Gå til innhold

Bygge opp hælene i knebøy


Gjest

Anbefalte innlegg

God morgen treningsfolk!

Da jeg er svært (les: ekstremt) lite fleksibel av meg sliter jeg kraftig med øvelser som markløft og knebøy.

I knebøy klarer jeg å komme noe lenger ned med setet dersom jeg bygger opp hælene noe med en planke eller lignende.

Er det noen grunn til å IKKE bygge opp hælene? Jeg synes kanskje det er litt vanskeligere å få vekten skikkelig på hælene?

Målet er selvsagt å klare dette uten å bygge opp hælene, men det tar så lang tid, og ønsker gjerne å kunne ta knebøy i mellomtiden=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen treningsfolk!

Da jeg er svært (les: ekstremt) lite fleksibel av meg sliter jeg kraftig med øvelser som markløft og knebøy.

I knebøy klarer jeg å komme noe lenger ned med setet dersom jeg bygger opp hælene noe med en planke eller lignende.

Er det noen grunn til å IKKE bygge opp hælene? Jeg synes kanskje det er litt vanskeligere å få vekten skikkelig på hælene?

Målet er selvsagt å klare dette uten å bygge opp hælene, men det tar så lang tid, og ønsker gjerne å kunne ta knebøy i mellomtiden=)

Kjøp deg gode sko med oppbygd hæl. Prisen varierer fra 600 opp til 2000++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen krise å ta knebøy med for eks vektskiver under hælene. Men som det blir sagt er det noe helt annet å ta knebøy med skikkelig sko. Kontakten mot underlaget blir noe helt annet. Har lest noe om økende instabilitet i ankel ved mye bruk av oppbygning, men vet ikke hvor mye dette har å si. Mulig Nicolai Hildre vet noe mer om akkurat det.

Har man problemer med bevegelse og utslag i ledd bør dette være øverst på lista av prioriteringer. Nedsatt bevegelse fører bare til kompenseringer og kan etterhvert føre til skade. Når det kommer til ankelmobilitet finnes det mange øvelser du kan bruke. Men vil anbefale å løsne opp i evnt spenninger i soleus og gastrocnemius, samt kjøre mobilitydrill med strikk rundt ankelen.

PS: De fleste kan få bedre ankelmobilitet, men ikke alle kan få GOD ankelmobilitet da tibia kan være festet i talus på en mongo måte slik at bevegelsesutslag blir kraftig redusert.

Jeg vil også anbefale at du holder deg unna knebøy en periode, evnt kjøre andre varianter. For eks til boks. Bruk heller andre øvelser som er med på å utfordre ankelmobiliteten. For eks utfallsvarianter hvor knærene går ganske langt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krise å ta knebøy med for eks vektskiver under hælene. Men som det blir sagt er det noe helt annet å ta knebøy med skikkelig sko. Kontakten mot underlaget blir noe helt annet. Har lest noe om økende instabilitet i ankel ved mye bruk av oppbygning, men vet ikke hvor mye dette har å si. Mulig Nicolai Hildre Men vil anbefale å løsne opp i evnt spenninger i soleus og gastrocnemius, samt kjøre mobilitydrill med strikk rundt ankelen.

PS: De fleste kan få bedre ankelmobilitet, men ikke alle kan få GOD ankelmobilitet da tibia kan være festet i talus på en mongo måte slik at bevegelsesutslag blir kraftig redusert.

Fortell meg litt mer om dette :)

Sliter selv med ankelmobilitet og har jobbet over lengre tid med den. I en periode ekstremt mye. Men føler jeg ikke har hat så gode resultater. Jobber fortsatt med det og skal jobbe ekstra med det nå i julen da jeg har tid til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg litt mer om dette :)

Sliter selv med ankelmobilitet og har jobbet over lengre tid med den. I en periode ekstremt mye. Men føler jeg ikke har hat så gode resultater. Jobber fortsatt med det og skal jobbe ekstra med det nå i julen da jeg har tid til det!

Hvordan har du jobbet med problemet så langt? har du evnt link til øvelser du har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du jobbet med problemet så langt? har du evnt link til øvelser du har brukt?

Jeg har gjort mange generelle øvelser. Mye tøying på ankel og på akilles (da med knekk i kne på akilles og føre kne fremover mot vegg og på legg så har jeg tøyd ved å stå på en boks rett kne og senke ankel ned. Begge holdt god stund, over 2 minutter).

- Så lite ned som vedkommende kommer i denne videoen er også tilfelle for meg:

(Øvelsen har jeg også gjort)

I det siste har jeg også prøvd meg på disse:

Selvfølgelig jobber jeg med mobilitet andre steder også. Men det er ankelmobiliteten jeg sliter med slik at jeg ikke får gjort øvelser som knebøy. Mark har aldri vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort mange generelle øvelser. Mye tøying på ankel og på akilles (da med knekk i kne på akilles og føre kne fremover mot vegg og på legg så har jeg tøyd ved å stå på en boks rett kne og senke ankel ned. Begge holdt god stund, over 2 minutter).

- Så lite ned som vedkommende kommer i denne videoen er også tilfelle for meg:

(Øvelsen har jeg også gjort)

I det siste har jeg også prøvd meg på disse:

Selvfølgelig jobber jeg med mobilitet andre steder også. Men det er ankelmobiliteten jeg sliter med slik at jeg ikke får gjort øvelser som knebøy. Mark har aldri vært et problem.

Øvelsene du bruker er fine. Har du prøvd å massere leggene med lacrossball / baseball før du evnt tøyer og starter på øvelsene dine?

Her er en øvelse til: 02:00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øvelsene du bruker er fine. Har du prøvd å massere leggene med lacrossball / baseball før du evnt tøyer og starter på øvelsene dine?

Her er en øvelse til: 02:00

Jeg har massert som de gjør i video nr 3 jeg la til.

Jeg er dessverre redd for at jeg kommer ned slik som de gjør i den videoen du la til nå :/ Det er noe med balansepunktet mitt som gjør at jeg ikke kommer ned i så dyp stilling uten at jeg må holde meg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har massert som de gjør i video nr 3 jeg la til.

Jeg er dessverre redd for at jeg kommer ned slik som de gjør i den videoen du la til nå :/ Det er noe med balansepunktet mitt som gjør at jeg ikke kommer ned i så dyp stilling uten at jeg må holde meg fast.

Du kommer nok ned dit med nok vekt på stangen skal du se (y)

Vet ikke om du allerede gjør det, men prøv denne rekkefølgen

1: Massasje

2: Tøye

3: Øvelsene du har linket

4: Utfør øvelser der du får jobbet med ytterpunktene.

Sett av litt tid hver kveld der du jobber med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krise å ta knebøy med for eks vektskiver under hælene. Men som det blir sagt er det noe helt annet å ta knebøy med skikkelig sko. Kontakten mot underlaget blir noe helt annet. Har lest noe om økende instabilitet i ankel ved mye bruk av oppbygning, men vet ikke hvor mye dette har å si. Mulig Nicolai Hildre vet noe mer om akkurat det.

Kjenner ikke noe til det, så det kan jeg ikke uttale meg om. Uansett enig i at en vektløftersko vil fungere mye bedre, men er sjelden jeg anbefaler en investering på over tusenlappen med en gang :) Etter min erfaring fungerer vektskiver fint om man ikke løfter ganske mange kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...