Gå til innhold

5x5 på et lite underskudd, er det ok?


Iselinnn

Anbefalte innlegg

Hei!

Muligens kjempedumt spørsmål, men jeg kjører på:rolleyes:

Jeg tenkte å hive meg på 5x5 mens jeg ligger på et moderat underskudd, 500underskudd på hvildedager og kanskje halvparten på treningsdager. Har lest at flere har gjort dette med greie resultater, men jeg må alltid hente inn masse info før jeg setter i gang, så da spør jeg dere jeg.

Jeg har alltid lagt min elsk på baseøvelser, og tror 5x5 vil være tingen som en forandring fra RYP.

Siden FB er stappa med treningselskere og mange som kan mye, lurte jeg på om 5x5 vil være greit på et lite underskudd eller om det er andre program som er bedre egnet?

Alle tips tas i mot!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor folk har det fra at det er farlig å trene på underskudd?

Det er jo bare å trene normalt og spise underskudd og se hva som skjer?

Uansett. Du ser jo veldig slank ut på profilbildet, men hvis du vil prøve så er det nok ikke en dum måte å gjøre det på sånn du tenker nå. Bare ikke forvent altfor mye økninger i tiden fremover hva angår styrke eller muskelstørrelse, og vær forberedt på kjipe økter med mindre energi til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor folk har det fra at det er farlig å trene på underskudd?

Det er jo bare å trene normalt og spise underskudd og se hva som skjer?

Uansett. Du ser jo veldig slank ut på profilbildet, men hvis du vil prøve så er det nok ikke en dum måte å gjøre det på sånn du tenker nå. Bare ikke forvent altfor mye økninger i tiden fremover hva angår styrke eller muskelstørrelse, og vær forberedt på kjipe økter med mindre energi til overs.

Takk for svar:) Tenkte ikke om det var farlig, bare om det var egnet til meg og kostholdsregimet mitt eller om det var andre som var bedre egnet. Litt dårlig formulert spørsmål fra min side :) Da skal jeg forberede meg på kjipe økter som følge av underskudd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet ditt da? Hvis målet er økt styrke vil du få større fremgang av å ligge på vedlikehold og du kommer ikke til å bli feit eller bulkete av det.

Målet er i bunn og grunn å gå ned i fettprosent. Vil selvfølgelig også bli sterkere :D Med et underskudd på bare 250på treningsdager og 500ellers så håper jeg det lar seg gjøre. Og med 5treningsdager/uke så vil jeg ikke ende opp på et veldig stort underskudd siden flertallet av dagene ikke har mer enn 250 i underskudd + det lille jeg forbrenner ekstra ved trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil 5x5 være økt volum for deg i forhold til hva du er vant med? I så fall kan økt volum + mindre kalorier være en oppskrift på hvordan å mislykkes. Toleranse for volum kan trenes opp over tid, men det er viktig at du ikke bare øker dritmye volum for volumets skyld, og samtidig går fra kalorioverskudd/vedlikehold til underskudd.

Spør deg selv: Hvorfor vil du ha så mye volum?

Hvis det først og fremst er for forandringens skyld ville jeg vurdert noe annet. Når du skal gå ned i fettprosent så vil hovedfokuset på treningen være å vedlikeholde styrke, evt. øke sakte hvis man er fersk nybegyner. Da vil du tilføre kroppen nok stimuli til å vedlikeholde styrke/muskelmasse, men ikke for mye slik at det føkker opp restitusjonen din. Akkurat passe er perfekt ;) Kanskje det holder med 3x5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil 5x5 være økt volum for deg i forhold til hva du er vant med? I så fall kan økt volum + mindre kalorier være en oppskrift på hvordan å mislykkes. Toleranse for volum kan trenes opp over tid, men det er viktig at du ikke bare øker dritmye volum for volumets skyld, og samtidig går fra kalorioverskudd/vedlikehold til underskudd.

Spør deg selv: Hvorfor vil du ha så mye volum?

Hvis det først og fremst er for forandringens skyld ville jeg vurdert noe annet. Når du skal gå ned i fettprosent så vil hovedfokuset på treningen være å vedlikeholde styrke, evt. øke sakte hvis man er fersk nybegyner. Da vil du tilføre kroppen nok stimuli til å vedlikeholde styrke/muskelmasse, men ikke for mye slik at det føkker opp restitusjonen din. Akkurat passe er perfekt ;) Kanskje det holder med 3x5?

Per nå har jeg 3sett på baseøvelser og to på isolasjonsøvelser, varierer mellom 8-10reps avhengig av dagsform. Mener du fortsatt 3x5? Jeg syns kanskje det hørtes litt mer fornuftig ut, siden jeg kommer til å legge inn løping og spinning og.

Hovedmålet mitt er å bli sterkere og mer definert. Det programmet jeg har hatt nå består av RYPøvelsene uten voldsom progresjon, men nå som jeg har lært litt mer av å lese en del så vil jeg være litt strengere med meg selv og øke fra gang til gang. Jeg har bare holdt meg på ca de samme vektene, men utrolig sen økning, kanskje hver annen uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ved første øyekast så ser 3x5 mer fornuftig ut, det kan være tilstrekkelig stimuli for deg, spesielt siden du også legger inn litt ekstra kondistrening. Ikke for mye, ikke for lite. Dette vil selvfølgelig være individuelt, det er masse variabler som spiller inn (treningshistorikk, styrkenivå, kosthold, restitisjon osv.)

Du kan alltids legge til litt mer volum etter hvert hvis du føler for det. Hvis du oppnår gode resultat med mindre volum så er det bare bra. Du får prøve deg fram og se, og hvis du gjør noen endringer så gjør små endringer og gi det litt tid før du vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ved første øyekast så ser 3x5 mer fornuftig ut, det kan være tilstrekkelig stimuli for deg, spesielt siden du også legger inn litt ekstra kondistrening. Ikke for mye, ikke for lite. Dette vil selvfølgelig være individuelt, det er masse variabler som spiller inn (treningshistorikk, styrkenivå, kosthold, restitisjon osv.)

Du kan alltids legge til litt mer volum etter hvert hvis du føler for det. Hvis du oppnår gode resultat med mindre volum så er det bare bra. Du får prøve deg fram og se, og hvis du gjør noen endringer så gjør små endringer og gi det litt tid før du vurderer.

Tusen takk for gode råd! 3x5 er sikkert godt nok :):happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten jente som løfter enda mindre vekter restituerer nok fort og fint og -250kcal er jo ikke mye til underskudd.

Hvis du har trent litt eller bare kjenner kroppen din vet man når ting begynner å stange i feil retning. Å spise mindre(men bra mat) og trene må ikke overdramtiseres heller?

Tar seff ikke høyde for unge jenter fulle av spiseforstyrrelser når jeg skriver dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per nå har jeg 3sett på baseøvelser og to på isolasjonsøvelser, varierer mellom 8-10reps avhengig av dagsform. Mener du fortsatt 3x5? Jeg syns kanskje det hørtes litt mer fornuftig ut, siden jeg kommer til å legge inn løping og spinning og.

Hovedmålet mitt er å bli sterkere og mer definert. Det programmet jeg har hatt nå består av RYPøvelsene uten voldsom progresjon, men nå som jeg har lært litt mer av å lese en del så vil jeg være litt strengere med meg selv og øke fra gang til gang. Jeg har bare holdt meg på ca de samme vektene, men utrolig sen økning, kanskje hver annen uke.

Underskudd og å øke vekter fra gang til gang hører egentlig ikke sammen. Jeg selv måtte opp på nærmere 500 kcal på plussiden for å øke kjappere. Men, vi er alle forskjellige. Normalen er for å øke må du på pluss, og ligger du på minus, må du konsentrere deg på å holde deg der du er.Hadde vært morro å se en logg for å følge med åssen det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å prøve det.

Etter egen erfaring går det ofte veldig fint i begynnelsen av en diett og jeg kan til og med øke i et par-tre uker, mens jeg på slutten må legge inn all viljestyrke for å opprettholde vektene mine på baseløftene og så blir det gjerne å kutte litt volum på øvrige øvelser.

Å lytte til kroppen fungerer faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Muligens kjempedumt spørsmål, men jeg kjører på:rolleyes:

Jeg tenkte å hive meg på 5x5 mens jeg ligger på et moderat underskudd, 500underskudd på hvildedager og kanskje halvparten på treningsdager. Har lest at flere har gjort dette med greie resultater, men jeg må alltid hente inn masse info før jeg setter i gang, så da spør jeg dere jeg.

Jeg har alltid lagt min elsk på baseøvelser, og tror 5x5 vil være tingen som en forandring fra RYP.

Siden FB er stappa med treningselskere og mange som kan mye, lurte jeg på om 5x5 vil være greit på et lite underskudd eller om det er andre program som er bedre egnet?

Alle tips tas i mot!! :D

Av egen erfaring med trening på underskudd, typ 750-1500, så er 3x5 evig nok. 1x5 som i starting strength på markløft + oppvarmingssetta er helt killer ! Samme går for 3x5 i knebøy, som veldig ofte blir til 2x5 + 1x3 + 1x2 om underskuddet bikker 1000, evnt. dagsformen ikke er 100% fra før av.

Er jo en relativt "stor" kar som har ett godt overskudd å ta av, så tipper det vil være enda tyngre om du ikke har noe i "reserve" !

Over på noe anna, så er det jo helt :love: at du favoriserer baseøvelser ! :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd 5x5 på underskudd. Det går i starten mens man ennå jobber seg opp fra de lave vektene, men det blir helt sykt tungt når man begynner å stagnere på platåer og skal prøve tre økter på stageringsvekt før man delaoder.

Jeg nådde til alt overmål platåer på alle øvelser nesten samtidig, og hold på å dævve. Hvis du i tillegg da ikke klarer å få inn 8 timers søvn hver natt kommer det til å bli syyyykt slitsomt etterhvert ;)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...