Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg vil halvere dosen er at jeg ikke liker tanken på at jeg putter det stoffet i kroppen min, og skulle heller vært foruten. Så bedre å bare få i seg halvparten da. Er bare redd for å bli liggende våken med et sykt tankekjør, men tror nok at halve dosen egentlig er nok :)

Ta det uansett opp med lege. Jeg vet ikke hvor stor dose du står på. I de fleste tilfeller går det fint å halvere dosen, men du må også belage deg på å ligge våken i noen netter ja.

Sånn generelt til alle:

En ting mange glemmer, er at selv om antipsykotika ikke er et B-preparat så vil de i mange tilfeller være veldig vanskelig å gå av. Selv med nedtrapping. Og man risikerer å sove rimelig ræva i mange mnd, før ting stabiliserer seg igjen.

For min egen del, brukte jeg vel 6mnd på å lære å sove igjen etter å ha seponert Seroquel. Så de som tenker at det er en rask løsning og en fin greie å ta for å få sove, de bør tenke seg om en gang til. Mulig det er mer å hente på andre aspekter ved søvnhygiene.

Men igjen, det er jo en personlig erfaring (vet også om de som ikke klarer å slutte), og gjenspeiler ikke hvordan det nødvendigvis er for andre.

Fortsetter under...

Veldig enig med Thess. Man skal prøve mye forskjellig før man begynner med antipsykotika fast for å få sove... Det er stor splid om hvorvidt mange leger skriver ut slikt alt for fort. Antipsykotika generelt er også rimelig uforutsigbare greier, og har mange potensielle uheldige bivirkninger.

Jeg blir så lei meg av å få bekreftet at folk faktisk får antipsykotika utskrevet for tilstander som søvnvansker. Jeg studerer deler av denne praksisen i doktorgraden min og håpet lenge at de rapportene jeg leste og anekdotene jeg fant overdrev. Antipsykotika, som merkenavnene Seroquel, Risperdal, Abilify osv., har ingenting å gjøre i behandling av tilstander uten nøye oppsyn av psykiater, uansett om det er en lav dose. Det mest omstridte rundt nettopp dette er at en av bivirkningene ved bruk i ikke-psykotiske pasienter nettopp er psykose, 'iatrogenesis' der medisinen selv utløser sykdom. Vi vet altfor lite om langtidseffekten av de nyeste antipsykotikaene, de såkalte atypiske, og det er en god grunn til at de fleste offentlige helsevesener i verden (det private er en helt annen historie, dessverre) er restriktive i bruken av dem både i psykiatrien og utenfor (ihvertfall på papiret). Fastleger har ikke nødvendigvis den kunnskapen de trenger for å skrive ut dette selv i tilfeller av schizofreni eller bipolar lidelse og det er urovekkende at de har muligheten til å skrive det ut utenfor psykiatrien fordi disse medisinene er ikke godt nok testet ut for andre tilstander. De fleste psykiaterne jeg har snakket med og intervjuet ser på dette som malpractice, altså skadelig 'behandling'.

Jeg skjønner at du skriver på et treningsforum og derfor lurer på effekt i forhold til trening, men jeg kan si til deg nå at det er din minste bekymring. Ikke for å skremme deg, men jeg anbefaler at du går tilbake til legen din og ber om noe mer 'tradisjonelt' og finner ut av hvordan du på best mulig måte kan slutte med denne medisinen. Nå vet jeg ikke hvilken dose du går på, antar at den ikke er så høy, men det er alltid greit å rådføre seg med lege for å trappe ned og ikke slutte tvert av alene når det kommer til psykofarmaka da nettopp dette øker sjansen ganske betraktelig for uønskede bivirkninger og withdrawals.

Om halveringstiden er 6 timer, vil stoffet være 1/4 brutt ned ved 12 timer. 1/8 etter 18 timer, 1/16 etter 24 an so on :)

Forøvrig også skeptisk til å poppe antipsykotika for å sove. Les deg litt opp på felleskatalogen.no, det er nok en viss kjanse for at de påvirker treningen negativt, men i hvilken grad er vanskelig å si. Det må du nesten kjenne på selv.

Ah, har ikke studert medisin så det har du nok helt rett i:) Ser det er skrevet om at det kan sitte i fettvevet, noe som forøvrig er helt uinteressant da dette er inaktive avfallstoffer av medikamentet.

Shenjing: Kunne ikke vært mer enig i ditt innlegg. Selv de mildere antidepressiva ga meg problemer i hverdagen og dette ble forskrevet for lette søvnvansker. Det beste jeg har brukt er innsovingstabletter, ironisk nok er leger veldig restriktive med å skrive ut disse, har aldri hatt problemer med hovedgrunnen til at de er så forsiktige, den påståtte avhengigheten man får av de. Da er det jo rart at de skriver ut antipsykotika som pastiller.

Ah, har ikke studert medisin så det har du nok helt rett i:) Ser det er skrevet om at det kan sitte i fettvevet, noe som forøvrig er helt uinteressant da dette er inaktive avfallstoffer av medikamentet.

Det ble vel presisert at det ikke var særlig relevant for diskusjonen :)

Grunnen til at jeg vil halvere dosen er at jeg ikke liker tanken på at jeg putter det stoffet i kroppen min, og skulle heller vært foruten. Så bedre å bare få i seg halvparten da. Er bare redd for å bli liggende våken med et sykt tankekjør, men tror nok at halve dosen egentlig er nok
:)

Noen tips til å få sove, litt sånn vg-aktig, men jaja:

Jeg ville begynt å trene på morgenen eller dagen.

Slå av tv og data en time før du legger deg.

Ha det helt mørkt på soverommet.

Ikke drikk koffein for seint.

Få med deg noe dagslys (hjelper på den naturlige produksjonen av melatonin)

Lær deg noen avslappingsteknikker, som en kroppsscanning eller meditasjon o.l., som du kan gjøre før du legger deg. f. eks. mindfullness appen, som er gratis, der finner du en guidet kroppsscan.

Når jeg blir liggende å tenke på ting når jeg skal sove, ideer, planer osv. hender det at jeg står opp og skriver ned hva jeg tenker på et sted hvor jeg vet jeg finner det igjen. Hjelper å få det ut av hodet.

Annonse

Seroquel er ikke førstevalget ved dårlig søvn, så om det har blitt foreskrevet tar jeg utgangspunkt i at mindre invasive medikamenter og søvnhygienetiltak er igangsatt, og at du bør høre på legen og ikke på internett. Det påvirker ikke treningen din spesifikt, men om legen din har foreskrevet dette som førstelinjepreparat så ville jeg bedt om en ny vurdering av f.eks psykiater :)

Annonse

Jeg er faktisk helt sjokkert over hvor mange her, på et relativt spesifisert forum, som har fått utskrevet antipsykotika mot søvnproblemer. Tydeligvis at jeg ikke trenger dra til Hong Kong for å gjøre prosjekter, det er mer enn nok å ta tak i hjemme. Det er jo interessant, hva som driver fastleger til å gjøre dette. Vet jo at industrien er lur, de har jo klart å re-definere bruksområder og betegnelser ganske greit i USA (hvor faktisk antipsykotika er det mest innbringende medikamentet siden 2010, slår hjerte og - blodtrykksmedisin ned i støvlene), men jeg visste ikke at situasjonen i Norge hermer såpass i resept-utskrivning ettersom vi ikke har direct-to-consumer-advertising i Norge og i tillegg et godt utbygget, offentlig og forholdsvist strengt regulert helsevesen. Beats me.

Skal ikke snakke for de andre, men for ordens skyld har jeg ikke erfaring med å få utskrevet slikt for hverken søvnvansker eller andre plager selv, men har kunnskapen min fra yrke og utdanning.

Uansett, så har du nok rett i dine antagelser etter min erfaring Shenjing. Mye av grunnen til at bruk av antipsykotika og lignende har økt de siste årene tror jeg er at legene tidligere skrev ut benzodiazepiner og z-hypnotika for angst, søvnvansker, depresjon og lignende, men har blitt svært restriktive med disse medikamentene de siste årene grunnet disse medikamentenes ruseffekt og avhengighetspotensiale sammenlignet med antipsykotika som har et mye mindre avhengighetspotensiale, og null ruseffekt.

I tillegg er bivirkninger og langtidseffekter svært godt kartlagt blant antipsykotiske og tricykliske antidepressiva. Jeg mener absolutt ikke at medikamenter bør eller skal være førstevalget ved milde og moderate søvnvansker, men det er et ti tusen ganger bedre alternativ enn ukritisk bruk av Imovane/Zopiclone.

At bivirkninger og langtidseffekter er svært godt kartlagt ved antipsykotiske og antidepressive medikamenter sammenlignet med benzodiazepiner og z-hypnotika er så feil som du får det.

Disse medikamentene er mye mer uforutsigbar, og har flere bivirkninger en benzodiazepiner og z-hypnotika.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...