Gå til innhold

Stagnasjon i program.... Trenger hjelp!


Lill Ann

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har trent flere ulike styrkeprogram de siste månedene, siste var x-press som jeg fant her. Så byttet jeg over til programmet som ligger under artikkelen "fra 0-9 pullups på 12 uker":

Dag 1:

  • Pull-ups, max ant reps etterfulgt av negativ på 30 sekunder (klarer maks 2 pullups)
  • Brystpress/benkpress 1 x 8-12 (benkpress 12 reps med 30 kg)
  • Pull-ups, max ant reps etterfulgt av negativ på 30 sekunder
  • Brystpress/benkpress 1 x 8-12
  • Pull-ups, max ant reps etterfulgt av negativ på 30 sekunder
  • Brystpress/benkpress 1 x 8-12
  • Pull-ups, max ant reps etterfulgt av negativ på 30 sekunder
  • Sittende press over hodet med hantel 3 x 10-15
  • Sidehev 3 x 10-12 (12 stk med 5-6 kg)
  • Face-pulls 3 x 12-15 ( 15 reps med 35 kg)
  • Fransk press 3 x 12-15 (15 reps med 15 kg)

Dag 2:

  • Knebøy 3 x 15-20 ( per i dag på 30 kg, 20 reps)
  • Utfall 2 x 10-15 ( 30 kg på 15 reps)
  • Strake markløft 3 x 15-20 (45 kg på 18-20 reps)
  • Lårcurls 2 x 10-15 (30 kg på 12 reps)
  • Rygghev 3 x 15 ( med 10 kg)
  • Crunches 3 x max
  • Planken 2 x max tid (1 min per gang med 20 kg på ryggen)

EKSEMPEL PÅ SPLITT:

  • mandag – dag 1
  • tirsdag – dag 2
  • torsdag – dag 1
  • fredag – dag 2

I tillegg trener jeg en time i helgen med crossfit/sirkeltrening.

Jeg har stagnert totalt på øvelser som pullups og benkpress. Har noe fremgang på de øvelsene som ikke inkluderer flere og store muskelgrupper på engang. Går tregt fram, så mister mye motivasjon. Kjørte opptil 9 pullups for 11-12 måneder siden, men tror at jeg overtrente, og plutselig ville ikke kroppen mer. Jeg har ikke vært i nærheten å klare akkurat dette siden. Har noe smerte/ubehag mellom skuldrene på ene siden av ryggraden, og føler at det er her problemet ligger. SÅ langt så er det ingen fysioterapeut som er helt sikker på hva problemet er, siden jeg har hatt dette ubehaget siden februar i fjor. Føler at jeg ikke kommer videre, og lurer på om noen nå kan gi meg tips. Har kun fulgt dette programmet i ca 5-6 uker, så planlegger i utgangspunktet å følge det en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke sterk smerte, men kanskje mer som mer eller mindre konstant følelse av press. Er veldig lokalt men kan kjennes hele tiden. Noen ganger så kjennes det nesten ikke, andre ganger mye mer. Ingen sammenheng med aktivitet eller hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sterk smerte, men kanskje mer som mer eller mindre konstant følelse av press. Er veldig lokalt men kan kjennes hele tiden. Noen ganger så kjennes det nesten ikke, andre ganger mye mer. Ingen sammenheng med aktivitet eller hvile.

Bilde av ryggen din bakfra i hvilende positur?

Det har absolutt ingen som helst sammenheng med noen bevegelse overhodet? Ingen bevegelser som forsterker/forminsker smerten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd noe annet enn fysioterapeut?

Noen ganger kan det være lurt å prøve en annen type terapeut :)

Når det gjelder treningen så kan det være flere faktorer.

1. Feil teknikk (eller ikke optimal teknikk --> teknikken trenger ikke å være kjempe feil, men den er heller ikke helt rett noe som gjør at du kanskje ikke får helt kontakt med muskultauren).

2. Overtrent --> hva med å gå for et vedlikeholdsprogram en stund?

3. Spiser ikke nok, får ikke nok hvile eller restitusjon, stress.

4. Kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner det feks ved pullups, pushups, pullups i slynge, sidehev... Kakje også på rolignende bevegelser i mindre grad. Det er de jeg kommer på nå. Det gjør ikke vondt, men merker ingen fremgang. Akkurat som om noe stopper opp. Vet at det ikke er teknikken som er problemet, og jeg har hatt lengre perioder uten trening, annen type trening og mer. Vurderer å ta ultralyd av ryggen for å finne problemet, da det har vart så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak støttemuskulatur da mao

Hvordan vet du at det er svak støttemuskulatur og ikke noe anatomisk/skaderelatert uten å se bevegelsen, eller vite mer om denne personen?

Har du utdanning innenfor terapeutisk behandling som gjør deg kyndig til å gi slike svar?

Kjenner det feks ved pullups, pushups, pullups i slynge, sidehev... Kakje også på rolignende bevegelser i mindre grad. Det er de jeg kommer på nå. Det gjør ikke vondt, men merker ingen fremgang. Akkurat som om noe stopper opp. Vet at det ikke er teknikken som er problemet, og jeg har hatt lengre perioder uten trening, annen type trening og mer. Vurderer å ta ultralyd av ryggen for å finne problemet, da det har vart så lenge.

Anbefaler på det sterkeste at du tar turen til en behandler med erfaring med idrettsrelaterte skader. Om du bor i Oslo kan du ta turen innom Sigg1FastForm på Optimal Trening som er veldig dyktig! Alternativt hadde jeg også dratt til legen og fått avtale med spesialist om du føler problemet er av den naturen.

Kanskje Ole-Mats Moskvil har innspill, kjekk og smart som han er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Ole-Mats Moskvil har innspill, kjekk og smart som han er ;)

Tror jeg rett og slett skal være så kjedelig og ærlig å si at det blir ganske utopisk å tro at noen av oss skal vite hva dette veldig diffuse problemet er over internett med next to ingen informasjon, når flere fagfolk ikke har klart det med pasienten fremfor seg.

Er sikkert ti differensialdiagnoser som fortsatt er aktuelle, og tror ikke vi skal begynne å bevege oss ut på det dypet over interwebsa. Anbefaler heller OP å få en second opinion hos en annen dyktig terapeut, tittel er ikke så nøye så lenge vedkommende er flink.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svak støttemuskulatur da mao

Tror jeg rett og slett skal være så kjedelig og ærlig å si at det blir ganske utopisk å tro at noen av oss skal vite hva dette veldig diffuse problemet er over internett med next to ingen informasjon, når flere fagfolk ikke har klart det med pasienten fremfor seg.

Er sikkert ti differensialdiagnoser som fortsatt er aktuelle, og tror ikke vi skal begynne å bevege oss ut på det dypet over interwebsa. Anbefaler heller OP å få en second opinion hos en annen dyktig terapeut, tittel er ikke så nøye så lenge vedkommende er flink.

God bedring!

Henger meg på Ole-Mats, 10/10 - enig.

Synsing via nettforum bl.a. av random folk som ikke har noe som helst utdannelse innenfor manuell medisin = not the way to go.

Kom deg til en terapeut som vet hva h*n driver med. Som Ole-Mats sier, irrelevant hvilken tittel han h*n har, kiropraktor, fysioterapeut, massør, naprapat, osteopat, manuellterapeut, muskelterapeut - ett fett, så lenge h*n er flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Ole-Mats, 10/10 - enig.

Synsing via nettforum bl.a. av random folk som ikke har noe som helst utdannelse innenfor manuell medisin = not the way to go.

Kom deg til en terapeut som vet hva h*n driver med. Som Ole-Mats sier, irrelevant hvilken tittel han h*n har, kiropraktor, fysioterapeut, massør, naprapat, osteopat, manuellterapeut, muskelterapeut - ett fett, så lenge h*n er flink!

Må si meg enig her. Har i lang tid tenkt å skrive et innlegg angående dette problemet men dessverre er jeg ikke så høflig mot ufaglærte mennesker som driver og "diagnostiserer" og anbefaler behandlingstiltak her inne uten å ha noe peiling på hva de snakker om. Man skal være forsiktig med å uttale seg. Et dårlig råd kan i verste fall forverre problemet. Til og med Ole-Mats som jeg får inntrykk han er en dyktig terapeut, er meget forsiktig med å komme med bastante påstander og diagnostisering når det gjelder skader og muskel- og skjellettsproblematikk. Inne på forumet fins mange mennesker som sitter med mye kunnskap når det gjelder trening og kosthold. Skader og slikt er et helt annet felt og man bør la fagfolk ta seg av dette. Samme om det er kiropraktor, naprapat, fysioterapeut eller lege. Kanskje bør forumet "Skader og mobilitet" modereres? Nå har jeg sporet av i forhold til hva trådstarter har spurt om. Beklager for dette hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var ikke min hensikt å verken diagnostisere eller helbrede TS, da jeg i første omgang stilte spørsmål hvordan det kan ha seg at opptil flere fagfolk ikke finner ut av problemet når en har det foran seg - da bør en heller stille spørsmål til "fagfolkene".

Nei, jeg er ikke faglært i verken kiropraktikk, fysioterapi, oteopati, naprapati osv - men jeg er likevel ikke ufaglært eller random/uvitende ved trening og bevegelse.

Av erfaring har jeg selv vært borti mange "fagpersoner" som ikke har klart å finne ut av diverse smerteårsaker, og i senere tid funnet ut av årsakene var såre enkle - i 98% av tilfellene en "missing link" ved et bevegelsesmønster eller bane som rett og slett måtte styrkes eller balanseres. Såvidt jeg vet er dette et diskusjonsforum, der hver og en har full rett til å både svare, mene, diskutere og kritisere - men jeg er fullt enig i at jeg sikkert bare burde holdt kjeft når det gjaldt dette emnet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...