Gå til innhold

Kiev


Jerry V

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fan så trist att se all, Onødigt vold og ødeleggelse i Kiev. Stakkers folk og politi.

Når man ser sånt og det som skjer i Syria, skall man vare glad før det man har her i Norge.

heh jeg sitter og følger ganske ofte med på nettTV og livestreams. Min mor er fortsatt i hjemlandet, enn dog rundt 8 timer unna Kiev (og der er det heldigvis fortsatt rolig).

De kutta TVen helt idag, for så å slå på alle kanaler unntatt de som er opposisjonen sine. Det har flere ganger vært truet med unntaktstilstand. Lite kult å få en beskjed på Skype når du kommer hjem fra jobb, dødssliten og kokt i huet, typ "Ikke vær redd hvis jeg er offline på Skype, for da har regjeringen kutta nettet".

Det er litt sånn..... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh jeg sitter og følger ganske ofte med på nettTV og livestreams. Min mor er fortsatt i hjemlandet, enn dog rundt 8 timer unna Kiev (og der er det heldigvis fortsatt rolig).

De kutta TVen helt idag, for så å slå på alle kanaler unntatt de som er opposisjonen sine. Det har flere ganger vært truet med unntaktstilstand. Lite kult å få en beskjed på Skype når du kommer hjem fra jobb, dødssliten og kokt i huet, typ "Ikke vær redd hvis jeg er offline på Skype, for da har regjeringen kutta nettet".

Det er litt sånn..... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som egentlig foregår i Ukraina? Er det en ideologisk kamp mellom knytte seg til Russland eller Europa?

Sliter også med å få ordentlig tak på dette. Stammer uroen hovedsaklig fra fra folkets motvilje mot myndighetenes linje der en tilnærming til EU har stanset opp til fordel for å bevare det historisk tette forholdet til Russland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som egentlig foregår i Ukraina? Er det en ideologisk kamp mellom knytte seg til Russland eller Europa?

Som en som føler seg mer norsk enn ukrainsk, og etter å ha vært der i vinter rett etter at ting har gått til helvete, så var jeg opptatt av å skaffe meg en kort versjon selv.

Very long story short: flere tiår med korrupsjon, maktmisbruk, sensur. Alle pengene går rett til topps og alle kan kjøpes. Dette er særlig frustrerende når de aller fleste jobber 2-3 jobber (og da mener jeg virkelig alle slags jobber) for å få ting til å gå rundt og ikke sulte. Jeg snakker ikke om den nyeste iPhone her, for å si det sånn.

Kampen for tilknytning trigga bare alt det ovenfornevnte, en pandoras eske, rett og slett. Folk er drittlei av å leve i fattighet, og et evt EU-medlemskap kunne virkelig ha satt fart på utviklingen og moderniseringen i Ukraina. Folk er like lei av å bli "skyggestyrt" av Russland. Nåværende president klarer jo faen ikke å ta en avgjørelse uten å fly til Russland for "møter" først. Ukraina er delt i to: vesten vil joine Russland, østen vil i EU. Sånn som jeg har skjønt det så vil flestparten inn i EU, og at Vest-Ukraina er i minoritet.

Greia med opposisjonen er at for at du skal ha noe handlingskraft så må du ha cash. Jævlig vanskelig å få gjort noe som helst uten økonomisk støtte. Dette er derfor jeg hater, HATER, at politikk og penger er blandet sammen. Så det som skjer nå er at du har Maydan med 200k+ folk, og du har opposisjon uten handlingskraft (de blir seff trykket ned av regjeringen).

Så ikke nok med at presidenten sprer skinkene for Putin, OG "lukker døren" til EU, men han trykker ned alt av opposisjon, leier folk inn for å banke opp journalister og andre politiske aktivister, sensurer hardt og brutalt alt av negativ kritikk rett og slett.

Kjenner jeg det Ukrainske folket rett, så gir de seg ikke. Man ser mye samarbeid folk seg i mellom. De kommer med mat, klær, utstyr, alt fra egen lomme, og det er slik Maydan lever. Alle bidrar med det de kan. Og dessverre, så er jeg sikker på at presidenten nøler ikke med å sette inn militære styrker for å dempe opprøret, så blodbad er ikke til å unngå :|

(Det har også vært snakk om unntaktstilstand, denne var vurdert for 2-3 uker siden tror jeg. Da var det store muligheter for at TV, telefon og internett blir kuttet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg digger med video #2 (sånn bortsett fra en fyr som blir skutt i hams) er at den viser "folkets ånd", om jeg får lov å vise litt patriotisme her. Teamwork deluxe for å hente ut de sårede, selv under et kuleregn fra snipere og andre AK-randoms. Makes me proud.

Bare elsker hvordan de lager en vegg med skjold først, og en kar bak tar seg av henting. Vakkert på en morbid måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://imgur.com/a/DHGmb

Hvorfor folk tilter til slutt når de lever i fattigdom med 3 jobber, og muligheten til forbedringer av fremtiden blir tatt fra dem.

(bilder fra eiendommen til presidenten)

Fy faen.

Men når jeg tenker meg om er jeg ikke sjokkert..

Ok: jeg så en film som handlet om unge Putin en gang, typ barndom, kjærligheten osv hva som skjedde. Tror å huske han var inspirert av Peter den store som levde nøkternt og sammen med folket i vanlig hus +++. Det første som skjedde var diverse drapsforsøk, husbrann og mye vold. Så typ derfor bor alle mektige politikere på denne syke syke måten pga ikke noe valg. Nå kan det sies at filmen kanskje er laget som propaganda og for å "unnskylde" pengesløseriet men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen.

Men når jeg tenker meg om er jeg ikke sjokkert..

Ok: jeg så en film som handlet om unge Putin en gang, typ barndom, kjærligheten osv hva som skjedde. Tror å huske han var inspirert av Peter den store som levde nøkternt og sammen med folket i vanlig hus +++. Det første som skjedde var diverse drapsforsøk, husbrann og mye vold. Så typ derfor bor alle mektige politikere på denne syke syke måten pga ikke noe valg. Nå kan det sies at filmen kanskje er laget som propaganda og for å "unnskylde" pengesløseriet men.

De kan bo i store inngjerda hus og ha en gjeng livvakter, men ingenting kan uansett unnskylde luksus forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...