Gå til innhold

Rett eller Ez stang til biceps curl


Tor-Erik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Biceps er sterkest når den er i full supinasjon. Altså når du bruker rett stang. Dermed kan du bruke større belastning og stimulere mer vekst så lenge du har god teknikk så klart.

Noen vil oppleve ubehag i hånd- og albueledd ved bruk av Ez-stang.

Cosigner den. Hvis du vil skåne håndleddene dine kjører du på med EZ-stang. Jeg opplever ikke å tape mye i styrke ved bruk av denne kontra rett stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cosigner den. Hvis du vil skåne håndleddene dine kjører du på med EZ-stang. Jeg opplever ikke å tape mye i styrke ved bruk av denne kontra rett stang

Dette er veldig varierende fra person til person. Man kan få håndleddsmerter ved å bruke begge deler egentlig. Spørs hvor mye man bøyer håndleddene under albuefleksjon. Så lenge man holder en nøytral posisjon i håndleddene så spiller ingen rolle hva slags stang man bruker. Noen som sliter med å holde håndleddene i nøytral stilling vil kanskje ha godt av å holde stanga med et "falskt grep". Men ellers når det gjelder styrke så er muskelen sterkest i full supinert stilling. Basic anatomy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biceps er sterkest når den er i full supinasjon. Altså når du bruker rett stang. Dermed kan du bruke større belastning og stimulere mer vekst så lenge du har god teknikk så klart.

Noen vil oppleve ubehag i hånd- og albueledd ved bruk av Ez-stang.

Trudde eg aldri kom til å gidde å diskutere i ein tråd om biceps curl, men lets go.

Kjører du semi supinert klarer du oftest å løfte meir vekt, da du aktiviserer brachialis og radiobrachialis i større grad.

(Enkelt forklart, du klarer alltid mere i Hammercurl enn vanlig curl).

Ellers så rett, i full supinasjon så er det mere stress på biceps.

For folk med god nok bevegelighet: Kjør med rett stang (hvordan du merker det, det gjør ikkje vondt).

For de andre, kjør med EZ stang. Men jobb også opp bevegeligheten i armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde eg aldri kom til å gidde å diskutere i ein tråd om biceps curl, men lets go.

Kjører du semi supinert klarer du oftest å løfte meir vekt, da du aktiviserer brachialis og radiobrachialis i større grad.

(Enkelt forklart, du klarer alltid mere i Hammercurl enn vanlig curl).

Ellers så rett, i full supinasjon så er det mere stress på biceps.

For folk med god nok bevegelighet: Kjør med rett stang (hvordan du merker det, det gjør ikkje vondt).

For de andre, kjør med EZ stang. Men jobb også opp bevegeligheten i armen.

Nå begynner vi å diskutere litt dypere inni ting som mean activation vs peak activation og hvilke bicepshoder man ønsker å aktivere. EMG-målinger har vist størst toppaktivering av biceps lange hode ved å bruke EZ stang. Ved bruk av helt supinert grep derimot, har det vist seg en mer jevn aktivering (konstant spenning) under hele bevegelsesbanen. Til syvende og sist så handler det om smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå begynner vi å diskutere litt dypere inni ting som mean activation vs peak activation og hvilke bicepshoder man ønsker å aktivere. EMG-målinger har vist størst toppaktivering av biceps lange hode ved å bruke EZ stang. Ved bruk av helt supinert grep derimot, har det vist seg en mer jevn aktivering (konstant spenning) under hele bevegelsesbanen. Til syvende og sist så handler det om smak og behag.

Næ, var ikkje så komplisert eg ville ha det til.

Var bare at du løfter IKKJE meir vekt med, supinert grep, kontra meir semi supinert, fordi at du aktiviserer meir muskler i sistnevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers når det gjelder styrke så er muskelen sterkest i full supinert stilling. Basic anatomy.

Egentlig er det ganske avansert anatomi, da man ville regnet med at å fullt forkorte muskelen over ett ledd ville gjort den svakere i bevegelse over et annet ledd, men for biceps er det altså sånn siden man flytter vektarmen i positiv retning :)

Trudde eg aldri kom til å gidde å diskutere i ein tråd om biceps curl, men lets go.

Kjører du semi supinert klarer du oftest å løfte meir vekt, da du aktiviserer brachialis og radiobrachialis i større grad.

(Enkelt forklart, du klarer alltid mere i Hammercurl enn vanlig curl).

Siden dette har blitt en pirketråd om noe ganske uviktig:

Regner med du mener brachioradialis, ikke radiobrachialis? ;) Og hvorfor aktiverer man brachialis mer under semisupinert grep? Jeg sier ikke du tar feil, for jeg er ikke noe guru på curlz, ser bare ikke hvordan det gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp sa feil :)

Angående sistnevnte, usikker! Blir vel mer aktivisert under hammercurl enn vanlig, de vi lærte på skulen.

Hmm, får lese mere anatomi og finne utav det.

Fester jo kun på ulna, så ser ikke hvordan det boimekanisk skal ha noe å si, men kan jo være noe annet finurlig kroppen har funnet på for alt jeg vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor aktiverer man brachialis mer under semisupinert grep? Jeg sier ikke du tar feil, for jeg er ikke noe guru på curlz, ser bare ikke hvordan det gjør det..

Angående sistnevnte, usikker! Blir vel mer aktivisert under hammercurl enn vanlig, de vi lærte på skulen.

Hmm, får lese mere anatomi og finne utav det.

Semisupinert grep i curls/hammer curl aktiverer ikke brachioradialis og brachialis mer, men det er dårligere forhold for biceps og de vil derfor være agonistene for fleksjon i albuen.

Supinert:

1. Biceps

2. Brachialis

3. Brachioradialis

Semisupinert/pronert:

1.Brachialis

2. Brachioradialis

3. Biceps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...