Gå til innhold

Hvor bredt grep på benkpress?


Sara

Anbefalte innlegg

Ja, hvor bredt grep skal man egentlig ha når man tar benkpress? :)

..er det riktig at bredt grep tar på bryst, men smalt tar mer på triceps?

Selv har jeg brukt å hendene veldig langt fra hverandre, mens da jeg trente med en PT ville han at jeg skulle ha skulderbreddes avstand. Og det var jo MYE tyngre, og endte med at jeg måtte ta av 10 kg.. så da ble jeg plutelig mye "svakere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvor bredt grep skal man egentlig ha når man tar benkpress? :)

..er det riktig at bredt grep tar på bryst, men smalt tar mer på triceps?

Selv har jeg brukt å hendene veldig langt fra hverandre, mens da jeg trente med en PT ville han at jeg skulle ha skulderbreddes avstand. Og det var jo MYE tyngre, og endte med at jeg måtte ta av 10 kg.. så da ble jeg plutelig mye "svakere".

Smalt grep gir større vekt på triceps og bredt grep gir større vekt på bryst ja.

Av en eller annen grunn klarer jeg akkurat like mye vekt med smalt grep (skulderbredde) som med bredt grep.

Det vanlige er som du beskriver at bredt grep betyr noen ekstra kilo på stanga, det er bare jeg som er litt rart bygd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kapre tråden, men... Hvilket grep et best mtp på skulderproblemer. Jeg får veldig vondt i skuldra (supraspinatus) av benkpress, men vil jo bli rå i benk! :(

Det beste grepet er det som ikke gjør vondt ;)

Hvis bredt grep gjør vondt så kan du jo prøve smalere? Konstantin Konstantinovs slet med skader ifbm bredt grep og byttet til smalt:

Jeg klarer også akkurat den samme vekta med bredt og smalt grep, men for flest er det nok ikke slik. Men det er nå uansett bedre å bytte grep enn å bli skadet.

"When I was young, I listened to “wise” people who said that grip should be maximally wide – 81 cm. The range is shorter and to press heavier is easier like that. But over time, I understood that this does not work for me. My arms are long, and in the bottom position I was not able to engage muscles of the back. As a result I constantly had injuries of shoulders and pecs. But my close grip bench press has always been good. At 17 years of age, I benched 200 kg with a close grip, but with glutes off the bench. I decided not to think too much about this, and I switched to close grip. After that I had no injuries, no pain and strength has been increasing slowly but constantly. But triceps must be very strong for such benching!" - Konstantin Konstantinovs

Kilde: http://www.lift-run-bang.com/2010/04/interview-with-konstantin-konstantinovs.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kapre tråden, men... Hvilket grep et best mtp på skulderproblemer. Jeg får veldig vondt i skuldra (supraspinatus) av benkpress, men vil jo bli rå i benk! :(

Gå for et smalere grep, jobb mer med oppspenning og med å holde skulderbladene sammen samt "legge trykk på" trapezius.

Sjekk ut denne: http://fitnessbloggen.no/storre-brystmuskler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke å kapre tråden, men... Hvilket grep et best mtp på skulderproblemer. Jeg får veldig vondt i skuldra (supraspinatus) av benkpress, men vil jo bli rå i benk! :(

Hvorfor vil du bli rå i benk? Når jeg får spørsmål som dette, så lurer jeg på "hvorfor er det ingen som vil bli rå i wrist curl eller calf raise?" Det er så mange som får vondt i skuldrene av benkpress, så det er neppe en god øvelse for menneskekroppen. Jeg kan godt tenke meg at vi er utviklet evolusjonært til å ta utfall eller chins. Kanskje planken også, men neppe benkpress, når man ser på vinkelen på skuldrene og det presset som legges på ligamenter og sener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bli rå i benk? Når jeg får spørsmål som dette, så lurer jeg på "hvorfor er det ingen som vil bli rå i wrist curl eller calf raise?" Det er så mange som får vondt i skuldrene av benkpress, så det er neppe en god øvelse for menneskekroppen. Jeg kan godt tenke meg at vi er utviklet evolusjonært til å ta utfall eller chins. Kanskje planken også, men neppe benkpress, når man ser på vinkelen på skuldrene og det presset som legges på ligamenter og sener.

Vil bli rå i benk, fordi så mange andre er rå i benk ;) Haha. Neida, har ikke behov for å bli rå i benk om det gjør at jeg får skader. Skråbenk går der i mot helt smertefritt, så har i grunn kun trent det.

Skal prøve et litt smalere grep neste gang, og se om det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bli rå i benk? Når jeg får spørsmål som dette, så lurer jeg på "hvorfor er det ingen som vil bli rå i wrist curl eller calf raise?" Det er så mange som får vondt i skuldrene av benkpress, så det er neppe en god øvelse for menneskekroppen. Jeg kan godt tenke meg at vi er utviklet evolusjonært til å ta utfall eller chins. Kanskje planken også, men neppe benkpress, når man ser på vinkelen på skuldrene og det presset som legges på ligamenter og sener.

Det kommer jo ann på utførelsen... Trener du benk som en "bygger" så er det mye stress på skuldre.

Som en styrkeløfter, ikke fult så mye.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Bruker å ha de "ringene" som en grei måling (lillefinger på ringen på stangen!) Det funker iforhold til armlengden min ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man bli sterk i benk - så bruker man det grepet man er sterkest i. Jeg er sterkere i bryst enn skuldre og triceps - og et bredt grep vil for meg gi lavere ROM, men jeg er likevel sterkest i benkpress med mellombredt grep - og kjører følgelig med det også.

Se for deg at du skal skyve en bil som står fast. Det gir deg en pekepinne på hvilket grep du bør bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...