Gå til innhold

leve kun på kosttilskudd


Erik Elton

Anbefalte innlegg

Brannfakkel!

I en diskusjon med en kompis uten for fitness, anngående kost tilskudd.

Altså en påstånd som er helt på jordet, som er at man i teorien man kan leve kun på kosttilskudd. Pga næringverdiene er bedre i kosttilskudd, enn vanlig mat.

Funker ikke! Det vet jeg, men i skrivende stund klarer jeg ikke finne på knusende forklaring på han sin påstand. Gi meg så er klar til neste gang. En smule bedugget dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror man må definere "å leve" her. Klart man kan overleve en lang stund. Får man alle vitaminer og mineraler i kosttilskudd så kan man sikkert leve hele livet på det også, men det blir uansett ikke like sunt siden man ikke klarer å få alle mikroene fra kosttilskudd like bra som man gjør fra variert mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg overlevde en periode kun på nutrilett og proteinpulver, som gikk... Greit, I guess...

Men ble alvorlig slapp, grinete og generelt vanskeligere å ha med og gjøre enn jeg vanligvis er ;)

Og en liten sidenote: proteinpulver fordøyes ikke, så det legger seg som en steinhard betong i tarmen. Når du lever på dette så, vel; damer som sier at fødsel er det vondeste som finnes burde prøve dette for og sette ting i perspektiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlevde en periode kun på nutrilett og proteinpulver, som gikk... Greit, I guess...

Men ble alvorlig slapp, grinete og generelt vanskeligere å ha med og gjøre enn jeg vanligvis er ;)

Og en liten sidenote: proteinpulver fordøyes ikke, så det legger seg som en steinhard betong i tarmen. Når du lever på dette så, vel; damer som sier at fødsel er det vondeste som finnes burde prøve dette for og sette ting i perspektiv ;)

i lol'd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlevde en periode kun på nutrilett og proteinpulver, som gikk... Greit, I guess...

Men ble alvorlig slapp, grinete og generelt vanskeligere å ha med og gjøre enn jeg vanligvis er ;)

Og en liten sidenote: proteinpulver fordøyes ikke, så det legger seg som en steinhard betong i tarmen. Når du lever på dette så, vel; damer som sier at fødsel er det vondeste som finnes burde prøve dette for og sette ting i perspektiv ;)

Tryna i maling eller? Enten det, ellers så er du tilbakestående. Leger har faktisk en skala på hvor vondt flere ting er ved å måle hjerneaktiviteten. Å kappe én arm tvers av ligger på 3, mens å føde ligger på 9. Sett det i perspektiv du, dumbass!

Edit: Så du var fra Ålesund, så det er ikke mer å forvente av en slik skapning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tryna i maling eller? Enten det, ellers så er du tilbakestående. Leger har faktisk en skala på hvor vondt flere ting er ved å måle hjerneaktiviteten. Å kappe én arm tvers av ligger på 3, mens å føde ligger på 9. Sett det i perspektiv du, dumbass!

Edit: Så du var fra Ålesund, så det er ikke mer å forvente av en slik skapning.

1. Obvious troll is obvious.

2. http://en.wikipedia.org/wiki/Pain_scale . Her teller du over 20 metoder man kan bruke til og måle smerte. Og for og sette ditt din skala i perspektiv: hvis din 3 er som og kutte av en arm, og skalaen viser " 1 – 3 Mild Pain (nagging, annoying, interfering little with ADLs) ", så er du verdens verste lille sutrepave. Der har du perspektivet ditt, dumbass.

3. Trekk pusten, ro deg helt ned og les : http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperbole . Hedde fattet det, og du bommet med den metaforiske langmila.

;)

EDIT: For og prøve å få denne tråden tilbake til det opprinnelige sporet etter mitt forsøk på en smått humoristisk digresjon:

Du kan nok overleve på det, men tror ikke det er så gøy å LEVE på det. Fiber is the shiztnit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke ser noen grunn til at det ikke skulle virke, må det jo være en grunn for at det heter kosttilskudd, og ikke kosterstatter

Nuvel.

Kosttilskudd er disse tingene vi vanligvis får i piller samt ting som single aminosyrer,multivitaminer, kreatin osv.

Det hadde vel vært litt slitsomt å drive å leve på det only, man hadde vel sultet ihjel men det er vel proteinpulvre det snakkes om her ?

Kosterstatter finnes det nok også om vi omdefinerer til å kalle det måltidserstatter (MRP) , da snakker vi protein/karbo/fett/vitaminer/mineraler/fiber osv som er satt sammen som et komplett måltid, dette som barer eller pulver.(MRPs, diettbarer som Nutrilett, morsmelkerstatning,medisinske næringsmidler osv osv).

Gainere, barer, MRPs og Proteinpulver som det vel menes å snakke om i denne tråden, det er om man skal være 100% korrekt ikke klassifisert som kosttilskudd, derimot kalles det for næringskonsentrat.

Næringsmidler til bruk ved spesielle ernæringsmessige behov.

Forenklet man kan si at produktene har utganspunkt i råvare som stammer fra helt normale matvarer. Ost, melk, soya osv er råvarer til proteinpulver, dette er råvarer i vanlig matlaging helt til man konsentrerer de ved å fjerne endel fett og karbo osv.

Når det gjelder å leve over lang tid kun på proteinpulver og omega-3 kapsler og multivitamin så vet jeg om 2-3 som har gjennomgått dietter med kun dette over flere måneder og har hatt null problemer av noe slag.

Jeg selv og mange andre gjennomførte ANPB-deff for endel år siden, kort fortalt leve uke etter uke på wheyshaker og peanøttsmør. Funket som fy det også (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...