Gå til innhold

Anbefalte innlegg

MEN, skal ikke man holde knær slik at de IKKE går lenger enn der hvor tær slutter?

Ideelt sett ja (som i: det blir minst belastning på knærne), men det vil jo avhenge av anatomi og teknikk. Frontbøy er f.eks. vanskelig å få til uten at knærne vandrer frem over tærne.

Når jeg har kjørt knebøy så kommer jeg søren ikke opp igjen om jeg skal gå så dypt som du viser på bildet lenger opp her, Myr. Har alltid fått høre at hvis man ikke kjører under parallell så er det ikke et godkjent løft, sånn generelt. Derfor har jeg prøvd å kjøre helt ned, men jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme meg opp igjen. Er lenge siden jeg har gjort det nå pga buktrykk, men når jeg skal på'n igjen etter svangerskapet vil jeg vite hva som er mest 'riktig' ;)

Lettere vekter, så kommer du opp igjen. ;) Alternativt, kroppsvekt hvis det er tilstrekkelig.

Fortsetter under...

MEN, skal ikke man holde knær slik at de IKKE går lenger enn der hvor tær slutter?

Nei, ikke nødvendigvis.

Dette er gammel lærdom, og har selv motbevist dette etter to kneoperasjoner og mye vondter i knærne.

Ha imidlertid fokus på å ikke bruk for tunge vekter i begynnelsen, øk mobilitet og kjør dypere enn paralellt.

Trykket i kneet er større om du stopper over paralellt

Det kan ømme og være litt sårt i begynnelsen, men for min del har dette gjort bare positive ting for knærne mine.

Når jeg har kjørt knebøy så kommer jeg søren ikke opp igjen om jeg skal gå så dypt som du viser på bildet lenger opp her, Myr. Har alltid fått høre at hvis man ikke kjører under parallell så er det ikke et godkjent løft, sånn generelt. Derfor har jeg prøvd å kjøre helt ned, men jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme meg opp igjen. Er lenge siden jeg har gjort det nå pga buktrykk, men når jeg skal på'n igjen etter svangerskapet vil jeg vite hva som er mest 'riktig' ;)

Prøv gooblet squat og gjerne med litt stopp i bunnen fra begynnelsen.

Etter ett svangerskap kan det ta litt tid før alt av bukmuskler og bindevev/ligament etc etc er på plass og er samarbeidsvillig.

Det viktigste er også at du gjør bevegelsen så øv gjerne hjemme uten vekter

Ideelt sett ja (som i: det blir minst belastning på knærne), men det vil jo avhenge av anatomi og teknikk. Frontbøy er f.eks. vanskelig å få til uten at knærne vandrer frem over tærne.

Lettere vekter, så kommer du opp igjen. ;) Alternativt, kroppsvekt hvis det er tilstrekkelig.

Joda, men hva om man er der... alltid? For eks bare med stanga? Føler jo jeg ikke kommer videre noen gang.

Prøv gooblet squat og gjerne med litt stopp i bunnen fra begynnelsen.

Etter ett svangerskap kan det ta litt tid før alt av bukmuskler og bindevev/ligament etc etc er på plass og er samarbeidsvillig.

Det viktigste er også at du gjør bevegelsen så øv gjerne hjemme uten vekter

Stemmer, goblet squat hadde jeg glemt, det er jo en finfin øvelse (y)

Stemmer, goblet squat hadde jeg glemt, det er jo en finfin øvelse (y)

Den er ideel også som oppvarming!;)

Etter hvert som du sier så prøv med stanga, fokuser på buktrykk og mobilitet.. øk med 5 kg i begynnelsen og har gjerne en høyere frekvens på knebøy i begynnelsen. ( f eks to dager på senter og 3 dager hjemme med kroppsvekt)

Jeg kan garantere at buktrykket kommer etter hvert, men det kan godt gå litt i rykk og napp sånn til tider!;)

Annonse

Mange asiastiske olybøyere kjører atg, men kjører også mega-bounce i bunn og bruker bevegelsesenergi der i tillegg til at stanga er veldig myk og fleksibel som hjelper på mye.

mega-bounce er vel egentlig en mye mer vestlig ting, da asiatisk (ok, Kinesisk) knebøy gjerne er meget kontrollert og ledes med knærne, ikke hofta. Og ikke tro at en myk stang hjelper mye, det hjelper kanskje bittelitt :) Selvfølgelig kommer det også an på hastighet hvor mye en myk stang hjelper, og hvor mye man faktisk har på stanga.

Du må rett å slett jobbe med bunnstyrken og øke frekvensen på bøy, måtte selv ta bort 30-40kg av treningsvekten. Endte opp med strekkmerker på quads 6-9mnd senere ;)

Sålenge mobiliteten og teknikken er på din side, nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...