Gå til innhold

Videre ned i vekt,men HVA er riktige måten??


Twen

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom tråden og må bare si - wow

Jeg forstår din frustrasjon, og at det er vanskelig å endre rutiner når det strider i mot all "fornuft". Men, som det har vært ymtet på i tide og utide så har du hatt et for lavt inntak av energi og for høyt aktivitetsnivå til å gi kroppen signaler om ned i fettprosent/opp i muskelmasse.

Nok om det, her er FAKTA

Estimert trenger du dette av energi:

RMR = 1419.00 Kalorier

Estimert kaloriforbruk utifra aktivitetsnivå

Liten eller ingen aktivitet: Stillesittende arbeid.

1702.80 kalorier

Lav aktivitet: Rolig trening 1-3 ganger per uke.

1951.13 kalorier

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2199.45 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

2447.78 kalorier

Ekstremt aktiv: Hard trening og/eller tung fysisk jobb.

2696.10 kalorier

Du spiser nå 1500kalorier - som er nok for å vedlikeholde vekten din i våken tilstand. RMR er altså resting metabolic rate, ikke BMR som er basal metabolic rate (komatilstand).

Dvs en dag du står opp, og ikke gjør stort mer enn å være våken vil du vedlikeholde vekten din på 1500kcal. Så fort du begynner å gå, spise mat og ikke minst trene vil du fort trenge noen hunde kalorier mer for å vedlikeholde din vekt.

Uheldigvis er ikke kroppen så enkel at det er "bare" å legge seg under et vedlikeholdsinntak av energi, for vi har en faktor som er muskler

Muskelmasse er energikrevende vev og dersom kroppen ikke får riktige signaler (styrketrening, tilstrekkelig næring og hvile) vil ikke kroppen heller prioritere å beholde muskelmassen - det krever jo energi!

Alt av kondisjonstrening vil gi kroppen signal om å bli lettere -> cardio twice a day keeps the muscles away ;)

Kroppen din har nå mest sannsynlig vendt seg til (utrolig hvordan den tilpasser seg!) energiinntak og prioritert uttaket deretter. En lettere kropp vil bruke mindre energi, og uten et overskudd utenom rmr vil gå til å vedlikeholde videre nåværende vekt. Kroppen vil nemlig ikke forstå noe mer enn hva du gir signal om, og gir du signal om at den skal bli lettere, så ja - da gjør den det.

Men nei, den vil ikke prioritere muskelmassen din.

Samtidig vil alt dette stresset ditt være en enda større faktor for å ikke gi riktige signaler til kroppen. Mest sannsynlig ligger det mye mer bak enn hva du kan få ut av et internettforum.

Konkludert - du spiser fortsatt for lite, og trener for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest gjennom tråden og må bare si - wow

Jeg forstår din frustrasjon, og at det er vanskelig å endre rutiner når det strider i mot all "fornuft". Men, som det har vært ymtet på i tide og utide så har du hatt et for lavt inntak av energi og for høyt aktivitetsnivå til å gi kroppen signaler om ned i fettprosent/opp i muskelmasse.

Nok om det, her er FAKTA

Estimert trenger du dette av energi:

RMR = 1419.00 Kalorier

Estimert kaloriforbruk utifra aktivitetsnivå

Liten eller ingen aktivitet: Stillesittende arbeid.

1702.80 kalorier

Lav aktivitet: Rolig trening 1-3 ganger per uke.

1951.13 kalorier

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2199.45 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

2447.78 kalorier

Ekstremt aktiv: Hard trening og/eller tung fysisk jobb.

2696.10 kalorier

Du spiser nå 1500kalorier - som er nok for å vedlikeholde vekten din i våken tilstand. RMR er altså resting metabolic rate, ikke BMR som er basal metabolic rate (komatilstand).

Dvs en dag du står opp, og ikke gjør stort mer enn å være våken vil du vedlikeholde vekten din på 1500kcal. Så fort du begynner å gå, spise mat og ikke minst trene vil du fort trenge noen hunde kalorier mer for å vedlikeholde din vekt.

Uheldigvis er ikke kroppen så enkel at det er "bare" å legge seg under et vedlikeholdsinntak av energi, for vi har en faktor som er muskler

Muskelmasse er energikrevende vev og dersom kroppen ikke får riktige signaler (styrketrening, tilstrekkelig næring og hvile) vil ikke kroppen heller prioritere å beholde muskelmassen - det krever jo energi!

Alt av kondisjonstrening vil gi kroppen signal om å bli lettere -> cardio twice a day keeps the muscles away ;)

Kroppen din har nå mest sannsynlig vendt seg til (utrolig hvordan den tilpasser seg!) energiinntak og prioritert uttaket deretter. En lettere kropp vil bruke mindre energi, og uten et overskudd utenom rmr vil gå til å vedlikeholde videre nåværende vekt. Kroppen vil nemlig ikke forstå noe mer enn hva du gir signal om, og gir du signal om at den skal bli lettere, så ja - da gjør den det.

Men nei, den vil ikke prioritere muskelmassen din.

Samtidig vil alt dette stresset ditt være en enda større faktor for å ikke gi riktige signaler til kroppen. Mest sannsynlig ligger det mye mer bak enn hva du kan få ut av et internettforum.

Konkludert - du spiser fortsatt for lite, og trener for mye

Hvor har du regnet ut dette? kunne tenke meg og sjekke ut hvor mye jeg faktisk trenger selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom tråden og må bare si - wow

Jeg forstår din frustrasjon, og at det er vanskelig å endre rutiner når det strider i mot all "fornuft". Men, som det har vært ymtet på i tide og utide så har du hatt et for lavt inntak av energi og for høyt aktivitetsnivå til å gi kroppen signaler om ned i fettprosent/opp i muskelmasse.

Nok om det, her er FAKTA

Estimert trenger du dette av energi:

RMR = 1419.00 Kalorier

Estimert kaloriforbruk utifra aktivitetsnivå

Liten eller ingen aktivitet: Stillesittende arbeid.

1702.80 kalorier

Lav aktivitet: Rolig trening 1-3 ganger per uke.

1951.13 kalorier

Middels aktivitet: Moderat trening 3-5 ganger per uke.

2199.45 kalorier

Veldig aktiv: Hard trening 6-7 ganger per uke.

2447.78 kalorier

Ekstremt aktiv: Hard trening og/eller tung fysisk jobb.

2696.10 kalorier

Du spiser nå 1500kalorier - som er nok for å vedlikeholde vekten din i våken tilstand. RMR er altså resting metabolic rate, ikke BMR som er basal metabolic rate (komatilstand).

Dvs en dag du står opp, og ikke gjør stort mer enn å være våken vil du vedlikeholde vekten din på 1500kcal. Så fort du begynner å gå, spise mat og ikke minst trene vil du fort trenge noen hunde kalorier mer for å vedlikeholde din vekt.

Uheldigvis er ikke kroppen så enkel at det er "bare" å legge seg under et vedlikeholdsinntak av energi, for vi har en faktor som er muskler

Muskelmasse er energikrevende vev og dersom kroppen ikke får riktige signaler (styrketrening, tilstrekkelig næring og hvile) vil ikke kroppen heller prioritere å beholde muskelmassen - det krever jo energi!

Alt av kondisjonstrening vil gi kroppen signal om å bli lettere -> cardio twice a day keeps the muscles away ;)

Kroppen din har nå mest sannsynlig vendt seg til (utrolig hvordan den tilpasser seg!) energiinntak og prioritert uttaket deretter. En lettere kropp vil bruke mindre energi, og uten et overskudd utenom rmr vil gå til å vedlikeholde videre nåværende vekt. Kroppen vil nemlig ikke forstå noe mer enn hva du gir signal om, og gir du signal om at den skal bli lettere, så ja - da gjør den det.

Men nei, den vil ikke prioritere muskelmassen din.

Samtidig vil alt dette stresset ditt være en enda større faktor for å ikke gi riktige signaler til kroppen. Mest sannsynlig ligger det mye mer bak enn hva du kan få ut av et internettforum.

Konkludert - du spiser fortsatt for lite, og trener for mye

ikke meninga å kuppe "spotlight"

hvor finner eg den RMR kalkis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:cry: vet ikke helt hva jeg skal si nå.... Takker for tilbakemeldinger! Men kjenner at disse svarene ikke var lette å lese.... Selv om jeg helt sikkert trenger å høre det!

Dessverre gir det fortsatt ingen mening for meg :( leser ut ifra ditt innlegg Therese at jeg bør ligge nærmere 2000 kcal om dagen nå da?? men det betyr jo at jeg allerede ligger godt i underskudd på 1500, burde da gå ned nå og?? Hadde jeg vært anorektiker og omtrent sluttet å spise, så ville jeg jo gått ned i vekt... Ikke at jeg vil hit, aldri i verden! Det kommer aldri til å skje, da lever jeg heller godt med den kroppen jeg har nå! Men hvordan kan jeg da også gå ned i vekt ved å spise over 2000kcal mer enn ved å "sulte" meg?? Ser at du forklarer dette Therese, og jeg forstår jo teorien i dette, men hjernen min vil IKKE innse denne logikken... har jo til tider spist mer enn det jeg gjør nå og, uten særlig resultat :( det jobber også imot det å ville tro på dette. Ble også "lovet" resultater (av andre "kostholdseksperter" også) at jeg skulle se resultater ved å øke til 1500, så hvordan kan jeg være sikker på at 2000 kcal skal hjelpe noe mer?? Eneste som har gitt resultater de siste 2 årene, er å ligge på under 1000kcal daglig... På nippet til å gi opp nå. Kjenner at jeg blir veldig frustrert og lei meg bare, vet virkelig ikke hvor veien videre går... Vet ikke om jeg takler en økning på noen som helst måte alene nå :(

Takk igjen for tilbakemeldingene, må gå seriøst i tankeboksen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære deg, slapp litt av :) har sett bilda du har på loggen din, og treningen. først vil eg si at du har mer muskler enn 90% av damene som eg kjenner, eller ser trene på Elixia her i Fredrikstad.

Nå virker det som du stresser deg selv hinsides for mye, stress vil hindre deg i å gå framover. Slapp helt av, ja eg forstår frustrasjonen din, men nei du skal ikke gi opp nå.

Prøv å øk kalori til 2000, og ikke tren deg ihel heller :)

Men ver grei mot deg selv, og slapp helt av. "Dont let a bump in the road, stop you from moving forword" (y)

Edit: har sett igjennom loggboken din også. Det virker som at du er "over aktiv" rett og slett at du sliter deg ut, uten å la kroppen hvile nok. Kroppen din trenger restitusjon. hvorfor skal du kjøre 3 fullkroppsprogrammer i uken? hvorfor ikke velge et som du føler deg komfortabel med, og satse på den. Et vennlig tipps til deg, kjør styrke mandag, onsdag,fredag. tirsdag/torsdag gå en tur. lørdag og Søndag tar du som rekreasjonsdager. Er litt bekymra for at du kommer til å kjøre kroppen din rett i grøfta- at du rett og slett slite deg ut. Ta det med ro :)

"keep your head up, relax, eat, train, enjoy life" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Eminator :) Hyggelig at du tar deg tid til å svare! Ja, jeg stresser mye nå, og gjør det tidvis, grunnen til det er at jeg nå har prøvd OG mislykkes og vært meget ulykkelig over dette problemet i snart 15 år!! Man blir aaaaaltså sååå lei til slutt :cry: Speislet da når man virkelig prøver å gjøre alt rett, og det fortsatt ikke virker! jeg vet og ser at jeg har muskler, men det har ingenting å si! Jeg driter rett ut i de musklene, jeg vil ikke ha de musklene!! Jeg vil bli SLANK! Ha en slank, pen og "nett" silhuett. Om jobben dit betyr at jeg bør trene styrke, så er det greit, men det er ikke mer muskler jeg er ute etter i det hele tatt! Alltid vært ganske sterk naturlig, og hatt en del muskler, og det eneste det har gjort er å få meg til å føle meg klumpete, stygg stor og ser ut som en mann :( Skjønner at dette er feil forum å si dette i :p men slik føles det nå i alle fall for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ser overhodet ikke ut som en mann :) du ser stram ut :)

you havent failed, you have just hit a bump in the road :)

Det nå du kan stoppe "ballen litt", ta et tilbakeblikk

-hvor var du(form messig)?

-hvor er du nå?

-tenk litt på hvordan du følte deg når du starta denne reisen ( det sies jo at Rom ikke ble bygget på en dag, å få den perfekte kroppen tar tid også)

- kjenn etter, vær litt ærlig med deg selv- hvordan føles det nå?

- Sammenlign fortid følelse og nå følelse- eg er heilt sikker på at du vil finne en enorm forskjell i positiv retning

- hva er det som motiverte deg?

-hva er det som motiverer deg nå?

Det er vanskelig å se lyset noen ganger. Vi er bare mennesker, med våres tanker,ideer, holdninger, vilje, gener osv.

Noen ganger, så må man stoppe litt. Ta kansje 1 eller 2 steg tilbake, for så å kunne gå fremover igjen.

Akkurat nå er du meget stressa med dette, eg vil gi deg et vennlig råd, om å prøve å ta det med ro :)

Eg har blitt hekta på å kverulere på engelsk siste 2 åra, så la meg si det slik.

" You may think its impossible right now yo reach your goal. I say it isnt. And the reason is- because YOU are POSSIBLE, because you choose to be!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cry: vet ikke helt hva jeg skal si nå.... Takker for tilbakemeldinger! Men kjenner at disse svarene ikke var lette å lese.... Selv om jeg helt sikkert trenger å høre det!

Dessverre gir det fortsatt ingen mening for meg :( leser ut ifra ditt innlegg Therese at jeg bør ligge nærmere 2000 kcal om dagen nå da?? men det betyr jo at jeg allerede ligger godt i underskudd på 1500, burde da gå ned nå og?? Hadde jeg vært anorektiker og omtrent sluttet å spise, så ville jeg jo gått ned i vekt... Ikke at jeg vil hit, aldri i verden! Det kommer aldri til å skje, da lever jeg heller godt med den kroppen jeg har nå! Men hvordan kan jeg da også gå ned i vekt ved å spise over 2000kcal mer enn ved å "sulte" meg?? Ser at du forklarer dette Therese, og jeg forstår jo teorien i dette, men hjernen min vil IKKE innse denne logikken... har jo til tider spist mer enn det jeg gjør nå og, uten særlig resultat :( det jobber også imot det å ville tro på dette. Ble også "lovet" resultater (av andre "kostholdseksperter" også) at jeg skulle se resultater ved å øke til 1500, så hvordan kan jeg være sikker på at 2000 kcal skal hjelpe noe mer?? Eneste som har gitt resultater de siste 2 årene, er å ligge på under 1000kcal daglig... På nippet til å gi opp nå. Kjenner at jeg blir veldig frustrert og lei meg bare, vet virkelig ikke hvor veien videre går... Vet ikke om jeg takler en økning på noen som helst måte alene nå :(

Takk igjen for tilbakemeldingene, må gå seriøst i tankeboksen nå.

Egentlig er dette ganske lett, men siden man har med et annet menneske med egne meninger og tanker gjør dette casen fort komplisert.

Rent fysisk vil et underskudd over lengre tid medføre et psykisk problem -> ubalanse i neurotransmittende dopamin og seretonon, i tillegg til reseptorfølsomheten.

Noen får en mestringsfølelse av å spise lite, også fordi det er det de tviholder på og mener er "riktig", denne mestringsfølelsen blir forsterket av å underspise igjen, øker balansen mellom dopamin og seretonin og føre til at du spiser enda mindre igjen -> ond sirkel

Det er dette som fremprovoserer spiseforstyrrelser, som anorexia.

I andre enden av skalaen har vi bulimikere og overvektige som får samme følelsen av å overspise.

Som jeg sa i sted er det "bare sånn" i teorien, men dette handler mer om at DU må enten stole på deg selv eller en annen og HOLDE DEG TIL DET.

La kroppen stabilisere seg, stress ned, vær tålmodig og "plutselig" som en dominoeffekt vil både psyke og kropp havne på rett plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ser overhodet ikke ut som en mann :) du ser stram ut :)

you havent failed, you have just hit a bump in the road :)

Det nå du kan stoppe "ballen litt", ta et tilbakeblikk

-hvor var du(form messig)?

-hvor er du nå?

-tenk litt på hvordan du følte deg når du starta denne reisen ( det sies jo at Rom ikke ble bygget på en dag, å få den perfekte kroppen tar tid også)

- kjenn etter, vær litt ærlig med deg selv- hvordan føles det nå?

- Sammenlign fortid følelse og nå følelse- eg er heilt sikker på at du vil finne en enorm forskjell i positiv retning

- hva er det som motiverte deg?

-hva er det som motiverer deg nå?

Det er vanskelig å se lyset noen ganger. Vi er bare mennesker, med våres tanker,ideer, holdninger, vilje, gener osv.

Noen ganger, så må man stoppe litt. Ta kansje 1 eller 2 steg tilbake, for så å kunne gå fremover igjen.

Akkurat nå er du meget stressa med dette, eg vil gi deg et vennlig råd, om å prøve å ta det med ro :)

Eg har blitt hekta på å kverulere på engelsk siste 2 åra, så la meg si det slik.

" You may think its impossible right now yo reach your goal. I say it isnt. And the reason is- because YOU are POSSIBLE, because you choose to be!

Aaaaaah! Du har jo selvfølgelig helt rett!!! Og jeg veeeeet jo det. har kommet utrolig langt allerede, og lært ekstremt masse. Er selvfølgelig superfornøyd med det :D Men det er fortsatt sååå mye igjen.... blir ikke bra før jeg har nådd de siste målene. Har ikke kommet så langt at jeg bare kan sette meg ned og slappe av nå. Virker som de 10 siste kg sitter ekstra hardt, og at denne siste biten skal være ekstra hard! Primært er jeg ganske fornøyd nå, men jeg må finne en riktig vei videre den siste biten og! Orker ikke holde på i åresvis til....

Ser du har voldsom kunnskap Therese, og setter pris på at du vil dele med meg! Takk (y) Som sagt så ser jeg på mange måter hva det er du sier, men det er nok ikke der problemet mitt ligger... For mange skuffelser opp igjennom årene gjør det nok veldig vanskelig for hodet mitt å tro på og stole på noe eller noen som helst på dette området! Skjønner jo at jeg ødelegger litt for meg selv, men å gå så utenfor komfort-sonen min helt på egenhånd alene virker ganske uoverkommelig akkurat nå... I seriously need to get my head fixed!! :cry::mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har voldsom kunnskap Therese, og setter pris på at du vil dele med meg! Takk (y) Som sagt så ser jeg på mange måter hva det er du sier, men det er nok ikke der problemet mitt ligger... For mange skuffelser opp igjennom årene gjør det nok veldig vanskelig for hodet mitt å tro på og stole på noe eller noen som helst på dette området! Skjønner jo at jeg ødelegger litt for meg selv, men å gå så utenfor komfort-sonen min helt på egenhånd alene virker ganske uoverkommelig akkurat nå... I seriously need to get my head fixed!! :cry::mad:

Dette

...kan ikke noen som helst ernæring eller treningsekspert hjelpe deg med - selv hvor "flink", kunnskapsrik, erfaren og gud hvor lang merittliste en har med tilfeller en har hjulpet

Dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know.... :( Må finne ut av dette selv, og det er forbanna vanskelig!!! Var et stort steg å komme meg til 1500 kcal for bare en måned siden...

Therese, HVIS jeg skulle finne på å bevege meg mer i retning av 2000 kcal, hvilken fordeling tror/mener du det bør være mellom protein/fett/karb pr.dag da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know.... :( Må finne ut av dette selv, og det er forbanna vanskelig!!! Var et stort steg å komme meg til 1500 kcal for bare en måned siden...

Therese, HVIS jeg skulle finne på å bevege meg mer i retning av 2000 kcal, hvilken fordeling tror/mener du det bør være mellom protein/fett/karb pr.dag da? :)

Hvis jeg sier hopp, vil du da spørre "hvor høyt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, neida. Ser bare at med min lille kunnskap så blir det en av de store utfordringene ved å legge opp til et "nytt" kosthold igjen... Stresser en del også med at det skal være så "perfekt" som mulig, ønsker jo å gjøre det så godt som mulig! Failer ofte (daglig) på det, men greit å ha et perfekt utgnagnspunkt å gå ut ifra! Så tenkte at du med din kunnskap kanskje hadde noen tips rundt det? Eventuelt noen andre som har meninger her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, neida. Ser bare at med min lille kunnskap så blir det en av de store utfordringene ved å legge opp til et "nytt" kosthold igjen... Stresser en del også med at det skal være så "perfekt" som mulig, ønsker jo å gjøre det så godt som mulig! Failer ofte (daglig) på det, men greit å ha et perfekt utgnagnspunkt å gå ut ifra! Så tenkte at du med din kunnskap kanskje hadde noen tips rundt det? Eventuelt noen andre som har meninger her? :)

Tror hun var ute etter et "JA!" som svar her, som i at du vil høre på henne og faktisk gjennomføre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disclaimer; jeg kan ingenting om kosthold. ikke om fysiologi. ei heller psykologi eller annet relatert snacks.

men det jeg kan fortelle deg, er at det ikke er noe poeng i å legge opp til noe " perfekt". Da legger man bare masse press på seg selv,fordi den og den tingen bare MÅåÅÅ bli sånn og slik,hver time, hver dag, hele tiden. Og det er nå engang slik at det er plenty i livet vi ikke har kontroll over. følgelig vil det oppstå situasjoner hvor du ikke vil nå dine "perfekte" mål. og da blir det stress og mas og negativitet. Og det trenger vi ikke.

isteden foreslår jeg at det du trenger , ikke er "perfekt", men "bedre". et kosthold som gir bedre resultater enn det du hadde, et treningsopplegg som tar bedre vare på kroppen din, gir deg bedre overskudd, og bedre hverdag enn det du hadde.

Da tar du høyde for at man ikke er superwoman hver bidige dag, og innimellom er det greit å ikke ha det helt superfantastisk/skeie litt ut, fordi du totalt sett gjør det _bedre_ enn du gjorde før.

men jeg kan ikke tvinge deg til å endre syn på ting, det er noe du må komme til selv. Jeg håper bare du klarer å lytte til andre her inne, spesiellt Therese , hun er awesome:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg ikke skulle brukt ordet perfekt, det var ikke helt slik jeg mente det. Ville bare ha en ordnetlig "mal" å gå utifra på fordelingen av makroene, så jeg kunne legge det opp slik det passer meg best innenfor de rammene. Har akkurat brukt en måned på å gjøre det med et kosthold på ca 1500 kcal, med prøving og feiling, og skal jeg legge om igjen, opp til 2000 så må nok en del endres, for at det skal bli så optimalt som mulig for min målsetting da. Det jeg mente :) Må uansett klare å overbevise meg selv om at jeg vil gjøre den endringen, ser jo at jeg er min egen verste fiende her, men slik er det nå engang :( Vil gjerne høre, og hørte på å endre opp til 1500, trenger nok bare litt tid på dette og!!!

Og tviler ikke et sekund på at Therese er fantastisk! :D Det er meg selv det står på.... Om egen gammel erfaring eller ny fornuft/kunnskap skal få styre.... :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...