Gå til innhold

Middager uten rødt kjøtt


Indiska

Anbefalte innlegg

Nyttårsforsettet er å spise mindre rødt kjøtt, så da trenger jeg middagsforslag som ikke innebærer biff&bacon. Samboeren er ikke særlig glad i kylling, så jeg stopper litt i middagsideene. Kyllinglår er uaktuelt, kyllingkjøttdeig fungerer i nødsfall til noen få ting, men kyllingfilet kan gå greit om det er i gryter o.l, så det er egentlig gryter med kylling jeg trenger flest forslag på. Laks spiser vi allerede 2-3 ganger i uken, så det orker jeg ikke mer av. Hvit fisk får jeg juling om jeg foreslår, så det kan også droppes. Er bare snakk om en ekstra dag eller to i uka, men kylling i fløtesaus blir schedelig i lengden. Må lages fra bunnen av. Plz help desperate housewife. (Edit siden det ser ut som om noen misforstår - jeg skal ikke kutte ut rødt kjøtt, bare kutte ned på mengden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strimlet kyllingfilet, marinert med 2 spiseskjeer matyoghurt, en spiseskje matolje, en spiseskje sitronsaft, 15g tikka masala krydder. Stekt i ildfast form, i ovn i 18 minuttet på 180 grader.

1389025920668-jpg.127823

På Price lagerbutikken så selger de ut krydderpakker uten sukker, stivelse og annen unødvendig tull.

De har tikka, tandori, kebab osv til 5,- pakka. Tandori krydderet skal etter sigende være kjempegodt på laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du tvinger typen òg med på, eller står han fritt til å lage egen 'hovedrett'? :p

I så tilfelle er det vel bare å dele på tilbehøret, så vips, kyllingkjøttdeig, kyllinglår, hvit fisk.

Er kalkun like utelukket? Fortsatt mye rimelig kalkunkjøtt å oppdrive i disse tider hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe du tvinger typen òg med på, eller står han fritt til å lage egen 'hovedrett'? :p

I så tilfelle er det vel bare å dele på tilbehøret, så vips, kyllingkjøttdeig, kyllinglår, hvit fisk.

Er kalkun like utelukket? Fortsatt mye rimelig kalkunkjøtt å oppdrive i disse tider hvertfall.

Han står fritt til å lage hva han vil, men det kommer aldri til å skje, så må ha noe begge liker. Also, jeg lager allerede separat tilbehør fordi jeg elsker salater og grønnsaker and he does not, så hovedretten er liksom det som er felles :p Kalkun går fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whaaat men det er jo mer hvitt enn rødt!! Samme farge som kylling! Hvem i helvete bestemmer denne klassifiseringen??

Pork. The Other White Meat.

Given nutritional concerns, meat producers are eager to have their products considered as "white", and the United States National Pork Board has positioned their product as "Pork. The Other White Meat", alongside poultry and fish; however, meats which are red when raw and turn white on cooking, like pork, are categorized by the United States Department of Agriculture as red meats.[1] This categorization is controversial as some types of fish, such as tuna, are red when raw and turn white when cooked; similarly, certain types of poultry that are sometimes grouped as "white meat" are actually "red" when raw, such as duck and goose. The debate is mainly one of semantics as nutritionists consider all meat from mammals to be "red meat" while this is not the case in other fields such as husbandry, biology, genetics, physiology, etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/White_meat

Morsom lesning^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser TS viltkjøtt som rødt kjøtt?

Eller hva med and? (ta deg en harrytur om mulig og kjøp svært billig and på Maximat f eks)

And er fugl og fugl er hvitt! Viltkjøtt er rødt, dessuten liker jeg bare reinsdyr og elg og førstnevnte er

dyrt og andre må være selvslaktet for å være mulig å tygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingkarrigryte

Sånn asiatiske wokgrønnsaker på boks

Paprika

Champignon

Kyllingfilet

Melk

Hønsebuljong

karri, salt, pepper, paprikakrydder, 1 ts jbk mel til jevning, gastromat

Kok opp melk med buljong, paprika i biter, jbk -mel, wokgrønnsakene (avrent) , krydder (salt, pepper, paprikakrydder, og litt karri) og rør mens.Sett til side og stek kyllingfilet i biter, krydre med karri og gastromat og tilsett champignongen og la de steke litt sammen Ha det så over i kasserollen og kok opp på nytt.

Kjempegodt med ris, salat, mais og agurk (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke tomatbønner som base er fint til mye.

Feks bare kok opp et par bokser tomatbønner, krydre med salt, pepper, spiskummin og chili. Lag kyllingkjøttboller, stek og kast oppi. Så kan du jo selvsagt forvelle grønnsaker på sida og kaste oppi også, eventuelt litt pasta etc.

Ellers så kan ikke typen din klage hvis du fyller kyllingfileter med masse brie og ferske urter (timian) og kaster på litt norvegia på toppen og tjohei i ovnen.

.... se bort ifra det ekle røde kjøttet som er surra rundt kyllingen da, siden du ikke vil ha det mener jeg :wacky:

11l51k4.jpg

Og noe du helt sikkert har tenkt på, PIZZA? Uendelige muligheter. Mariner kyllingen først da. Mmmm.

zxwcn9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn ellers kan du jo lage mye som ikke er proteinrikt, men da er det bare å kjøre proteinshake på sida :)

- brokkolisuppe, blomkålsuppe, gulrotsuppe, grøt, fiskekaker, lasagne med kyllingkjøttdeig, gratinerte grønnsaker (bland med ostesaus og gratiner med ost oppå), pannekaker ...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og sånn ellers kan du jo lage mye som ikke er proteinrikt, men da er det bare å kjøre proteinshake på sida :)

- brokkolisuppe, blomkålsuppe, gulrotsuppe, grøt, fiskekaker, lasagne med kyllingkjøttdeig, gratinerte grønnsaker (bland med ostesaus og gratiner med ost oppå), pannekaker ...........

Pannekaker med kylling er faktisk helt magisk:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myr sin kylling&brie er det eneste som har blitt godkjent av herren, så det prøves til helgen! Har med baconet, da - som lagt til i innledningen skal jeg ikke kutte ut rødt kjøtt, bare kutte ned, så bacon rundt kyllingen går fint! Bruker ofte det i fløtesaus også, får være grenser til hvor mye hensyn man skal ta til tarmer og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...