Gå til innhold

Atrieflimmer ("hjertebank")


boost

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en ubehagelig opplevelse på trening i går, hvor jeg tror jeg muligens fikk atrieflimmer. Jeg var mitt inne i 3. drag i 4x4 intervall, men plutselig sa det fullstendig stopp... Ble plutselig skikkelig sliten, som om jeg netopp hadde spurtet, fikk masse syre i beina og måtte bare gi opp. Jeg skjønte ikke hva som skjedde for bare 20 sek før hadde jeg tenkt på at jeg burde øke farten litt.. Jeg så på pulsklokka og da viste den 235 i puls! Noen som har opplevd dette?? Burde jeg dra til lege med det eller er det sånn som kan skje innimellom...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble du veldig anpusten? Svimmel? Får du det ofte? Gjelder det kondisjonstrening eller kun hard styrketrening?

Jeg ble operert for SVT (supraventrikulær takykardi) i november. Når jeg anstrenget meg hardt fysisk hendte det jeg fikk en puls på opptil 280. Holder for tiden på å skrive en tekst om min erfaring med hele opplegget. Kanskje det er dette du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang dette har skjedd, aldri opplevd noe liknende før... Har aldri vært nødt til å bryte midt inne i et 4x4 intervall, men det måtte jeg nå, ble likssom helt plutselig utmattet og med veldig høy puls....

du fikk kun plager under anstrengelse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kun under anstrengelse. Av og til kun ved bråe bevegelser/vendinger i forbindelse med aktivitet. Oftest i trening der man brått endrer intensiteten, som intervaller, eller sport som innebandy og fotball. Fikk det også når jeg tok stress-EKG hos kardiologen jeg ble henvist til, og fikk da et utslag på 280.

Det høres veldig ut som det er det du har, eller en annen form for takykardi. Jeg har lest så mye på dette etter jeg ble klar over at jeg selv hadde det, at jeg føler meg utdannet på feltet :)

Dette med flimmer og takykardi blir vanligere og vanligere i landet av en eller annen grunn. Jeg ville fortsatt som før, og sett om det kommer igjen. Det er vanlig at det blir mer og mer hyppig etter første gangen man får det. Bare spør meg dersom du lurer på noe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Håper virkelig ikke jeg får det igjen, men hvis jeg gjør det skal jeg si fra ;) er det greit å fortsette å trene etter at man har hatt det? sist avsluttet jeg økta med en gang, men kunne jeg fortsatt med flere intervalldrag etter en liten pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det! Håper virkelig ikke jeg får det igjen, men hvis jeg gjør det skal jeg si fra ;) er det greit å fortsette å trene etter at man har hatt det? sist avsluttet jeg økta med en gang, men kunne jeg fortsatt med flere intervalldrag etter en liten pause?

Det er anbefalt å gi seg. Man kan besvime, da hjertekammerne ikke rekker å fylles med blod, før det pumpes ut igjen. (det gjelder alle typer rytmeforstyrrelser der pulsen blir så høy).

Jeg har fått disse "anfallene" mange mange ganger, fordi jeg ikke gikk til lege som gjorde meg oppmerksom på at jeg måtte ta det rolig. Dra til legen og få tatt en EKG, og helst en stress-EKG der du får utløst hjerterytmeforstyrrelsen. (Det kan være vanskelig så tidlig, ettersom du kun har fått det én gang).

Få deg en legetime for å få sjekket det. Internettet er ikke plassen for å få hjelp når det kommer til dette, og iallefall ikke en diagnose.

Jepp, til lege må man. Det er riktignok få diagnoser som kan gi en puls på 235 i puls, så det må være lov å synse litt. Og når man først har fått sjekket det hos legen, er det fint å kunne høre andres personlige erfaringer.

Den første gangen jeg var hos legen med mitt problem, fikk jeg ingen spesiell hjelp, han trodde det hadde noe med at jeg var i vekst å gjøre. Etterhvert som hjerterytmeforstyrrelsene kom oftere og oftere, byttet jeg fastlege, og ble henvist til en kardiolog som synes det var hårreisende at jeg ikke hadde blitt grundigere utredet når jeg tok det opp med min første fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atrieflimmer og puls er ikke det samme. Man kan ha normal puls og ha atrieflimmer, og høy puls uten atrieflimmer. Ekstra hjerteslag kalles ekstrasystoler, og jeg tror det er dette du erfarte. Hard trening kan gi oksygenmangel og "blackouts", så det kan også ha vært årsaken. Til TS sin oppklaring.

Forøvrig er det skummelt å fjerndiagnostisere hjertesykdom hos andre basert på sin egen subjektive sykdom. Lege, ja? SVT? Håpløst å spekulere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atrieflimmer og puls er ikke det samme. Man kan ha normal puls og ha atrieflimmer, og høy puls uten atrieflimmer. Ekstra hjerteslag kalles ekstrasystoler, og jeg tror det er dette du erfarte. Hard trening kan gi oksygenmangel og "blackouts", så det kan også ha vært årsaken. Til TS sin oppklaring.

Forøvrig er det skummelt å fjerndiagnostisere hjertesykdom hos andre basert på sin egen subjektive sykdom. Lege, ja? SVT? Håpløst å spekulere i.

Såklart, men regner med at TS ønsker svar når han spør..

Det jeg med god grunn påstår er at han har opplevd en form for hjerterytmeforstyrrelse - som forøvrig ikke er hjertesykdom. Man får ikke hjertefrekvens opp på 235 under normale forhold. Oksygenmangel alene gir heller ikke en hjertefrekvens på 235. Symptomene han nevner, som treffer blink etter min erfaring, sammenfaller ikke med ekstrasystoler og oksygenmangel.

Jeg hadde ikke trengt å si noen ting, for det er ikke noe annet å gjøre enn å gå til lege - men jeg husker meg selv i TSs situasjon, og jeg satt pris på å snakke med andre som selv hadde erfart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, men regner med at TS ønsker svar når han spør..

Det jeg med god grunn påstår er at han har opplevd en form for hjerterytmeforstyrrelse - som forøvrig ikke er hjertesykdom. Man får ikke hjertefrekvens opp på 235 under normale forhold. Oksygenmangel alene gir heller ikke en hjertefrekvens på 235. Symptomene han nevner, som treffer blink etter min erfaring, sammenfaller ikke med ekstrasystoler og oksygenmangel.

Jeg hadde ikke trengt å si noen ting, for det er ikke noe annet å gjøre enn å gå til lege - men jeg husker meg selv i TSs situasjon, og jeg satt pris på å snakke med andre som selv hadde erfart det.

En dårlig pulsklokke kan gi puls på 235. Ved høy puls kan slagene komme så tett, blodtrykket er så høyt og kardilatasjon i huden så stor at pulsklokka kan bomme. Et arbeids-EKG er det eneste som kan gi et definitivt svar. Jeg sier ikke at det er tilfelle - men det er ikke ukjent. Om du alltid ser dine symptomer i andre sine opplevelser, da gjør du noe lite konstruktivt både for deg selv og for den andre personen. Spesielt sistnevnte, som vil kunne bli unødig bekymret. TS beskriver et fenomen som likner på ekstraystoler (på allmennspråket kalt hjertebank) og en oversteget anaerob terskel med hypoksi - rett og slett å møte veggen. Men fordi det kom så brått, anbefaler både jeg og andre henne å dra til legen for sikkerhets skyld. Greit, beklager, forstyrrelser i hjertets elektriske ledningssystem, men for de aller fleste faller det under "hjertesykdom". Det er supert å dele erfaringen sin med andre - men man må være veldig forsiktig med fjerndiagnostisering av alvorlige lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dårlig pulsklokke kan gi puls på 235. Ved høy puls kan slagene komme så tett, blodtrykket er så høyt og kardilatasjon i huden så stor at pulsklokka kan bomme. Et arbeids-EKG er det eneste som kan gi et definitivt svar. Jeg sier ikke at det er tilfelle - men det er ikke ukjent. Om du alltid ser dine symptomer i andre sine opplevelser, da gjør du noe lite konstruktivt både for deg selv og for den andre personen. Spesielt sistnevnte, som vil kunne bli unødig bekymret. TS beskriver et fenomen som likner på ekstraystoler (på allmennspråket kalt hjertebank) og en oversteget anaerob terskel med hypoksi - rett og slett å møte veggen. Men fordi det kom så brått, anbefaler både jeg og andre henne å dra til legen for sikkerhets skyld. Greit, beklager, forstyrrelser i hjertets elektriske ledningssystem, men for de aller fleste faller det under "hjertesykdom". Det er supert å dele erfaringen sin med andre - men man må være veldig forsiktig med fjerndiagnostisering av alvorlige lidelser.

Jøss. Greit, jeg skal gi meg. Var ikke meningen å gjøre noen sinte. Forstår heller ikke hvorfor du anklager meg så bastant for å "fjerndiagnostisere alvorlige lidelser". Jeg har sagt "Dette likner på det jeg hadde, kanskje du har det, gå til legen og ta EKG, spør hvis du lurer på noe". Synes uansett ikke det på noen måte er bedre å få TS til å tro at det er noe harmløst. Han burde gå til legen uansett. Og hvis det viser seg at han har en rytmeforstyrrelse, så har han noen å prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...