Gå til innhold

Så sprek bør du være i din alder (DN 03.10.2013)


Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mange i Norge som nå føler seg i ekstremt dårlig form.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2693680.ece

Hvis du som mann 30 ikke tar mer enn 1,0 i benkpress er du i dårlig form.

Hvis du som mann ikke tar 5 pull ups eller flere er du i dårlig form.

hvis du som mann 30 ikke tar mer enn 1,3 i markløft er du i dårlig form.

Hvis du som mann 30 løper dårligere enn 14.30 er du i dårlig form (denne er jeg forsåvidt enig i).

Denne testen vil være en knusende dom for de fleste, helt sikkert ikke på fitnessbloggen men blant de aller fleste som trener vil nok føle seg truffet på en eller flere punkter.

Hvis du skal bli med på birken og du satser på god tid vil du sikkert bare klare utholdenhetstesten og pull up testen. Da er du med andre ord i dårlig form!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så denne artikkelen i papirutgaven av DN i går, og tror de grønne tallene skal være ganske oppnåelige for de fleste som trener litt aktivt.

Formtest-tabell_278790a.jpg

Hvis du skal bli med på birken og du satser på god tid vil du sikkert bare klare utholdenhetstesten og pull up testen. Da er du med andre ord i dårlig form!

Hva mener du med dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at mange som skal ta birken ikke trener mye markløft, og hvert fall ikke benkpress. Tror egentlig ikke de trener mye pull ups heller. Dermed er man jo i forhold til denne testen i dårlig form, selv om man har god kondisjon.

Jeg syns at testen er veldig svart / hvit, samt at spranget fra å være i dårlig form til å være i god form er veldig liten i denne testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at mange som skal ta birken ikke trener mye markløft, og hvert fall ikke benkpress. Tror egentlig ikke de trener mye pull ups heller. Dermed er man jo i forhold til denne testen i dårlig form, selv om man har god kondisjon.

Jeg syns at testen er veldig svart / hvit, samt at spranget fra å være i dårlig form til å være i god form er veldig liten.

Selv om en ikke nødvendigvis trener markløft eller benkpress, så kan en fortsatt klare de grønne kravene om en er generelt godt trent. Jeg synes det er fornuftig at det ikke kun tas hensyn til kondisjon i en sånn test, men også relativ styrke.

Hvorfor mener du Birken er en bedre målestokk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette..?

Det er vel innlysende et sleivspark til alle "sprekingene" som kun trener kondistrening på sykkel. Ja de har god utholdenhet og er lette og små, men styrke har de ikke. Eneste grunnen til at de klarer pullups testen er fordi de ikke veier noe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den artikkelen jeg også, men synes det man blir testet i ikke helt henger på greip. KMI (eller BMI) sier jo ingenting om kroppssammensetningen av fett og muskler, mens livvidde vil jo variere etter f.eks høyde. Vil jo tro at en atletisk mann på 2 meter kan ha en større livvidde enn en litt luben og utrent kar på 160 cm. Ellers forutsetter jo det at du skal klare kravene i benkpress og markløft at du faktisk trener på de øvelsene. Det er jo ikke alle som gjør det, uten at de nødvendigvis (etter min mening) er i dårlig form.

Selv er jeg i grønn sone på alle øvelsene (mann, 30 år), men tenker at det vil være bittert for en del å havne i rød sone på visse av øvelsene, når de faktisk trener en god del, bare ikke «riktig» i forhold til denne testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om en ikke nødvendigvis trener markløft eller benkpress, så kan en fortsatt klare de grønne kravene om en er generelt godt trent.

Hvorfor mener du Birken er en bedre målestokk...?

Jeg synes det er fornuftig at det ikke kun tas hensyn til kondisjon i en sånn test, men også relativ styrke.

Jeg mener ikke at birken er en bedre målestokk. Jeg mener at dersom man skal ta hensyn til alle disse indikatorene vil mange falle utenfor på flere punkter.

Helt ærlig, hvor mange på gymmet ser du som tar 1,3 kroppsvekt i markløft og 1,2 i benkpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dersom man skal ta hensyn til alle disse indikatorene vil mange falle utenfor på flere punkter.

Og det bør de da også gjøre.

En test som helhetlig vurderer form, må inneholde variabler og øvelser som sier noe om både styrke og kondisjonselementer. Det finnes garantert verdensmestre i marathon som vil falle inn under segmentet "dårlig form" målt etter styrkeparametre. Likedan finnes det sågar enda flere styrkeløft-verdensmestre som vil falle igjennom på kondisjonstester. Dette er uproblematisk, etter mitt skjønn. En må jo være bevisst på hva en prøver å oppnå med treningen sin - og om en vil søke mot å være i "god form" etter denne testens målinger - ja så må en trene helhetlig og inkludere både styrke og kondisjonstrening. Det er det da også mange som gjør - men de vil ikke oppleve å bli verdensmestre i både styrkeløft og marathon av den grunn.

For øvrig så scorer nok cross-fit-gjengen høyt på denne testen.

Det vil si - de av dem som ikke er skadet, da...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at birken er en bedre målestokk. Jeg mener at dersom man skal ta hensyn til alle disse indikatorene vil mange falle utenfor på flere punkter.

Helt ærlig, hvor mange på gymmet ser du som tar 1,3 kroppsvekt i markløft og 1,2 i benkpress?

Det er jo tatt med flere øvelser og faktorer for å gi et best mulig bilde av formen. Om en scorer gult/rødt på en eller to av disse punktene vil jo fortsatt helheten være bra.

F.eks. scorer jeg grønt på alle punktene til mann 30 år, og har 2,0 x KV i mark, men sikkert kun rundt 1,0 i benk der jeg vet jeg sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei test, men synes de to siste faktorene blir vel upresise. KMI/BMI tar ikke hensyn til fettprosent (kun høyde og vekt). Dessuten blir som regel alle som er høye, også overvektige basert på KMI (funker dårlig). Livvidde er heller ikke universelt. Jeg har 94 cm rundt livvidden, men er ikke spesielt feit med mine 196 cm og 94 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grei test, men synes de to siste faktorene blir vel upresise. KMI/BMI tar ikke hensyn til fettprosent (kun høyde og vekt). Dessuten blir som regel alle som er høye, også overvektige basert på KMI (funker dårlig). Livvidde er heller ikke universelt. Jeg har 94 cm rundt livvidden, men er ikke spesielt feit med mine 196 cm og 94 kg.

Er enig i at KMI og livvidde ikke nødvendigvis alltid er relevant på individnivå, men kombinert med disse andre øvelsene og faktorene vil det jo være en ganske ok pekepinn. Har du en høy KMI og fortsatt tar flere enn 10 pullups sier det seg jo selv at grunnen er ok mengde muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra KMI/BMI og livvidde, så er dette de beste kriteriene jeg har sett noensinne for hva en person i god form vil burde klare.

Vanligvis er styrketestene veldig kroppsvektavhengig (pushups, situps), slik at en "mann" på 65 kg kan klare seg like bra på testen som en mye sterkere mann på 95 kg. F.eks i forsvaret er det veldig favorisering av tynne folk med god utholdenhet og litt styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame som klarer 8 hangups er i middels god form? o_O

Ut fra deres beskrivelse i denne tabellen mener jeg at de har urealistiske krav:

1. Grønn sone: Du er i svært god form for din alder. Kapasiteten antyder at du har god genetikk, trener mye og lever på en fornuftig måte.

2. Gul sone: Du er i middels god form for din alder. Kapasiteten antyder at du trener regelmessig, og har en livsstil som kan forbedres.

3. Rød sone: Du er i dårlig form for din alder. Kapasiteten antyder at du trener lite, og har stort stort forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dame som klarer 8 hangups er i middels god form? o_O

Ut fra deres beskrivelse i denne tabellen mener jeg at de har urealistiske krav:

1. Grønn sone: Du er i svært god form for din alder. Kapasiteten antyder at du har god genetikk, trener mye og lever på en fornuftig måte.

2. Gul sone: Du er i middels god form for din alder. Kapasiteten antyder at du trener regelmessig, og har en livsstil som kan forbedres.

3. Rød sone: Du er i dårlig form for din alder. Kapasiteten antyder at du trener lite, og har stort stort forbedringspotensiale.

Hangups for jenter er vel noe ala dette:

IMG_6308.JPG

For gutter er hangups = pullups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vei er du uenig?

Det står spesifisert i originalartikkelen at hangups for jenter er fra bom, med hælene på benk eller i gulvet. Det er kanskje ikke tydelig i denne digitale utgaven?

Hahah, nei ikke tydelig i den digitale utgaven - er bare bilde av Wasim som tar "vanlige" pull ups. Stusset veldig på dette jeg og og ble DRITIMPONERT over at ei dame som til vanlig trente håndball, nettopp hadde født og ikke trent overhodet på ei stund hadde tatt 5 pull ups. Hahaha, 5-6 er ca det jeg klarer nå, og jeg har faktisk trent en del på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hangups for jenter er vel noe ala dette:

IMG_6308.JPG

For gutter er hangups = pullups.

Tenkte litt på det, men tolket det dithen at det var vanlige pullups ut fra det jeg leste. Men er det denne typen de refererer til så er det ikke så gærli. Men hvis man ikke trener på disse øvelsene, men er generelt godt trent ellers så vil jeg påstå at det fortsatt er ganske harde krav i gul sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...