Gå til innhold

Plages med knebøy - knevandring.


Piral

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskriften sier sliter jeg med knebøy, delvis tror jeg hovedproblemet ligger på at jeg ikke klarer å presse knærne ordentlig ut under øvelsen. Har prøvd å løse dette problemet med dynamisk oppvarming før trening (bruk av strikk også) og tøying, men sliter med dette fortsatt. Har prøvd å gå ned på vektene de siste ukene og bare trene teknikk i tillegg. Tror forøvrig knevandringen ikke bare skjer i knebøy, men også type markløft og hipthrust.

Noen som har forslag eller råd på hva jeg kan foreta meg? Er litt frustrerende!

Legger ved en video som jeg filmet her om dagen, 40kg teknikk trening med bøy. Ser ikke pent ut :p. Blir ikke spesielt penere med mer vekt heller.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:-)

Jeg er ikke noe ekspert, snakker bare ut ifra mine egne erfaringer:-)

Det så ikke ille ut med Knebøya dine, men et tips prøv og tren uten sko, er en vanesak!! Du får også bedre fotfeste og ikke

ta det ille opp! Men tror ikke converse er der beste treningsskoa.

og til slutt - den tykke matta du står på kan gjøre det mer ustabilt, men dem har sikkert lagt den der av en grunn:-P

bare mine ord:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm er kanskje ikke så ille som jeg selv tror det er. Føler bare jeg sliter med å øke i knebøy, men kan kanskje være av andre grunner? Skal forsøke å stå smalere neste gang jeg tar knebøy og gjøre det uten sko :)

Hehe jeg står forrestn ikke på matta når jeg bøyer, står på gulvet :p Men skjønner at det kan se slik ut fra vinkelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Jeg er ikke noe ekspert, snakker bare ut ifra mine egne erfaringer:)

Det så ikke ille ut med Knebøya dine, men et tips prøv og tren uten sko, er en vanesak!! Du får også bedre fotfeste og ikke

ta det ille opp! Men tror ikke converse er der beste treningsskoa.

og til slutt - den tykke matta du står på kan gjøre det mer ustabilt, men dem har sikkert lagt den der av en grunn:-P

bare mine ord:)

Utallige sterke folk og styrkeløftere som bøyer i Converse... (Mei sjæl oxo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm er kanskje ikke så ille som jeg selv tror det er. Føler bare jeg sliter med å øke i knebøy, men kan kanskje være av andre grunner? Skal forsøke å stå smalere neste gang jeg tar knebøy og gjøre det uten sko :)

Hehe jeg står forrestn ikke på matta når jeg bøyer, står på gulvet :p Men skjønner at det kan se slik ut fra vinkelen!

Sliter du med å øke så ja - da ligger det nok noe til grunn, det er jo ikke slik at du har "rundet" knebøy :D

Har du video fra siden?

Hvordan har du lat opp treningen din? sett, repetisjoner = volum, intensitet (periodisering?), hvor mye har du økt siden du startet, frekvens(hvor mange ganger i uken trener du knebøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke video fra siden for øyeblikket, men kan sikkert få fikset det om det hadde hjulpet :)

Vil vel si jeg har trent "seriøst" i ca. et halvår nå.Trente en variant av SS (http://fitnessbloggen.no/minimum-trening) siden august fram til slutten av desember og da var det knebøy hver økt (3 x 6) med økning hver økt. Må jo bare legge meg flat og si at det har det ikke vært :p Har fra sommeren gått fra 30kg bøy til 55kg på det tyngste, men har flere ganger startet på nytt og gått ned i vekt fordi jeg ikke føler jeg mestrer øvelsen.

Nå etter jul har jeg begynt med X-sieze programmet, og da er det vel egentlig bare knebøy 1 gang i uken (4 x 4-6 rep), men vurderer å erstatte en bicep curl øvelse med knebøy siste dagen da:) Ligger som regel mellom 45-50 kg på knebøy da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Jeg er ikke noe ekspert, snakker bare ut ifra mine egne erfaringer:)

Det så ikke ille ut med Knebøya dine, men et tips prøv og tren uten sko, er en vanesak!! Du får også bedre fotfeste og ikke

ta det ille opp! Men tror ikke converse er der beste treningsskoa.

og til slutt - den tykke matta du står på kan gjøre det mer ustabilt, men dem har sikkert lagt den der av en grunn:-P

bare mine ord:)

Converse er veldig vanlig å løfte med, og funker fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke video fra siden for øyeblikket, men kan sikkert få fikset det om det hadde hjulpet :)

Vil vel si jeg har trent "seriøst" i ca. et halvår nå.Trente en variant av SS (http://fitnessbloggen.no/minimum-trening) siden august fram til slutten av desember og da var det knebøy hver økt (3 x 6) med økning hver økt. Må jo bare legge meg flat og si at det har det ikke vært :p Har fra sommeren gått fra 30kg bøy til 55kg på det tyngste, men har flere ganger startet på nytt og gått ned i vekt fordi jeg ikke føler jeg mestrer øvelsen.

Nå etter jul har jeg begynt med X-sieze programmet, og da er det vel egentlig bare knebøy 1 gang i uken (4 x 4-6 rep), men vurderer å erstatte en bicep curl øvelse med knebøy siste dagen da:) Ligger som regel mellom 45-50 kg på knebøy da.

Altså, for det første så er Converse faktisk konge fottøy å bruke i knebøy, mange styrkeløftene som bruker disse da de ikke har noe demping :)

Videre, da jeg kjørte X-Size så la jeg inn litt lettere knebøy på dag 4 etter Markløften. Du trenger heller ikke fjerne en bicepsøvelse av den grunn :) Men det er litt vanskelig å si eksakt hva som er grunnen til at du ikke øker. Men er det en øvelse æ anbefaler som kjøres som en "lett, medium", så er det Knebøy til boks. Den har hjulpet meg veldig, siden du i utførelsen kjører veldig rolig ned, og har stopp i bunn, så synes æ den er god for å trene teknikken. I tillegg er det digg å gjøre en litt annen variant. :) Du finner en flott film inne på styrkeløft forumet her som heter: 1-2-3 knebøy dersom du er usikker på teknikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du har feilstilling i ankelleddet (talar tilt), der ankelen tipper innover på innsiden, dette medfører videre skjevhet i knærne/leggbeinas posisjon også. anbefaler at du finner en god fysioterapaut som vurderer beinstillingen din i ankler, knær og hofter, og som har kompetanse til å utforme innleggsåler som kompenserer for dette. har samme problemet selv, etter 2 år med knebøy som de du har i videoen hadde jeg pådratt meg slitasje på baksiden av kneskålene, slik at alt av huksittende bevegelser ble vonde. Har nå fått innleggsåler og knevandringen er en saga blott! :)

ønsker deg lykke til! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du har feilstilling i ankelleddet (talar tilt), der ankelen tipper innover på innsiden, dette medfører videre skjevhet i knærne/leggbeinas posisjon også. anbefaler at du finner en god fysioterapaut som vurderer beinstillingen din i ankler, knær og hofter, og som har kompetanse til å utforme innleggsåler som kompenserer for dette. har samme problemet selv, etter 2 år med knebøy som de du har i videoen hadde jeg pådratt meg slitasje på baksiden av kneskålene, slik at alt av huksittende bevegelser ble vonde. Har nå fått innleggsåler og knevandringen er en saga blott! :)

ønsker deg lykke til! :) :)

Samme her, bortsett fra at jeg er plattfot. Det ordnet seg med innlegssåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du har feilstilling i ankelleddet (talar tilt), der ankelen tipper innover på innsiden, dette medfører videre skjevhet i knærne/leggbeinas posisjon også. anbefaler at du finner en god fysioterapaut som vurderer beinstillingen din i ankler, knær og hofter, og som har kompetanse til å utforme innleggsåler som kompenserer for dette. har samme problemet selv, etter 2 år med knebøy som de du har i videoen hadde jeg pådratt meg slitasje på baksiden av kneskålene, slik at alt av huksittende bevegelser ble vonde. Har nå fått innleggsåler og knevandringen er en saga blott! :)

ønsker deg lykke til! :) :)

Ååh dette skal jeg få sjekket ut! Tusen takk for informasjon:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...