Gå til innhold

Smør, margarin eller olje?


nyttliv89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Selv liker jeg å starte med helt vanlig veg.olje/raps/frityr/solsikkeolje i panna og la denne bli _skikkelig_ varm først, ha oppi det som skal stekes( f.eks kjøttstykker), brune den ene siden hardt, snu, og ha oppi godt med smør etterpå.

varmer du opp smør for hardt for lenge blir det svart og brent, og det gir ikke stort med digg smak på maten. Olje tåler derimot rimelig hard varme mye bedre. teamwork!:D

sånn apropos er både olje, smør og margarin svært kaloririke, men med mindre du lever på ting som er panerte/toast vil lite fett "trekke inn" i maten/bli med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg steker i rapsolje til vanlig for det er den absolutt sunneste stekeoljen (og den som tåler høyest tempratur uten å harskne å bli skadelig), og har heller i en liten teskje med meierismør i rapsen om jeg trenger smak på lørsdagsbiffen. Ellers er også kokosfett et bra alternativ, tenker da på cocosa pure. Meierismør er også bedre enn margarin da det er naturlig fett, og inneholder k-vitamin. Jeg bruker ALDRI margarin, det er ikke bra for noe, spesielt ikke hjertet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harskner olje ved å varme den opp for mye? Blir olje skadelig av at den varmes opp for mye eller at den harskner?

Jeg bruker heller aldri margarin, men jeg tror ikke margarin (med mindre det er av typen med ekstra mye transfett) gjør noen skade i det hele tatt på mennesker som ikke har de typiske risikofaktorene for hjerte- og karsykdom og/eller diabetes 2. Holder man 02-opptaket på et greit nivå, kroppsvekt/fettprosent på greie nivåer og muskelmasse på et greit nivå, så skal det mye til for at margarin (eller smør eller sukker for den saks skyld) er skadelig. Det er i hvert fall mitt syn frem til noen overbeviser meg om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg er veldig skeptisk til sider som snakker om å "skru av" og "skru på" fettforbrenningen.

Hva er det de egentlig prøver å si? At jeg hvis jeg spiser X antall kalorier med fett-type A, så vil jeg få lavere fettprosent (på samme kroppsvekt) enn hvis jeg spiser X antall kalorier med fett-type B?

Eller vil det si at kroppen rett og slett forbrenner mer energi, slik at kroppsvekten går ned, og at fettprosenten derfor reduseres? Hvor tar denne ekstra energien veien? Forlater den kroppen i form av varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir forvirret over hva som er best å steke i. Olje er godt for hjertet, men inneholder veldig mye kalorier. Smør er naturlig, men inneholder mye mettet fett. Margarin er tilsatt ting, men er minst kalorier i.

Hjelp?

SMØR!!!!

Gleden av smaken er verdt 10 år ekstra levetid. Minst!

Margarin smaker høgg til sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg bare spørre...Smør, hvilken type? Er melange det samme som margarin?

Smør får du hvis du melker kua i ei bøtte, lar melka stå litt, øser av fløten som legger seg på toppen av melka, visper til fløten først blir til krem, og så enda litt til, slik at kremen korner seg og skiller ut en vannaktig væske det som heter kjernemelk. Hel av kjernemelken. Det som er igjen da, er smør.. For å lage dette trenger du ei ku, en bolle, ei skje og en visp.

Melange er et merke margarin. Margarin lages gjennom kompliserte kjemiske prosesser med planteoljer, varme, sentrifuger, tilsetningsstoffer og annet som jeg ikke forstår meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...