Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hele tiden vært nokså nøye på å alltid ha samme grepsbredde når jeg trener vanlig benkpress.

Hvis jeg prøver meg på et maksløft bruker jeg 4-5 cm bredere grep for å få litt å gå på (innbiller meg i hvert fall at det hjelper litt). Hvis jeg bruker ekstra bredt grep (f.eks 82cm som de gjør i konkurranser) så vil jeg klare å trene med litt tyngre vekter.

Mitt spørsmål er da følgende: Hvilken grepspredde vil jeg ha best utbytte av å trene med? Middelsbredt som føles naturlig for meg og som gjør at jeg har vertikale underarmer i hele løftet, eller bredt som gjør at jeg kan trene med litt tyngre vekter, men med kortere ROM og ikke vertikale underarmer?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/27000-grepsbredde-i-benkpress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En variant av Dietmar jeg styrer med nå, har satt opp en økt med hver grepsbredde pr uke. (Smalt, mellombredt og bredt) Bredt blir da det man bruker i konkurranser.

Det høres for så vidt fornuftig ut, men hvilket grep vil på kort sikt føre til størst økning i styrke? Jeg er først og fremst ute etter å bli sterkere på trening. Ikke nødvendigvis å løfte tyngst mulig. Maksløftene får komme som en naturlig følge av at jeg blir sterkere.

Med andre ord så har jeg stilt et spørsmål som det egentlig ikke finnes noe svar på?

Klart det gjør, men det virker som om du leter etter en magisk måte å bli sterkere i benkpress på. Finn deg et program som er basert på at du skal bli sterkere i benkpress, og følg det... Fagerli har jo også skrevet en herlig artikkel: http://fitnessbloggen.no/bli-sterk-i-benkpress/

Annonse

http://fitnessbloggen.no/bli-sterk-i-benkpress/

Her går Børge Fagerli inn for parallelle underarmer som hovedgrep iallefall :)

Er dog ikke uenig i at variasjon kan være positivt, (noe Børge nevner som nyttige støtteøvelser) mtp at bredere grep tar mer på bryst, mens smalere grep tar mer på triceps.

Personlig bruker jeg mest parallelle underarmer, og det er slik jeg forstår deg, det som føles mest naturlig for deg også. Men prøver også med jevne mellomrom å ta støtteøvelsene Børge kommer med her, bare at trening med smalt grep tar jeg på tricepsdager og da med omvendt grep :)

Klart det gjør, men det virker som om du leter etter en magisk måte å bli sterkere i benkpress på. Finn deg et program som er basert på at du skal bli sterkere i benkpress, og følg det... Fagerli har jo også skrevet en herlig artikkel: http://fitnessbloggen.no/bli-sterk-i-benkpress/

Er ikke ute etter noe magisk nei. Lurte bare på hvilken grepsbredde som er mest effektiv. Jeg følger 5/3/1-metoden med BBB støtteøvelser og har hatt stor progresjon i benkpress på kort tid, så jeg er ikke misfornøyd eller noe :)

Anyway... Takk for tips :)

http://fitnessbloggen.no/bli-sterk-i-benkpress/

Her går Børge Fagerli inn for parallelle underarmer som hovedgrep iallefall :)

Er dog ikke uenig i at variasjon kan være positivt, (noe Børge nevner som nyttige støtteøvelser) mtp at bredere grep tar mer på bryst, mens smalere grep tar mer på triceps.

Personlig bruker jeg mest parallelle underarmer, og det er slik jeg forstår deg, det som føles mest naturlig for deg også. Men prøver også med jevne mellomrom å ta støtteøvelsene Børge kommer med her, bare at trening med smalt grep tar jeg på tricepsdager og da med omvendt grep :)

Parallelle underarmer er det som føles mest naturlig ja. Som støtteøvelse har jeg brukt hantelpress, og den er det jo fysisk umulig å utføre uten parallelle underarmer. Skjønner vel etter hvert at jeg ikke bør kjøre to såpass "like" øvelser. Tenker jeg prøver meg på en periode med benkpress med bredt grep som støtteøvelse for ordinær benkpress, og deretter en periode med smalere grep som støtteøvelse. Støtteøvelsene blir utført som 5x10, med samme belastning på alle fem settene.

Takker for innspill :)

Med bredt grep blir løftebanen kortere, og siden arbeid = kraft x avstand, så er det lettere å løfte mer med kortere løftebane. Bredt grep er noe mer krevende teknisk og tar betydelig mer på brystet, men øvelse gjør mester, og over tid vil du garantert løfte mer med bredt grep enn med mellombredt. Men som Børge sier - man er ikke sterkere enn sitt svakese ledd, så du er nødt til å variere både grepsbredde og varianter.

Annonse

Med bredt grep blir løftebanen kortere, og siden arbeid = kraft x avstand, så er det lettere å løfte mer med kortere løftebane. Bredt grep er noe mer krevende teknisk og tar betydelig mer på brystet, men øvelse gjør mester, og over tid vil du garantert løfte mer med bredt grep enn med mellombredt. Men som Børge sier - man er ikke sterkere enn sitt svakese ledd, så du er nødt til å variere både grepsbredde og varianter.

Ikke alle løfter mer med bredt grep.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...