Gå til innhold

Jojo-slanking på grunn av at jeg "ikke liker" sunn mat.

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt en jojo-slanker. Jeg gikk fra 80kg -67kg, dette var hovedsaklig på grunn av økt aktivitet og kaloritelling uten særlig fokus på hva jeg spiste bare jeg holdt meg under 1600 kalorier.

Så ble jeg kanskje lei, husker ikke helt. Men jeg gikk opp til 75kg. Så skulle jeg ute å reise i 3 mnd og gikk ned til 65kg, la selvfølgelig på meg etter 3 mnd med reise og var oppe i nesten 75 igjen. Slanket med så ned til 65, og la på meg og er nå rundt 70. Er nå på vei ned igjen. Men jeg har reflektert over en del ting for prøve å få stopp på jojo-slankingen. De siste gangene har jeg fokusert mer på å kutte ut en del karbohydrater og spist mer proteinrikt.

Men jeg er kresen og hater det. Jeg liker for eksempel ikke fisk. Jeg har virkelig prøvd alle mulige sorter og mulige måter å tilberede fisk på. Jeg klarer å svelge det om jeg har 1/10 fisk og 9/10 tilbehør, man da føler jeg poenget er borte. Jeg liker ikke svinekjøtt. Ikke skinke. Jeg breker meg når jeg prøver å drikke proteinshake( på grunn av en nutrilett diett bestående av pulvershake som jeg gikk på en gang) Det jeg spiser av protein er hovedsaklig egg, karbonadedeig, kylling og melk. Men jeg kjenner meg så matlei nå, og alt føles som det vokser i munnen på meg slik jeg ikke får svelgt. Jeg har og prøvd utallige oppskrifter til Kristein Weber og andre bloggere. De sier "Det er så godt!" "Disse proteinbarene er de beste jeg har smakt" osv. Men jeg syns ikke det smaker godt i det hele tatt! Jeg er nå drittlei av alt og vil spise det jeg har lyst på, men jeg vet at da legger jeg på meg!

- Så jeg tenker nå, kanskje det ikke er meningen at jeg skal ha en normalvektig kropp?

- Eller er jeg bare lat?

- Er her noen andre kresne er som har noen tips?

Jeg vil ha slutt på jojo.slaningen!

Fortsetter under...

Hva mat liker du da?

Hehe. Igrunn alt av karbohydrater... Alle mulige grønnsaker og frukt, uten tomat og sopp. Og som sagt av protein er hovedsaklig egg, karbonadedeig, kylling.

Før spiste jeg vel hovedsaklig brødskiver med pålegg, og når det var middag med familien spiste jeg som regel tilbehøret som da vanligvis er karbohydrater... Det er vel etter at jeg flyttet for meg selv jeg har endret kostholdet, eller prøvd.

Liker du ikke omelett, hjemmelaget pizza, burger, salat med biff, smooties, mager kesam med funlight, lutfisk med bacon? Men enig i deg med at alt det derre "sunnifiserte" greiene ikke smaker så godt :)

Annonse

Liker du ikke omelett, hjemmelaget pizza, burger, salat med biff, smooties, mager kesam med funlight, lutfisk med bacon? Men enig i deg med at alt det derre "sunnifiserte" greiene ikke smaker så godt :)

Omelett er jo egg, så de liker jeg. Spiser sikkert 4-5 egg om dagen. Elsker pizza, men liker ikke de sunne, lavarbo-mer proteinrike bunnene, burger er ok, ikke biff og helst ikke bacon. Vertfall ikke lutefisk!

Har du vurdert If it fits your macros-tilnærmingen? Kan være verdt å sjekke ut.

http://iifym.com/do-you-have-to-suffer-while-dieting/

Skal lese litt mer om den. Men minner meg litt om vektklubben til vg som jeg hadde god suksess med første gang. Da spiste jeg det jeg ville, men holdt meg under kalorigrensen. Men så ble all fokusen på mye protein og lite karbohydrater som fikk meg til å starte med andre opplegg. Kanskje jeg faktisk skal gå tilbake til å spise det jeg vil og heller telle kalorier? Det er til vurdering vertfall.

Det er egentlig bare en fellesbetegnelse på at du spiser det du vil, men holder deg til de makroene du har satt deg. Det fungerer veldig bra for noen, men selvfølgelig ikke for alle. Du kan med fordel holde deg til å spise en god mengde proteiner, særlig hvis du styrketrener (f.eks 1,5-2 x kroppsvekt). Uten at dette automatisk betyr at du må leve på tunfisk og mager kesam .:)

her er en link til: http://doyoueven.com/2013/01/iifympart1/

Har du vurdert If it fits your macros-tilnærmingen? Kan være verdt å sjekke ut.

http://iifym.com/do-you-have-to-suffer-while-dieting/

Anbefaler IIFYM/Flexible dieting på det sterkeste! Det er ikke engang en "diet", det er mer en lifestyle. Vi er alle forskjellige, så det å gå på en diet (som lav karbo osv) synes jeg selv bare er teit, for det er så å si umulig å gjøre en diet til en livsstil. Tell kalorier, hvor mye gram Proteiner, karbohydrater og Fett du trenger (kan regnes ut, men må prøve seg frem. Kan slenge inn link). Det er også viktig få i seg nok fiber osv.

Annonse

Anbefaler IIFYM/Flexible dieting på det sterkeste! Det er ikke engang en "diet", det er mer en lifestyle. Vi er alle forskjellige, så det å gå på en diet (som lav karbo osv) synes jeg selv bare er teit, for det er så å si umulig å gjøre en diet til en livsstil. Tell kalorier, hvor mye gram Proteiner, karbohydrater og Fett du trenger (kan regnes ut, men må prøve seg frem. Kan slenge inn link). Det er også viktig få i seg nok fiber osv.

Hei, takk for svar! Det er noe lignendes jeg har gått på før. Mitt mål blir 120g protein, og det sliter jeg som regel med å nå. Og det med kaloritelling føler jeg er noe av grunnen til jojo-slankingen min. Jeg teller kalorier over en periode, men slutter til slutt for jeg tror jeg ca har kontroll, men så viser det seg at jeg spiser mye mer enn jeg tror. Skal jeg teller kalorier og næringsstoffer resten av livet?

Men jeg er kresen og hater det.

Der har vi det igjen. Med kresen, så ser altid for meg en person som nekter å spise annet enn russisk kaviar, trøfler og andebryst. I realiteten betyr altså kresen at man bare liker Grandis, Oboy og Non-Stop?!?!?

Med det ute av verden.... Liker du storfekjøtt da? Hvis det er proteinrik og karbohydratfattig mat du ønsker å spise, så er jo biff perfekt.

Man kan faktisk lære seg å like matvarer ved å eksponere seg for dem nok ganger. F.eks, jeg likte ikke leverpostei før. Men valgte å ha det på et knekkebrød eller en brødskive hver dag. I starten slet jeg med å få det ned, men etterhvert gikk det mye bedre. Jeg ble vant til smaken og til slutt likte jeg det. Er som med alt annet i livet. Er viljen der så får man det til! :)

Ikke fokuser på det du ikke liker. Fokuser heller på det du liker og lag god mat av det. Er jo nok av det du sier du liker som er sunt. Du liker frukt og grønnsaker, bra! Du liker kylling og karbonadedeig, bra! Om halvparten av tallerkenen er grønnsaker så blir du mettere og får i deg nødvendige vitaminer og mineraler. Da gjør det ikke noe om du har litt potet eller andre karbohydrater sammen med noe kjøtt på andre halvparten.

Baker du pizza kan du lage vanlig melbunn, men lag den på italiensk vis med veldig tynn bunn. Da vil toppingen utgjøre støre del av pizzaen og her kan du gjøre mer for å begrense kaloriene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...