rolig fremover, men det gjorde det ikke, begynte å kjenne det på jobb også (klatret litt opp og ned på avdelingen jeg var på da). Så jeg sluttet å trene helt frem til mandag denne uken, tenkte at dette sikkert ikke ville være noe problem, at det ville være vekke.

Kjente det så og si med en gang jeg begynte å ta knebøy. Det er verst rett før jeg kommer helt ned og når jeg begynner å presse opp igjen. Det blir litt bedre etterhvert som jeg tar knebøy, men blir ikke borte på samme måte som gangsperr. Kjenner det også når jeg tar markløft, men ikke så gale da.

Jeg kjenner hele tiden i treningsøkten at skaden er der, men smerten er bare intens når jeg tar knebøy, og litt på markløft.

Hvis jeg løfter benet rett opp når jeg står, kjenner jeg ingenting, men så snart jeg beveger det ut mot siden kjenner jeg det strekker smertefullt i lysken.

Noen som har peiling på hva dette kan være og hvordan jeg kan løse dette?

Gammel tråd, men svarer allikevel da det kanskje vil være noen som har utbytte av det.

Dette høres utvilsomt ut for meg som at pectineus lager krøll med slimposen iliopectineus. Denne ligger mellom bein og muskel for å redusere friksjon når muskelen glir over. Om muskelen er for stram, kan slimposen bli betent og forårsake smerte. Den kan også bli voldsomt hoven som en tennisball i eksterme tilfeller.

21084-0550x0475.jpg

Pectineus glir altså over samme slimpose som iliopsoas muskulaturen. Den vil forårsake samme symptomer som hoftebøyerne, og derfor er det ofte feildiagnostisert i treningsøyemed.

Hip_Muscles.jpg

Strekk pectineus i 30-60 sek 3-4 ganger i uka, så blir dette forhåpentlig bra igjen. Har hatt samme problem selv og det tok litt tid å finne ut av hva det var, siden alle nettsider sier "strekk hoftebøyerne (iliopsoas)". ;)

images?q=tbn:ANd9GcQTxdSdTWd-xGGN8RbEPbSuSutBi8fOaYcvbTat9o8F5ExwUl0AYA

Kan jeg få henge meg på her å spørre dere om råd? For nå er jeg skikkelig frustrert. hoftebøyer området begynte gjøre vondt for snart et år siden. Det ble værre og værre, og jeg gikk fra å ta 60 kg i knebøy til å redusere vektene, til å kutte ut øvelsen helt. Fikk beskjed om at hoftebøyerne var "stresset " og trengte hvile. Fikk hvile de, stoppet seg selv når jeg til slutt ikke klarte ta en forbasket bøy øvelse av noen som helst variant.

Når jeg fører kneet opp mot brystet er det vondt. Når jeg har sittet stille en stund å reiser meg så knaser det inni der og jeg er stiv og har ganglag som en 90 åring. Det kjennes veldig når jeg går og jeg kan ikke lange ut slik jeg er vant med.

Jeg er hypermobil, og når jeg var hos fysioterapaut tøyet han bl. a. hoftebøyerne. Jeg har blitt værre etter dette.

Har ikke trent siden før sommerferien, jeg er frustrert, motivasjonen er drept og jeg føler meg direkte deprimert av det hele.

Noen som har erfart det samme?

Wirus - Har du prøvd å stryka dei i staden for å tøya dei?

Eg har tidvis hatt problem med dei, og fokuserte veldig på tøying. Men så fekk eg beskjed frå ein manuelterapeut om at dei var eigentleg lange/tøyde nok og at eg heller burde styrka dei. Eg merker det har hjulpet, og at dei krangler igjen når eg "gløymer" å gjera øvelsen min...

Øvelsen eg fekk var å sitta på kanten av ein stol, ryggen rett og henda på lårene. Vipp hofta/kneet litt utover og løft beinet til du merker at du "slipper" i ryggen (ikkje mange cm), hold i 3 sekund. Gjenta ti gonger kvar side, og helst kvar dag.

Men eg synest du bør oppsøka ein fysioterapeut e.l. sidan du har slitt med dette så lenge...

Takk for tipset, den øvelsen skal jeg starte med med en gang(y) . Hvor lenge gjorde du den før du merket bedring?

Har vært hos fysioterapaut, og han gjorde vondt verre hehe, så det beste ville være noe stalltips på hvordan man kan jobbe seg rundt dette og få kroppen på riktig spor igjen :) Lege har jeg ikke vært hos, ser for meg at han ikke kan by på så mye mer enn piller og henvisning til fysio.

Annonse

Takk for tipset, den øvelsen skal jeg starte med med en gang(y) . Hvor lenge gjorde du den før du merket bedring?

Har vært hos fysioterapaut, og han gjorde vondt verre hehe, så det beste ville være noe stalltips på hvordan man kan jobbe seg rundt dette og få kroppen på riktig spor igjen :) Lege har jeg ikke vært hos, ser for meg at han ikke kan by på så mye mer enn piller og henvisning til fysio.

Det gjekk ganske fort for min del, innan ei veke.

Alternativet er jo ein annan fysioterapeut, eventuelt at du er meir kritisk til kva den første gjer. Sei frå om at det blei verre etter tøying, at du er hypermobil og at du er usikker på om han gjer dei rette tinga? Vurder det i allefall dersom styrkeøvelsen ikkje hjelper. Lykke til!

Kan jeg få henge meg på her å spørre dere om råd? For nå er jeg skikkelig frustrert. hoftebøyer området begynte gjøre vondt for snart et år siden. Det ble værre og værre, og jeg gikk fra å ta 60 kg i knebøy til å redusere vektene, til å kutte ut øvelsen helt. Fikk beskjed om at hoftebøyerne var "stresset " og trengte hvile. Fikk hvile de, stoppet seg selv når jeg til slutt ikke klarte ta en forbasket bøy øvelse av noen som helst variant.

Når jeg fører kneet opp mot brystet er det vondt. Når jeg har sittet stille en stund å reiser meg så knaser det inni der og jeg er stiv og har ganglag som en 90 åring. Det kjennes veldig når jeg går og jeg kan ikke lange ut slik jeg er vant med.

Jeg er hypermobil, og når jeg var hos fysioterapaut tøyet han bl. a. hoftebøyerne. Jeg har blitt værre etter dette.

Har ikke trent siden før sommerferien, jeg er frustrert, motivasjonen er drept og jeg føler meg direkte deprimert av det hele.

Vurdert å oppsøke en annen terapeut? Det er ikke alle som er like flinke, så av og til kan det være lurt å prøve flere.

Ja dere har nok rett alle sammen. Har funnet på nett en napapat nå, som er tidligere idrettsutøver. Ringer mandag å bestiller time der. Gjør så vondt i egoet når man har jobbet hardt og systematisk og begynner få resultater, å bli satt helt tilbake. Fort gjort å grave seg litt ned da.

Viktig å finne ut hvilken muskel som står for smertene. Sannsynligvis skal du (som nevnt av andre) ikke strekke overhode, men styrke muskelen som irriterer lysken.

Dersom det er iliopsoas som irriterer, vil f.eks dette antakelig gjøre vondt:

Iliopsoas-Stretch.jpg

En muskel som er svak blir ofte stram for å kompensere for mangelen på styrke. Å strekke denne vil da forverre problemet... Om smertene er kun i bunnposisjon så ville jeg kikket på pectineus om jeg var deg, da iliopsoas vil være forkortet.

Du kan prøve denne stretchen og se om det gjør vondt:

images?q=tbn:ANd9GcQTxdSdTWd-xGGN8RbEPbSuSutBi8fOaYcvbTat9o8F5ExwUl0AYA

Når du veit hvilken muskel(gruppe) som står for problemet, så er det lettere å undersøke videre om denne trenger mobilitet og evt. styrkningsarbeid.

"Tightness weakness (Janda 1993). This is the most severe form of muscle tightness. It is often overlooked clinically. Overused muscle shortens over time, changing the muscle’s length–tension curve and becoming more readily activated and weaker after time. There is also an increase in the noncontractile tissue and a decrease in elasticity, leading to hypertrophy. Ultimately, overuse leads to ischemia and degeneration of muscle fibers, which further weakens the muscle."

http://www.humankinetics.com/excerpts/excerpts/causes-of-muscle-weakness

"Whenever a weak muscle is forced to work beyond its capacity, it will tighten and, therefore, be more subject to stress and strain. It is imperative to always build the strength and endurance of muscles along with flexibility. A possible reason hamstring and adductor reinjury occurs is because too much attention is paid to stretching and not enough time is spent in strengthening. With injury and accompanying disuse atrophy, strength is always compromised. If flexibility is the main treatment, and strengthening is not included, the flexibility that is achieved will be temporary. The weak muscle will demonstrate inflexibility when maximum strength is required and be subject to micro and macro trauma."

http://www.dynamicchiropractic.com/mpacms/dc/article.php?id=45406

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...