Gå til innhold

Videre ned i vekt,men HVA er riktige måten??


Twen

Anbefalte innlegg

Men den forstyrra stemmen er så sterk!! Aaargh... :mad: Dette skal bli kjempetøft, merker jeg... men det SKAL gå! Vet at jeg har alle verktøy og muligheter foran meg nå, eneste som ødelegger er den stemmen, og det skal den virkelig ikke få lov til! Må i alle fall gi det en fair sjans, og kanskje heller ikke sammenligne mot situasjoner både for 2 og 3 år siden, hvor ting kanskje egentlig ikke er så likt som i dag som jeg kanskje liker å tenke at de er... Kroppen min har jo faktisk forandret seg drastisk de siste årene :)

Lurer bare på en ting til, hvordan anbefaler dere at jeg legger opp disse 1600kcals med karb/fett/protein da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Twen! Morsomt å lese, fordi jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Har ligget på 1500kcal hver dag i en mnd, og har gått ned 500g... Skjønner ikke at dette er mulig!!! veier 60 og vil ned til 50kg. (slapp av, jeg er lav og normalvektig) Tør ikke heller gå lavere på kcal, for er redd for at dette vil svekke forbrenningen min. Trener mye intervaller og litt styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å støtte opp Therese med en liten opplysning;

Jeg, som har en spiseforstyrrelse og veier alt for lite har fått totalforbud mot styrketrening. Jeg får lov å gå turer, men styrketrening er no go - for styrketrening forbrenner mest og jeg har ingenting å gå på. Da er det vel ikke tvil om at dere bør gjøre nettopp det motsatte av å gå/løpe tur for å gå ned i vekt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samme som Twen er heller ikke målet mitt å få større muskler. har mer enn nok fra tidligere fotball karriere. vil bare få bort fettet, og hvis litt muskler går med er det greit. bor jeg ligge lavere på kcal da?

Jeg betviler sterkt at du har "MER enn nok" muskler fra en TIDLIGERE fotballkarriere. Jeg mistenker heller at du er av den typen som er redd styrketrening skal gi deg store klumpete muskler ;)

Etter det du beskriver spiser du enten mer enn du tror, og/eller har betydelig mindre muskelmasse enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 1,5 kg etter bare 2 dager på 1600 kcals!! :eek: hehe. Snart panikkanfall her nå! Men må jo bare stole på dere og alle andre at dere har rett og er bare midlertidig, og vil hjelpe meg i the long run... Men uten den støtten hadde jeg vært nervevrak og stoppet allerede! Herregud så tullete det går an å bli! Man kunne nesten trengt en støttekontakt for dette her... :p Kjenner også at jeg synes 1600 kcals er MYE mat... Hvordan skal jeg få i meg alt dette på en dag?? :p Må spise heeele tida jo...

Minni M, Takk for den videoen! Mye bra info (y) Begynner halvveis å forstå greia nå... Selv om allikevel ikke :lol: Hvordan kan det å spise mer få meg til å gå ned i vekt/fettprosent??! Gir ikke mening... Og hvorfor gir ikke et stort underskudd også vektnedgang? Det skal jo være så enkelt som å bruke mer energi enn man får inn!! Dette har man jo hørt hele livet, og "ALLE" sier jo at får å gå ned så må man spise mindre... Simple ass that! (y) hehe. Noen (flere) i familien og noen venner forstår IKKE hvordan jeg kan spise 5-6 måltider om dagen (noe jeg gjorde i fjor) og fortsatt forvente å gå ned... Jeg ser jo den også, hadde ikke noe bra argument til de, egentlig... Så da "skeiet" jeg ut til å spise mindre og mindre igjen da... :(

Takk for Jeaskj, men synes kanskje den var litt for avansert? o_O Jeg tenker å holde meg høyt på proteiner, 140g, som er to ganger kroppsvekt. Holde det lavt på karbo, og middels på fett... lenger enn det har jeg ikke tenkt, egentlig... men vet at jeg kan klare dette, er slik jeg har spist en stund, bare mindre porsjoner da, totalt sett.

Men hvordan blir dette i forhold til trening da?? Hvis mer mat gir meg mer energi, så trener jeg muligens hardere/mer, og kommer dermed i like stort underskudd igjen som når jeg spiser så lite som nååå. Eller hur? :confused: Mener dette med at målet ikke er å få mer muskler, vil bare bli "normalt slank", if that makes sense?? Sier ikke med dette at jeg er redd for styrketrning eller muskler, dette er bare ikke et mål overhode! Eneste mål og fokus er en slank kropp... Miste fett.... Forme kroppen. Flatere mage.... :p Slike ting... Om det er styrketrening som må til, så gjør jeg gjerne det, trener masse styrke allerede, men viktig at målet og fokuset ligger på forbrenning, ikke øke i styrke/muskler. Ser jo av det jeg skriver og av det jeg vet fra alt jeg har lest at det er styrketrening som er veien å gå. men hvordan legger jeg opp så jeg kan trene knebøy og strakmark og andre baseøvelser kanskje 3 ganger i uken??? Kan jo ikke klare å øke eller å yte like mye ved slike tunge øvelser hver eneste gang, flere ganger i uka! Men er mye av disse øvelsene jeg vil gjøre, skal jeg først bli sterk, og få brent mest fett, så er det vel de store musklegruppene som bør trenes mest? Drar 100 kg i strakmark og 70 kg i knebøy pr. i dag, men dette gjelder nå 1 dag i uka, og er sår og sliten hele resten av uka, så er heeelt uaktuelt å klare slike økter 3 ganger i uka. Tips til hvordan jeg best kan legge opp dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan legger jeg opp så jeg kan trene knebøy og strakmark og andre baseøvelser kanskje 3 ganger i uken??? Kan jo ikke klare å øke eller å yte like mye ved slike tunge øvelser hver eneste gang, flere ganger i uka! :)

Ikke på 1000 kalorier, nei :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være redd for å bli stor. Det er ikke sånn at du plutselig våkner opp en dag og er dritsvær. Det som skjer med deg når du trener styrke er først og fremst nettopp det at ting blir strammere. Så hvis du vil stramme opp og forme er det nettopp styrke du skal trene.

Og hvis det er slik at du over tid opplever at det å ligge på 1500kcal gjør at du går opp i vekt - vel, da regner du enten feil, eller så undervurderer du kaloriinnholdet i det du spiser, eller så glemmer du å ta med en rekke ting i regnestykket. Det finnes ingen andre muligheter, så lenge legen har bekreftet at det ikke er noe medisinsk i veien med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 kcal i mat veier mer enn 1000 kcal i mat. Dermed fyller magesekken din med mer mat. Tarmene får mer mat i seg. Mat har en vekt. Og den vekta kommer ikke ut før du driter 12 til 24 timer senere. Men da har man også fylt opp kroppen med mer mat iløpet av tida, så man går ikke ned fantastiske store mengder bare fordi man driter 1-2 ganger i døgnet:) samt vanvekt de første ukene, kroppen reagerer med ett lite sjokk over å ikke lengre være i hungersnødmodus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 2 år siden så lå jeg på ca 1000-1200 kcal dagen. Ikke fordi jeg slanket meg, men fordi matlysten min var så liten at det var det jeg fikk i meg. Jeg var mye trøtt og sliten, og fikk ikke fremgang på trening. Jeg var også mye syk, fikk typ bihulebetennelse og influensa bare noen så stygt på meg.

Etter å ha lest meg opp en del på kosthold og trening så bestemte jeg meg for å telle kcal i en periode - det var da jeg fant ut hvor lite jeg faktisk spiste. Over en periode på 4-5uker så økte jeg gradvis til 2000-2200 kcal. Og vekten gikk opp. MEN jeg ble slankere. Jeg hadde masse energi, ble sterkere og kroppen forandret seg! I dag teller jeg kun i perioder for å se ca hvor jeg ligger - og har funnet ut at 2200-2700kcal er det jeg får i meg - og jeg har verken blitt overvektig eller 'kroppsbygger' av den grunn.

Jeg er 1.70 høy og veier per dags dato 66kg. For 2år siden veide jeg 61-62 kg. Altså har jeg gått opp 4-5kg men jeg er slankere og 'mer fit' en noen gang. (Se loggboken for bilder).! Så prøv å ikke heng deg sånn opp i vekten men bruk målebånd og bilder heller. :) Jeg tar formbilder 1-2 ganger i året. Og jeg tror ikke det skal være noen forskjell, men så viser det seg at det er det likevel. Endringer tar tid! :)

Kan også nevnes at hele det første året trente jeg nesten bare styrketrening. Jeg trente kanskje intervaller 1-2ganger i måneden, men ellers ingen form for cardio. Jeg startet med løping igjen (fordi jeg elsker det) i januar i fjor, men fremdeles er det styrketrening som er førsteprioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være redd for å bli stor. Det er ikke sånn at du plutselig våkner opp en dag og er dritsvær. Det som skjer med deg når du trener styrke er først og fremst nettopp det at ting blir strammere. Så hvis du vil stramme opp og forme er det nettopp styrke du skal trene.

Og hvis det er slik at du over tid opplever at det å ligge på 1500kcal gjør at du går opp i vekt - vel, da regner du enten feil, eller så undervurderer du kaloriinnholdet i det du spiser, eller så glemmer du å ta med en rekke ting i regnestykket. Det finnes ingen andre muligheter, så lenge legen har bekreftet at det ikke er noe medisinsk i veien med deg.

Har liksom ikke opplevd dette enda, så er vanskelig å tro... Men skal tro på det nå!! Hvis dette virkelig er den universelle riktige veien å gå for alle som skal ned i vekt, som dere da mener... (y) kjenner at det ville vært helt fantastisk om dere har rett, da kan jeg jo spise masse god mat, ha deilig tunge økter og allikevel få en flottere strammere kropp!! høres jo ut som en drøm! :D Jeg har kontroll på kaloriene, og ganske sikker på at jeg ikke glemmer noe, har holdt på med å loggføre mat i flere år allerede, så gode rutiner der. Legen har jo sagt at det ikke er noe i veien med stoffskiftet. Jeg har selvfølgelig "vanskelig" for å tro dette, for mener jeg (tidligere) har gjort liksom "alt" riktig, og fortsatt ikke gått ned. Er jo litt lett å skylde på noe slikt da, og tro at man vet bedre enn legene :p Men skal slutte med dette nå, og virkelig høre på alle råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett innstilling! :) Det å skulle ta inn over seg at man kanskje har tatt feil over lang tid er ikke trivielt, og det står respekt av at du er så åpen for input som det du er.

Når det gjelder størrelsen din, så er ikke det verre enn at du slutter å øke vektene når du er fornøyd med størrelsen/stramheten/formen. Løfter du ikke tyngre og tyngre så har heller ikke kroppen din behov for å bli større. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var også sikker på at det var noe kraftig galt med stoffskiftet mitt før, halve slekta har jo lavt stoffskifte, og jeg var feit og spiste jo nesten ingenting, og gikk jo fortsatt opp i vekt! Det var jo den eneste løsninga jeg så. Men nei, stoffskiftet mitt er perfekt, kroppen min er det ingenting galt med, jeg er blitt sjekket for alt mulig tenklig og utenklig før jul pga 0 energi og en teit mage.. Jeg spiste enten alt for mye, eller alt for lite, så enkelt. Kroppen min gikk i "sparemodus" fordi jeg spiste alt for lite i perioder, som etter hvert blei etterfulgt av aaalt for mye mat(der jeg økte i vekt, naturlig nok).

Jeg gikk ikke ned i vekt av å sulte meg, men av å spise opp det kroppen min minst trengte(1850kcal), og om jeg skal ha nok energi til å fungere godt på både jobb og trening, trenger jeg over 2000 kcal, minst, og fortsatt blir jeg sakte men sikkert mindre. Og jeg som gikk å løy om at jeg hadde lavt stoffskifte fordi det var den enkleste løgnen, fordi jeg gjærne ville slipppe det ansvaret selv, jeg lurte jo bare megselv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...