Gå til innhold

"Krum" rygg, dårlig holdning


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har alltid hatt ganske krum rygg og dårlig holdning. Når jeg sitter på benken på treningssenteret og ser meg i speilet, så ser jeg at brystet henger frem og øvre delen av ryggen krummes. Dette ser slapt ut og gir meg en dårlig holdning. Når jeg retter opp ryggen og skyter brystet frem får jeg med ett et mye bedre "utseende". Hvilke øvelser bør man trene for å skjerpe holdningen sin? Tror en tidligere PT anbefalte meg å trene good-mornings, men har ikke fått sumlet meg til det. Hjelper denne øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig er dette upper crossed syndrome

-Stram brystmuskulatur

-Overaktiv trapezius pga dette (vet ikke om du har mye vondt i hodet, sliter med søvn eller lignende?)

- "sovende" muskulatur i skulderledd og øvre del av rygg

Hmm.. har ikke noe særlig vondt i hodet, men sover dårlig i perioder. Det er som oftest sånn at jeg har 1-2 uker med dårlig søvn og så sover jeg godt en periode før det samme gjentar seg.. Men det pleier ofte å komme av at jeg er stresset på skolen eller at noe kjipt har skjedd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. har ikke noe særlig vondt i hodet, men sover dårlig i perioder. Det er som oftest sånn at jeg har 1-2 uker med dårlig søvn og så sover jeg godt en periode før det samme gjentar seg.. Men det pleier ofte å komme av at jeg er stresset på skolen eller at noe kjipt har skjedd..

Igjen - upper crossed syndrom (Google)

Stram foran, slapp bak - grovt sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facepulls og band pull apart er bra! Prøv det :)

edit: egenmassasje for bryst kan også løse opp litt foran

Jupp, prøv dette.. og vær bevisst på at du har overvekt på dra-øvelser vs pressøvelser iløpet av uken. Kjør gjerne en del dra-øvelser på pressdagen din også, feks facepulls og en roøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...