Gå til innhold

Hvilke tilskudd mener du er de viktigste å ha når man trener?


ronniba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1) Kreatin

2) Omega3

3) Proteinpulver og gainer -> praktisk, enkelt

Har man et solid kosthold, tror jeg ikke man ville sett noe særlig til forskjell i totalprestasjon hos en person som ville brukt alt av tilskudd, kontra en som ikke bruker noe :)

Vitamin D er visstnok også en av de som faktisk er verdt å ta, spesielt for oss nordboere i vintermånedene. Se http://examine.com/supplements/Vitamin+D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Multivitamin, fordi det er vanskelig å nå referanseverdien på alle næringsstoffene hver dag.

- D-vitamin, pga lite sollys

- Proteinpulver fordi det er praktisk og kan hjelpe på restitusjonen. Pluss at det er digg med en shake rett etter trening.

- Omega 3, mest for helse og kroppsammensettning.

- Probiotika, tarmfloraen er veldig viktig, selv om den ikke er helt forstått enda.

- Kreatin, prestasjonsfremmende.

- BCAA i flytende form. Har følt at det har hjulpet litt på energien under trening, men det kan like godt være fordi det smaker søtt. Går snart tom og skal ikke kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg forutser alle som er seriøse på trening ligger høyt på prottis, så gidder ikke nevne prottis pulver. Jeg mener god omega 3 er det absoultt viktigste

Ligger vel rundt 1,5-1,7 gram per kroppskg. Synes du dette går innenfor seriøs trening? Hvorfor mener du at O-3 er det absolutt viktigste og kan du utdype hva du mener med god O-3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel rundt 1,5-1,7 gram per kroppskg. Synes du dette går innenfor seriøs trening? Hvorfor mener du at O-3 er det absolutt viktigste og kan du utdype hva du mener med god O-3?

1,5-1,7g peg kg kroppsvekt er nok et bra inntak, jeg vet de proffebyggerne ofte anbefaler mellom 2,5-4g protein per kg fettfri kroppsmasse. (men så er det jo ofte mye droger inn i bildet her som øker proteinsyntesen). Jeg mener for eksempel kreatin kan gi veldig gode resultater for enkelte, men styken har en tendens til å falle tilbake der den var for min del i hvert fall. Bcaa gir bra trykk og det samme gir for eksempel koffein. Men omega 3 har bevist for eksempel å ha en betenelses dempende effekt (bra for imunforsvaret). Dette kan jeg begrunne med at det er å ofte være syk setter en veldig langt tilbake. Omega 3 skal også ha en anti inflamatorisk effekt (bra for ledd), noe som kan for eksempel ha noe å si på å forhindre skader. Om ikke jeg tar feil så er riktig fettsyrer også viktig for å lage hormoner (testosteron for eksempel), og ikke minst stimulerer det proteinsyntesen.. Når det kommer til kvaliteten på omega 3, så har jeg hørt at omega 3 fettsyrene kan reagere med oksygen, og dermed bli til noe jeg tror man kaller friradikaler (korriger meg om jeg tar feil), som igjen kan binde seg til alt mulig rart av molekyler,vev osv i kroppen ... Noe som ikke er bra dermed er det viktig med høy kvalitet på den omega 3 en man velger... Du som er ernæringsfysiolog for gjerne komme med noen innspill her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mat er ikke et tilskudd

har mat et bra og variert kosthold trenger man ikke tilskudd med mindre man er 120kg+ hvor da dette vil bli en utfordring å få til:) Proteinpulver er en fordel pga pris hvertfall

De fleste vitamintilskudd o.l er penger rett ut av vinduet om man leser litt på forskning.no feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...