Gå til innhold

….


smartis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke helt hva spørsmålet ditt er. Hvordan du kan unngå å være sulten hele tiden?

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror det er den dårlige søvnen som forårsaker sulten, ikke motsatt. Hvordan er du når du sover? Slår

du av varsler på tlf, internett, osv? Har du slått av belysning? Sovestillinger, osv.

Noe sier meg at det kan forårsakes av mye stress i hverdagen din. Det kan være lurt å prøve å kutte ned på antall treningsøkter i et par uker og se om det hjelper. Prøv å trene 3 økter i stedet for 5. Selv om det ikke føles sånn trenger hjernen restitusjon og hvile, ellers går det utover søvnkvaliteten. Been there, done that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen pleier å kunne klare å finne ut når den er sulten selv, så hvis du er sulten, ta det som et tegn på at du spiser for lite. Du trener jo forholdsvis mye og må da ta med i betraktningen at 1800-2000 kcal er lite. Som eatwelltrainhard sier over meg her er jeg ganske enig, du trenger ikke stresse kroppen din så utrolig. Du får bra resultater med mindre trening også, så kanskje prøve 3 økter med styrke istedet for 5. Lytt til kroppen og finn ut hva som funker for deg. Also been there, done that. Man trenger ikke trene hver dag selv om man vil ha gode resultater. Quite the opposite, i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt annen greie, bare skumma lett over det.

Hvor mange måltider pleier du å ha iløpet av dagen?

Mange måltider bidrar som regel til økt sultfølelse.

(både grunnet ghrelin og ganske enkelt at man aldri "venner seg til" det postabsorbative stadiet i tarmen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir frokost, lunsj, noe før middag, middag, kvelds og evt noe lite før jeg legger meg.. 5-6 måltider.

Føler jeg mister konsentrasjonen og energi ved å la deg gå mer enn 3t mellom hvert måltid :/. Har en god del tunge fag på universitetet så er helt avhengig av å ha god konsentrasjonsevne.

mhm, blir fort veldig ensidig, prøver å spise så rent som mulig, samtidig ikke bruke for mye penger, så kreativitetet stopper litt opp :S

http://en.wikipedia.org/wiki/Ghrelin

Der har du ghrelin, ja :)

Det positive du kan tenke på, er at, under vanlige forhold, så vil ikke kognitive evner synke merkbart før man er inne i en drøye 72-timers faste. (rundt regna, i snitt, og alt det der)

ghrelin kuker med deg, midlertidig... tar som regel under ei uke før man kvitter seg med de faste spisevanene.

Eksempelvis mange som ofte kjenner at de "må" ha mat fordi blodsukkeret er lavt, noe som i virkeligheten er ghrelin som holder på... da insulinnivået, grunnet homeostase, holder seg veldig stabilt.

Figure3.png

(tok ikke med bildetekst, og orker ikke finne for mye her... men insulinnivåer er som regel veldig stabile under fasting helt opp til 2-3 døgn, før de synker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sulten du kjenner kjenner du jo :)

Men at sult er kroppens måte å si ifra at den har for lite mat er en sannhet med modifikasjoner.

Min anbefaling er egentlig enkel. Begrens småmåltidene.

Det å spise jevnt gjennom en hel dag har en del positive aspekter ved seg, det gjør det eksempelvis lettere å spise nok, men hvis man får problemer med at man konstant tenker på mat så er det jo bare i veien.

Du kan jo ta et par uker hvor du bare spiser tre måltider i døgnet. Men hvis du er vant med å spise ofte, så er det veldig viktig at du sørger for at disse tre måltidene er store nok til å degge det matbehovet du faktisk har.

Eksempelvis var det veldig vanskelig for meg å spise nok da jeg bare lå på to måltider i døgnet, og prøvde å ha i meg over 3000 kcal/dagen. (3000 var ca vedlikehold for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har et veldig høyt aktivitetsnivå? Kanskje du spiser for lite i forhold til det? Høres slik ut.

3-4 økter med styrke er mer enn nok. Kondisjonsøkter kan du begrense deg til 2 økter per uke, i hvert fall om dette er intensivt. Kanskje til og med gå ned til 1 i uken. OM du har overskudd og energi, så kan du gå turer med rask gange på 30-60 minutt på "fridager". Intervalltrening er fint for å øke kondisjonen, men om målet er å bli fit, er det mange som mener at det ikke er så bra om du spiser lite mat. Kan fort belaste og slite deg ut om du i tillegg trener tungt flere dager i uken. Gåturer er mye bedre for kroppen og du forbrenner faktisk fett, så sant du får opp pulsen og går opp mot timen.

Ellers anbefaler jeg deg å prøve å spise mer fett i kosten. Selv starter jeg som regel alltid dagen med egg og bacon. Neste måltid kan være karbonadedeig og nøtter.

Før trening spiser jeg som regel et par bananer og så spiser jeg et lass karbohydrater etter trening (som regel en liter sjokomelk først). Deretter tilbake på lavkarbo og høy protein/fett.

Dette fungerer veldig fint for meg med lav sultfølelse.

Men personlig skulle jeg spist ganske mye for å takle 8 intensive økter i uken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever på tunfisk og havregrøt? Da hadde nok de fleste krepert av sult :p

Kylling er billig. Egg og grønnsaker, oljer, rømme, cashewnøtter, svinekjøttdeig(18 kr for 400 gr. KIWI) er alle billige ingredienser som du kan lage mye godt av.

Få i deg mer proteiner(metter fortere) og fett(metter lengre) og trege karbohydrater(holder blodsukkeret stabilt) så vil du nok merke stor forskjell både på sultfølelsen og på energinivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare sekundere sistnevnte her og si at havregryn/havregrøt for min del er noe jeg synes er veldig godt, men det metter svært lite og kortvarig. I så fall måtte jeg spist svært mye.

Ellers står jeg fast på at du trener alt for mye. Antar at du ikke har særlig fremgang heller, så jeg kan garantere deg at løsningen ikke er å trene enda hardere og mer.

Less is more. Much more. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mer mat, og mere fett i kosten. "feit" mat er ikke farlig, men viktig for å smøre systemet, både hjernen og fordøyelsessystemet trenger fett, og man holder seg ofte lengre mett om man får i seg rett type fett. Laks og avocado er mine favorittkilder til fett, samt at jeg drukner pizzaen min med ost da, men det trenger vi ikke snakke om:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...