Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heii!

det er vel en stor mulighet for at jeg stille et dumt spørsmål nå!

men jeg er veldig interessert i og begynne med de 3 store som jeg kaller de da !

knebøy, markløft og benkpress!

er veldig ny på styrketrening og har ikke trent så veldig lenge, og egentlig forholdt meg bare til apparater!

dette begynner og bli generelt veldig kjedelig og ensformig synes jeg og er ute etter noe som kan utfordre meg enda mer!

da er spørsmålet , burde man gjøre noe før eventuelt man kaster seg på disse 3 ? eller er det bare og sette igang ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/26592-n%C3%A5r-kan-jeg-begynne-med-de-3-store/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heii!

det er vel en stor mulighet for at jeg stille et dumt spørsmål nå!

men jeg er veldig interessert i og begynne med de 3 store som jeg kaller de da !

knebøy, markløft og benkpress!

er veldig ny på styrketrening og har ikke trent så veldig lenge, og egentlig forholdt meg bare til apparater!

dette begynner og bli generelt veldig kjedelig og ensformig synes jeg og er ute etter noe som kan utfordre meg enda mer!

da er spørsmålet , burde man gjøre noe før eventuelt man kaster seg på disse 3 ? eller er det bare og sette igang ?

Jeg bare satte igang hvertfall. Dette er jo base øvelser. Start med stangen....men finn deg noen som kan vise deg å hjelpe deg,viktig med god teknikk. Noen som virkelig kan det. Hør med senteret du trener på :)

Takktakk ! ja, jeg har prøvd og førhøre meg litt rundt på sentret men må vente så alt for lenge på å få PT som skal vise meg ting og tang så blir liksom så utålmodig ! derfor ville jeg høre litt med andre her tenkte jeg, men det vel viktig med ritkig teknikk da !

Takktakk ! ja, jeg har prøvd og førhøre meg litt rundt på sentret men må vente så alt for lenge på å få PT som skal vise meg ting og tang så blir liksom så utålmodig ! derfor ville jeg høre litt med andre her tenkte jeg, men det vel viktig med ritkig teknikk da !

Spør de andre som trener der om de kan vise deg korrekt teknikk, og som bonustips: Ikke spør de med gigantiske armer, men spør de med enorme bein. De har som regel grei peil.

Men er det ingen i resepsjonen o.l på senteret da? De burde ha kompetanse til å kunne vise deg så og si med en gang... Mener nå jeg da :p og etter egne erfaringer

ja, jeg trudde liksom de skulle ha det jeg da ! men fikk beskjed om at de hadde bare til apparater og frivektarenan var for PT ! så da ble jeg skutt ned før jeg begynte og fly !

Spør de andre som trener der om de kan vise deg korrekt teknikk, og som bonustips: Ikke spør de med gigantiske armer, men spør de med enorme bein. De har som regel grei peil.

Tusentakk, skal se om jeg finner noen som har massive bein og tusle bort til ! : )

Annonse

Hei.

Jeg er av den oppfatning av at de store baseløftene lønner det seg å starte med så tidlig som mulig. Men det er viktig å få hjelp til teknikk. Jeg har trent mye før, men startet på nytt i sommer, og har fått noen aha opplevelser. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde jobbet mer med baseløftene da jeg var yngre, for jeg er mye sterkere nå enn da. Dette enda jeg ikke har trent så lenge.

Markløft må du være spesielt nøye med teknikken. Den første tiden trente jeg kun teknikk og brukte den gjerne til oppvarmingsøvelse. Jeg tok kontakt med en treningsveileder på treningssenteret og ba henne se gjennom programmet jeg hadde satt opp, samt at jeg ba henne hjelpe meg med markløft som jeg var helt fersk på. Jeg hadde tjuvstartet litt og jeg gjorde det helt feil. Det tok ganske lang tid før jeg fikk bort uvanene jeg hadde startet med. Enda det var bare en uke jeg hadde gjort det feil. Så jeg anbefaler deg å gjøre det sammen med noen som kan det helt fra starten.

Benkpress kjører jeg med manualer, noe som føles litt tryggere siden jeg trener alene.

Lykke til :D

Start med stanga, og studer litt teknikk på forhånd. Ikke bry deg med andre, se i speilet og konsentrer det om deg selv. Ikke heng og vent på PT, er du riktig uheldig får du en som ikke har peiling, som ruinerer ethvert lite ønske om noe annet enn kettlebells og kroppsvektsøvelser (jeg fikk beskjed om at kettlebell-markløft var det eneste riktige, viste seg at vedkommende ikke kunne markløft-teknikk).

Hei.

Jeg er av den oppfatning av at de store baseløftene lønner det seg å starte med så tidlig som mulig. Men det er viktig å få hjelp til teknikk. Jeg har trent mye før, men startet på nytt i sommer, og har fått noen aha opplevelser. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde jobbet mer med baseløftene da jeg var yngre, for jeg er mye sterkere nå enn da. Dette enda jeg ikke har trent så lenge.

Markløft må du være spesielt nøye med teknikken. Den første tiden trente jeg kun teknikk og brukte den gjerne til oppvarmingsøvelse. Jeg tok kontakt med en treningsveileder på treningssenteret og ba henne se gjennom programmet jeg hadde satt opp, samt at jeg ba henne hjelpe meg med markløft som jeg var helt fersk på. Jeg hadde tjuvstartet litt og jeg gjorde det helt feil. Det tok ganske lang tid før jeg fikk bort uvanene jeg hadde startet med. Enda det var bare en uke jeg hadde gjort det feil. Så jeg anbefaler deg å gjøre det sammen med noen som kan det helt fra starten.

Benkpress kjører jeg med manualer, noe som føles litt tryggere siden jeg trener alene.

Lykke til :D

Så lenge du har riktig teknikk ser jeg ikke problemet med å starte med en gang :)

Start med stanga, og studer litt teknikk på forhånd. Ikke bry deg med andre, se i speilet og konsentrer det om deg selv. Ikke heng og vent på PT, er du riktig uheldig får du en som ikke har peiling, som ruinerer ethvert lite ønske om noe annet enn kettlebells og kroppsvektsøvelser (jeg fikk beskjed om at kettlebell-markløft var det eneste riktige, viste seg at vedkommende ikke kunne markløft-teknikk).

Takk for svar ! :) jeg nå begynt med benk og knebøy med stang får å få inn øvelsene, og kjenner alt at kroppen trener på en helt annen måte! Veldig gøy! Markløft venter jeg litt med! Igjen takk :)

Kjør på, men start veldig lett og lær deg teknikk og posisjoner før du legger på vekt og tempo.

Du trenger ikke å føle at du 'trener' de første gangene med en ny øvelse, om du ønsker å kjøre tyngre kan du avslutte øktene med litt tyngre i maskiner / lettere øvelser. Når du har en trygg tenikk i bøy, benk og markløft, kan du selfølgelig kjøre tyngre der også, og kutte ned eller helt ut maskinene :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...