Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I morgen starter jeg med skikkelig trening igjen. Er et over et halvt år siden sist, blant annet pga skade. Jeg kjenner jeg gleder meg, men også gruer meg, fordi jeg blir så forbannet stiv. Hva gjør jeg for å unngå å bli mest mulig stiv? Jeg skal selvfølgelig ikke begynne hardt. Men jeg vil jo kjenne på kroppen at jeg har trent. De siste gangene jeg har trent (to måneder siden sist, da var jeg på studioet en gang og kom ikke tilbake) har jeg ikke klart å gå ordentlig på tre dager på grunn av at jeg blir så stiv. Hva gjør dere for å unngå det? Og ja, jeg vet at man skal starte rolig og at man skal tøye. Men jeg trenger andre forslag.

Fortsetter under...

Får du i deg nok magnesium?

Ja det vil jeg tro, spiser mye mat som inneholder magnesium. Men jeg var hos legen for ikke så lenge siden og fikk beskjed om at jeg har lav blodprosent, så nå går jeg på jerntabletter. Kan dette ha hatt noe å si for den tidligere treningen?

Annonse

Vel, jeg trener 6 dager i uka og kan føle meg støl og stiv etter hver økt, så skjønner hva TS snakker om.

Det jeg gjør med det er massasje og god oppvarming + at øktene er delt opp smart.

Bruk tid på oppvarmingen, masserer på vonde punkter, jobb med mobilitet og stretching. Å legge øktene smart opp er også lurt. Jeg har f.eks 3 dager mellom beinøktene.

Overkropp har jeg oftere, men den ene økten er bare skuldre + core, mens den andre er mer overkropp i seg selv. Kjører bein i mellom.

I starten trenger du ikke å starte kjempe hardt heller. Øk øktene jevnt. Ikke start med 6 dager i uka på en gang.

Når kroppen tilpasser belastningen/bevegelsen vil den etterhvert slutte og bli støl. Det er typisk og bli støl etter en økt der ting går hardt for seg, eller at du gjør bevegelser som kroppen ikke er vant med. Eller dersom du har hatt opphold ifra treningen i en lengre periode. Spesielt øvelser der du kjører den sakte på den eksentriske fasen vil du oppleve og bli vanvittig støl dagen etter. I bunn og grunn handler det om å holde mengde/frekvensen oppe å unngå det å kjøre til failure hver eneste økt samt varme godt opp med dynamiske øvelser eller noe rulling. Jo færre ganger du trener - jo mer støl vil du faktisk bli dagen etter, her spiller det jo selvsagt flere roller inn - som belastning og mengde f.eks. Men uansett vil man bli støl ifra tid til annen og i noen tilfeller umulig og unngå dette, eneste man kan gjøre er og redusere det - men stølhet er i seg selv ingen fare, for slike smerter burde ikke komme i veien for treningen ;)

Tøying hjelper fint lite på DOMS. Det er som andre sier her, start med lav belastning og jobb deg oppover. Du vil DOMS når du gjør noe nytt, enten det er å begynne å trene etter avbrekk, du gjør en eller flere nye øvelser, du gjør vante øvelser med flere reps/sett. Så når du begynner med ny øvelse så gjør den med LETT belastning de første øktene. Med fornuftig programmering så blir det tungt fort nok uansett.

En typisk nybegynnertabbe er å starte for hardt, få vanvittig DOMS i flere dager, gjenta dette noen treningsøkter og så gi opp innen en måned. Ikke gjør det sånn ;)

Omega-3 kan hjelpe mot stølhet, og tilstrekkelig med protein i kostholdet er en fordel med tanke på å unngå vedvarende stølhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...