Gå til innhold

Dropper tilskudd


Erlend Sognli Høyem

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvilke tilskudd det er snakk om. Ta f.eks. kreatin som er et nøye studert tilskudd som beviselig gir effekt. 1/3 av brukere vil være non-respondere, men det har fortsatt nytteverdi. Se f.eks. denne artikkelen: T-Nation: New uses for creatine.

Når det er sagt så finnes det mye bullshit og snake oil der ute. Produsentene vil selge mest mulig, det er opp til deg å være kritisk og velge de tilskuddene som kan gi deg effekt. For min del vil det si kreatin, D-vitamin, omega-3. That's it. Kaffe før trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjæl; kaffe for velbehag (har ingen dokument effekt mot styrketrening, selv om metodikken rundt koffein er litt utfordrende.) Kreatin kjøpte jeg forrige uke og håper at jeg responderer på dette; har i tillegg økt kcaloriinntaket betydelig de siste fire ukene så vanskelig å si, men sett opp mot pris samt hvor lenge et kjøp varer (5gram daglig) så har det kun fordeler; Enten så responderer jeg og får en liten effekt eller om jeg ikke så kan jeg takke super-genetikken min og hilse pent på meg selv foran speilet. Vinn-vinn!

Ellers; du verden å hvor mye dritt jeg kjøpte før; ribose, cell-Tech, diverse "forbrennere" og designprotein som skulle ha hver sin funksjon bare for å nevne noen *få*. I takt med økende kunnskapsnivå i forhold til treningsfysiologi så vil jeg også påstå at jeg aldri vært i bedre form enn nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers; du verden å hvor mye dritt jeg kjøpte før; ribose, cell-Tech, diverse "forbrennere" og designprotein som skulle ha hver sin funksjon bare for å nevne noen *få*.

"Designprotein" - den er fin, LOL :D Høres ut som noe som er spesialtilpasset blodtypen din eller noe annet bullshit. Myseprotein er tingen, enkelt og greit. Dat leucine.

Når man leser salgsteksten til ymse tilskudd så skulle man tro at det er rart man i det hele tatt lever uten å bruke akkurat dette produktet. Jeg blir lei av at selv seriøse produsenter fortsetter å bruke shitty studier som grunnlag for salgsargumentene, type "drikk vår proteinshake innen 30 minutter etter trening får å få 30% bedre treningseffekt!". Jadda, hvis du har et kosthold med lite protein fra før og ikke inntar noe protein før trening så kan det ha noe for seg, men da har du strengt tatt større problemer med trening og kosthold enn den jævla proteinshaken rett etter trening.

Relevant: Alan Aragon & Brad Schoenfeld - Is there a post-exercise anabolic window?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Designprotein" - den er fin, LOL :D Høres ut som noe som er spesialtilpasset blodtypen din eller noe annet bullshit. Myseprotein er tingen, enkelt og greit. Dat leucine.

Når man leser salgsteksten til ymse tilskudd så skulle man tro at det er rart man i det hele tatt lever uten å bruke akkurat dette produktet. Jeg blir lei av at selv seriøse produsenter fortsetter å bruke shitty studier som grunnlag for salgsargumentene, type "drikk vår proteinshake innen 30 minutter etter trening får å få 30% bedre treningseffekt!". Jadda, hvis du har et kosthold med lite protein fra før og ikke inntar noe protein før trening så kan det ha noe for seg, men da har du strengt tatt større problemer med trening og kosthold enn den jævla proteinshaken rett etter trening.

Relevant: Alan Aragon & Brad Schoenfeld - Is there a post-exercise anabolic window?

Jeg endte med å skrive min bachelor rundt evidens-graden bak det anabole vinduet, proteintilskudd og metodikken rundt forskningen. Så jeg sendte i den anledning en mail til Alan med generelle spørsmål og fikk svar at han akkurat hadde gjort ferdig overnevnte review. Så med andre ord ble det temmelig mye rådata for meg å lese. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...