Gå til innhold

Bygge muskelmasse?


Nilsen123

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg prøvd meg på 20-rep knebøy enda, men jeg har satt det som et mål. TRE sett med 20 reps er drøyt? Your balls must be hyooge! HYOOGE! Jeg har planer om å kun ta ett tungt sett opp mot 10RM én gang i uka i en drøy måneds tid. Mest som en manndomsprøve, ikke like mye for treningseffekt. Men ja, 10+ reps med knebøy er en bitch, det er noe heeeelt annet 5-ish reps. Du står under last hele jævla tiden, musklene brenner pga. synkende pH fra melkesyra, hjertet slår så fort som det føkkings kan, beina blir numne, godt oppspenn virker mindre og mindre sannsynlig for hver rep etter de ti første. Good, clean fun! (y)

Hehe.Vil ikke si at 3 sett med 20 reps på rundt 40% av 1RM er noen stor bragd akkurat:). Det gjør jeg for å få skikkelig pump i en vond korsrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et veldig interessant spørsmål som kanskje ikke er så lett å svare på. Kanskje det å trene for hypertrofi med 10-15 reps med en vekt som er tung nok til å stimulere styrkeøkning er så tungt at folk som prøver på det, ikke klarer å fokusere nok på å øke vekten til å drive videre styrkeadapsjon?

Det kan hende at det er like effektivt for størrelsen å trene for hypertrofi fra starten av, men at det er så slitsomt å trene så tungt med så mange reptitisjoner at de som prøver på det ender opp med å ikke øke treningsvektene tilstrekkelig?

Jeg har i det siste trent tre sett med 20 reps i bøy og har funnet ut at 20 reps med 80-90 kg er meget tungt. Tidligere har jeg bøyet 167,5x5x3. Nå kan min oppfattelse av hvor tungt 20-reps er være pga. manglene adapsjon til høyreptrening, men jeg mener at det å trene høyreps i nærheten av 10-20 RM er veldig utfordrende. Det er selvfølgelig noe som man blir bedre på med trening, men det er min mening at høyreptrening bør kombineres med lavreptrening fordi det er veldig vanskelig å trene høyreps med tunge nok vekter til å stimulere nok styrkeadapsjon.

Et annet moment er at teknikken blir veldig vanskelig å holde pga. utmattelse i sett med mange repitisjoner. Dette er en viktig faktor for hvilket repområde nybegynnere og andre som sliter med teknikken bør holde seg.

Totalvolum er også en stor faktor. 5x5 gir sannsynligvis mer muskelvekst enn 12x2 pga det mye større totalvolumet 5x5 med en tyngre vekt tillater. Det er vanskelig å avgjøre hva som gir best muskelvekst av 5x5 med tung vekt og 10-15x3 med medium vekt, men 10x3 med en 12 RM vekt vil sannsynligvis gi mer muskelvekst enn 5x5 med en 6-7 RM vekt. Men hvem ville klart å gjennomføre det?

Jeg sier meg enig med Aurelius, Tronaldo og Broseidon. Det beste for muskelvekst er sannsynligvis et noenlunde styrkefokusert program med 5x3 og 5x5 eller lignende. Støtteøvelser kan fint kjøres med 10-20 reps.

Den viktigste faktoren her er uansett: MAT. Du er 72 kg Nilsen123, legg på deg 10-30 kg og kom tilbake for å klage på manglende muskelvekst hvis det fortsatt er et problem;).

Et bra eksempel på muskelvekst uten spesifikk hypertrofitrening er espen vika. 1,5 år med trening oppsummert i denne videoen:

Takk for svar alle, fikk mye hjelp :)

Spiser som bare jeg 3000+ cal, sliter med å gå op i vekt. Syns det er mye enklere å gå ned i vekt. Vil legge på meg så jeg veier ca 80 kg men er vanskelig, og vil ikke legge på meg så veldig mye fett veien opp dit. Har ikke noe mål om å bli noe styrkeløfter men mer en fitnessmodel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle, fikk mye hjelp :)

Spiser som bare jeg 3000+ cal, sliter med å gå op i vekt. Syns det er mye enklere å gå ned i vekt. Vil legge på meg så jeg veier ca 80 kg men er vanskelig, og vil ikke legge på meg så veldig mye fett veien opp dit. Har ikke noe mål om å bli noe styrkeløfter men mer en fitnessmodel :)

Hva spiste du i løpet av dagen sist du spiste 3000+ kcal?

Kan noen legge inn/linke til noen av disse skabbsexy kvinnelige styrkeløfterne våre? Evt et bilde av en fitnessmodell i offseason med knallbulk på gang? For å få litt perspektiv i saken^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spiste du i løpet av dagen sist du spiste 3000+ kcal?

Kan noen legge inn/linke til noen av disse skabbsexy kvinnelige styrkeløfterne våre? Evt et bilde av en fitnessmodell i offseason med knallbulk på gang? For å få litt perspektiv i saken^^

Det er jo litt avhengig av målsetninger da. Ikke alle er interessert i å bli feite (håper det er greit at jeg kaller en spade for en spade).

Har selv blitt smellfeit av å bulke tidligere og mener at det er en lite smart strategi, i hvert fall om målet er å fjerne fettet igjen en gang.

Men det er klart at om man har ambisjoner om å virkelig bli sterk og pakke på en god del muskelmasse, så bør man tåle å legge på seg litt fett i prosessen. Hvis ikke vil det nok ta veldig lang tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett på tidligere tråder du har startet Nilsen123 og jeg er ikke i tvil om at du trenger å spise mye mer mat. Jeg tror dessverre ikke på deg når du sier du spiser "grisemye" men ikke går opp i vekt. Spis mer!!

Spiser du 3000 kcal og ikke går opp i vekt? Okei, da prøver du deg på 3500 kcal:)

Du kan ha "verdens beste" program, trene masse og lenge, nok søvn +++ men uten maten skjer det ingenting..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamGold Det er ikke her snakk om å "bulke" seg feit, det er snakk om en gutt som mener han ikke klarer å gå opp i vekt i det hele tatt :)[/quote

Sa ikke jeg ikke går opp i vekt, for det har jeg, men har det mer vanskelig å gå opp i vekt enn ned i vekt, å klare ikke å gå så mye opp i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg sett på tidligere tråder du har startet Nilsen123 og jeg er ikke i tvil om at du trenger å spise mye mer mat. Jeg tror dessverre ikke på deg når du sier du spiser "grisemye" men ikke går opp i vekt. Spis mer!!

Spiser du 3000 kcal og ikke går opp i vekt? Okei, da prøver du deg på 3500 kcal:)

Du kan ha "verdens beste" program, trene masse og lenge, nok søvn +++ men uten maten skjer det ingenting..:p

Får bare tru ka du vil, men vet sjølv om kor mye æ spis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, Nilsen123 kylling er bra mat det, missforstå meg rett, men kylling er også magert og kcalfattig.. 1kg kylling = 1000 kcal aka nothing.

Mine "gå opp i vekt tips":

Spis første måltid med en gang du står, og siste rett før du legger deg. Da får du langt spisevindu.

Spis energitett mat som nøtter, oljer, bacon(<3), fløte etc

Drikk kcal så du slipper å være mett hele dagen, f eks jucie, sjokomelk, smoothies m oljer i

Ta 2-3 uker der du veier ALT du spiser, regn ut, og finn ut nøyaktig hva du får i deg. De fleste får seg her en overraskelse. Kanskje du ikke spiser så mye som du tror?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, Nilsen123 kylling er bra mat det, missforstå meg rett, men kylling er også magert og kcalfattig.. 1kg kylling = 1000 kcal aka nothing.

Mine "gå opp i vekt tips":

Spis første måltid med en gang du står, og siste rett før du legger deg. Da får du langt spisevindu.

Spis energitett mat som nøtter, oljer, bacon(<3), fløte etc

Drikk kcal så du slipper å være mett hele dagen, f eks jucie, sjokomelk, smoothies m oljer i

Ta 2-3 uker der du veier ALT du spiser, regn ut, og finn ut nøyaktig hva du får i deg. De fleste får seg her en overraskelse. Kanskje du ikke spiser så mye som du tror?

:)

Sjokomelk og nøtter er noe jeg spiser mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, Nilsen123 kylling er bra mat det, missforstå meg rett, men kylling er også magert og kcalfattig.. 1kg kylling = 1000 kcal aka nothing.

Mine "gå opp i vekt tips":

Spis første måltid med en gang du står, og siste rett før du legger deg. Da får du langt spisevindu.

Spis energitett mat som nøtter, oljer, bacon(<3), fløte etc

Drikk kcal så du slipper å være mett hele dagen, f eks jucie, sjokomelk, smoothies m oljer i

Ta 2-3 uker der du veier ALT du spiser, regn ut, og finn ut nøyaktig hva du får i deg. De fleste får seg her en overraskelse. Kanskje du ikke spiser så mye som du tror?

:)

Ja men va anbefaler du å spise da? :)

Ting med mye cal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...