Gå til innhold

Tips mot stølhet


haralden

Anbefalte innlegg

Jeg trener 4-5 ganger i uken både 70/30 styrke utholdenhet, nå som jeg har kommet meg et stykke opp i tredveårene merker jeg at restitusjon tar lengre tid og at jeg er lengre støl. Dette kommer jo ikke som noen overraskelse, men jeg lurte på om det er noen som har noen gode tips for raskere restitusjon og mindre stølhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener 4-5 ganger i uken både 70/30 styrke utholdenhet, nå som jeg har kommet meg et stykke opp i tredveårene merker jeg at restitusjon tar lengre tid og at jeg er lengre støl. Dette kommer jo ikke som noen overraskelse, men jeg lurte på om det er noen som har noen gode tips for raskere restitusjon og mindre stølhet.

Stølheten forblir uansett hvor mye du gjør. Men du vil føle det lettere hvis du bruker tid på massasje og uttøying :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet du møter når du spør om noe slikt her er at hvem som helst kan svare alt mulig, som oftest er det unge jenter her som vet alt om alt og slik er det bare og slik vil det forbli.

Men mitt alternativ er at du gjør som de som lever av å yte med kroppen sin gjør, de trener rolig kardio etter trening...10-15minutter med rolig sykling f.eks.

Flere jeg har snakket med av fotballspillere, rugbyspillere og sprintere sverger til at det virker og at de kvitter seg med slagstoffer slik at de får en lettere hverdag etter treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet du møter når du spør om noe slikt her er at hvem som helst kan svare alt mulig, som oftest er det unge jenter her som vet alt om alt og slik er det bare og slik vil det forbli.

Men mitt alternativ er at du gjør som de som lever av å yte med kroppen sin gjør, de trener rolig kardio etter trening...10-15minutter med rolig sykling f.eks.

Flere jeg har snakket med av fotballspillere, rugbyspillere og sprintere sverger til at det virker og at de kvitter seg med slagstoffer slik at de får en lettere hverdag etter treningen.

Gammel sprinter her, etter de tyngste øktene så kjører jeg lett kardio. Eller mye lett kardio i perioder jeg kjører tunge uker. Feks, bare gå på tredemølla i ca 20 min (litt rask gange eller små jogge, spørs på personen om hva som defineres som lett). Kan også stille treddemølla incline.

Dager jeg har fri etter tunge økter, så pleier å kjøre rolige treninger. (dette gjelder spesielt når jeg trener ben) For min del har massasjer og tøying aldri hjulpet.

(ikke tøy ut nærme tunge styrketreninger, spesielt tunge sprint treninger, da kan hamstringen ryke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massasje og skumrulle hjelper :) Jeg bruker begge deler hver uke.

"Problemet du møter når du spør om noe slikt her er at hvem som helst kan svare alt mulig, som oftest er det unge jenter her som vet alt om alt og slik er det bare og slik vil det forbli."

- i hate haters, og må bare spørre hvorfor du åpner med dette her?

Et godt poeng med et slikt forum er vel at ALLE kan spørre ALLE om ALT mulig? Det vet trådstarter, og han har sannsynligvis vett nok til å sile ut hva han tror er sprøyt, er han ikke sikker, vil han oppsøke noen profesjonelle.

Er mange ungjenter her inne som vet mye om mye, kanskje til og med like mye som deg Rock :)

Kjøp deg skumrulle du harald, og tøy/bøy/få massasje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Et godt poeng med et slikt forum er vel at ALLE kan spørre ALLE om ALT mulig? Det vet trådstarter, og han har sannsynligvis vett nok til å sile ut hva han tror er sprøyt, er han ikke sikker, vil han oppsøke noen profesjonelle.

Vørd, takk for tiltroen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg blir da sjeldant stiv , men eg trenar vel jamt over på 80% og ikkje på maks. (Det kan diskuterast kva som er lurt) -

Men mitt kosthold består av masse mjølk (kalsium), bananer (magnesium), masse epler, masse poteter og masse brød.

Øvelsane som eg då blir mest stiv av er:

* Sekkbæring over 4t (over 20kg sekk),

* squat

* box jump

* Lunges

* Landistanse jogging (over 2 mil).

Sleep it off / work it off and rest. Om du er stiv kvil kroppen. (Sov)

Eventuelt er masjasje av andre og utøydnin gode forsikring mot stivheit.

Ein gong i blant kan du til og meg klara å kvitt deg med stivheit i dusjjen, med kaldtvatn som skjokkbehandling)

Snøbad?

Sjølvsagt tenk på:

Ikkje tren samma muskel(gruppe) rett etter kvarandre (mage mage to dager etter kvarandre)

Et nok, og til faste tidspunkt (et riktig) Føl på kroppen

Drikk masse (ca 6-8 glass vatn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...