Gå til innhold

Trening og sovepiller


Bm91

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Dette blir mitt første innlegg her på forumet. Håper dette er riktig kategori å spør i.

Jeg har alltid hatt vanskelig for å sovne inn om kveldene, og har prøvd litt forskjellige sovepiller opp i gjennom. Nå har jeg funnet en, som egentlig ikke er sovemedisin, men som har som bivirkning at en blir trøtt av de. Den heter Quetiapin (eller noe sånt) og er egentlig en anti-psykotisk medisin, men vet at det er flere som bruker den for å sove. Jeg liker å trene på ettermiddag/kveld, helst på kvelden for jeg synes det er deilig med lite folk på gymmet :) hehe.

Vil det at jeg tar en pille ca en time etter trening påvirke effekten av treningen, eller restutisjonen?

Håper noen har noe smart å si om dette :) På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du fremdeles har esken? Det finnes sjelden en mulig bivirkning av tabletter som ikke er påført på bruksanvisningen, så du kan jo lese der først og se om det står noe relatert til trening. Jeg tviler derimot på at det skal ha noen effekt på treningen. Du kan i alle fall med relativt stor trygghet tenke at den effekten du får av faktisk å sove skikkelig om kveldene veier opp for det meste (y) Er du usikker anbefaler jeg deg å høre med legen du fikk tablettene fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til det den skal behandle er de vanligste bivirkningene nesten like jævlige.

Anyhow; Felleskatalogen sier ikke noe om at det kan påvirke restitusjon eller trening. Kanskje om du har mye bivirkninger, så vil du føle deg slapp og ha nedsatt allmenntilstand? I såfall en indirekte påvirkning, som mest sannsynlig bare fører til vondt i treningsviljen. Tror ikke det er noe du trenger å bekymre deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... de pillene hørtes jammen meg ikke dumme ut, er det mulig å få legen til å dele ut noen slike uten å måtte være psykotisk først?

Trolig. Dersom du prater med legen om eventuelle søvnproblemer, vil han nok komme med anbefalinger ala den TS snakker om. Det finnes veldig mange tilsvarende tabletter som fungerer for det ene og det andre, hvor en av "bivirkningene" er at man sovner lettere :) Det er jo en ganske stor fordel om man klarer seg med dem, og ikke må over på sterkere midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bm91, de vil ikke påvirke verken trening eller restitusjon negativ. Om du derimot flytter økten til morgenen, kan det nok hende at du føler at du har litt hangover.

Dette er de vanligste bivirkningene (fra Fellskatalogen). Om du opplever noen av de så får du ta kontakt med legen, regner med at han/hun uansett har en oppfølgning av deg. Den av disse som kan virke inn på treningen er redusert hemoglobin, ved at du blir mer sliten og andpusten av mindre arbeid (hemoglobinet er de molekylene som transporterer O2 i blodet ditt).

Generelt så kan man jo si at det å ikke få sove, vil ha en veldig stor negativ effekt på trening og restitusjon.

Bivirkninger:

Svært vanlige (≥1/10): Blod/lymfe: Redusert hemoglobin. Gastrointestinale: Munntørrhet. Nevrologiske: Svimmelhet, somnolens, hodepine. Stoffskifte/ernæring: Økte serumtriglyseridnivåer, økning i totalkolesterol (hovedsakelig LDL-kolesterol), reduksjon av HDL-kolesterol, vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for bra svar dere! :)

Hmm... de pillene hørtes jammen meg ikke dumme ut, er det mulig å få legen til å dele ut noen slike uten å måtte være psykotisk først?

Jeg har aldri vært psykotisk, så du kan nok det ja. ;) Er hvertfall den av de pillene jeg har prøvd før som har gitt minst hangover dagen etterpå. Har gått på b.la. tolvon og vallergan, da klarte jeg nesten ikke fungere i det hele tatt neste dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenleger har overraskende liten peiling på søvnmedisiner og deler med glede ut det mest ymse de finner av diverse antidepressive og antipsykotiske tabletter uten å ofre bivirkninger en tanke. Det er jo Vallergan og Tolvon gode bevis på siden de skrives ut i hopetall. Veldig skeptisk til schizopillene dine men kanskje det er verdt et forsøk :D Om de vil påvirke treningen din er avhengig av halveringstiden på tablettene. Er dosen halvert etter 6 timer vil stoffet være ute etter 12 timer and so on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenleger har overraskende liten peiling på søvnmedisiner og deler med glede ut det mest ymse de finner av diverse antidepressive og antipsykotiske tabletter uten å ofre bivirkninger en tanke. Det er jo Vallergan og Tolvon gode bevis på siden de skrives ut i hopetall. Veldig skeptisk til schizopillene dine men kanskje det er verdt et forsøk :D Om de vil påvirke treningen din er avhengig av halveringstiden på tablettene. Er dosen halvert etter 6 timer vil stoffet være ute etter 12 timer and so on.

Om halveringstiden er 6 timer, vil stoffet være 1/4 brutt ned ved 12 timer. 1/8 etter 18 timer, 1/16 etter 24 an so on :)

Forøvrig også skeptisk til å poppe antipsykotika for å sove. Les deg litt opp på felleskatalogen.no, det er nok en viss kjanse for at de påvirker treningen negativt, men i hvilken grad er vanskelig å si. Det må du nesten kjenne på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenleger har overraskende liten peiling på søvnmedisiner og deler med glede ut det mest ymse de finner av diverse antidepressive og antipsykotiske tabletter uten å ofre bivirkninger en tanke. Det er jo Vallergan og Tolvon gode bevis på siden de skrives ut i hopetall. Veldig skeptisk til schizopillene dine men kanskje det er verdt et forsøk :D Om de vil påvirke treningen din er avhengig av halveringstiden på tablettene. Er dosen halvert etter 6 timer vil stoffet være ute etter 12 timer and so on.

Jeg har dog lært at det tar 5 halveringstider før stoffet er helt ute?

(100-50.50-25.25-12,5 osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt kan stemme ja. Det kommer an på hvilket stoff det er snakk om. Man kan vel si at det i alle fall er praktisk talt ute, selv om det sikkert kan spores i kroppen en del dager i etterkant. Dette trenger ikke å bety at stoffet er aktivt like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hadde virkelig ingen anelse om at stoffet satt så lenge i kroppen. Skal halvere dosen :) hehe. Tror ikke det har påvirket treningen noe særlig egentlig, har loggført alle treningene mine og notert om jeg hadde tatt en pille kvelden før (tar de ikke hver kveld). Så ingen forskjell, så satser på at det ikke har så mye å si. Føler hvertfall at jeg har hatt god fremgang hele veien siden jeg begynte å trene for 4-5 mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er riktig det. Fem halveringstider, uansett stoff.

Hvor henter du dette fra? :) Selv om det er forsvinnende lite igjen, så er det ikke _helt_ ute :) Det kommer også an på om stoffet lagres i noen av kroppens vev som for eksempel fettvev, men det blir lite relevant i forhold til denne diskusjonen.

Men praktisk talt, så ja. 5 halveringstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hadde virkelig ingen anelse om at stoffet satt så lenge i kroppen. Skal halvere dosen :) hehe. Tror ikke det har påvirket treningen noe særlig egentlig, har loggført alle treningene mine og notert om jeg hadde tatt en pille kvelden før (tar de ikke hver kveld). Så ingen forskjell, så satser på at det ikke har så mye å si. Føler hvertfall at jeg har hatt god fremgang hele veien siden jeg begynte å trene for 4-5 mnd siden.

Skal du halvere dosen så gjør du det i samråd med lege. Om du ikke merker noe effekt på treningen og du sover godt av den dosen du står på nå, så er det vel ikke noe poeng i forandre på ting?

Uansett, halveringstid sier noe om hvor lang tid stoffet bruker for å halvere sin konsentrasjon, f.eks. først halveringstid så er det 50% igjen av konsetrasjonen, 2. halveringstid så er det 25%, 3.halveringstid er det 12,5%, 4 halveringstid 6,25% og ved 5.halveringstid er konsetrasjonen så liten (3,12%) at det ikke har noe særlig betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor henter du dette fra? :) Selv om det er forsvinnende lite igjen, så er det ikke _helt_ ute :) Det kommer også an på om stoffet lagres i noen av kroppens vev som for eksempel fettvev, men det blir lite relevant i forhold til denne diskusjonen.

Men praktisk talt, så ja. 5 halveringstider.

"Legemidler og bruken av dem" av Hedvig Nordeng og Olav Spigset. 2.utgave. Gyldendal Akademisk forlag. side 63-64.

"Halveringstiden er den tiden det tar før konsentrasjonen av et legemiddel i plasma synker til det halve.... Etter at absorbsjonen og distrubusjonen av legemiddel er avsluttet og det utelukkende skjer en eliminasjon, er halveringstiden for et legemiddel i de fleste tilfeller konstant og uavhengig av konsentrasjonen av det aktuelle legemidlet.... og etter fem halveringstider 3,125% av utgangskonsentrasjonen. Da er den mengden som er igjen i kroppen, så liten at legemidlet ikke lenger kan forventes å ha noen farmakologiske effekter, og en kan for praktiske formål si at alt legemiddel er ute av kroppen."

At ulike legemidler har ulik halvringstid er jo et annet aspekt. F.eks. vil adrenalin har halveringstid på bare noen minutter, mens andre kan ha en halveringstid på flere mnd.

I TS tilfelle så er halveringstiden for Seroquel (som er det samme som Quetiapin): "Halveringstid: Halveringstiden for quetiapin og norquetiapin er hhv. ca. 7 og 12 timer." (felleskatalogen)

Om hun bruker tablettene hver kveld, så vil hun alltid ha en del av virkestoffet i plasma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo det samme som jeg sier. "Og en kan for praktiske formål si at alt legemiddel er ute av kroppen". Som sagt, så er det ikke så relevant for denne diskusjonen, men la oss si at det for eksempel er snakk om en overdose eller forgiftning hvor det har blitt administrert en mye større dose en det som er anbefalt? Da vil det kunne være igjen aktive mengder selv ved 7. halveringsrunde :) Hun tar heller ikke i betraktning eventuelle metabolitters halveringstid (ja, er klar over at norquetiapin er metabolitt av Quetiapin), og eventuell lagring av disse i vev. Men for all del, vi er i bunn og grunn enige her. Poenget mitt var bare at det kan variere i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du halvere dosen så gjør du det i samråd med lege. Om du ikke merker noe effekt på treningen og du sover godt av den dosen du står på nå, så er det vel ikke noe poeng i forandre på ting?

Uansett, halveringstid sier noe om hvor lang tid stoffet bruker for å halvere sin konsentrasjon, f.eks. først halveringstid så er det 50% igjen av konsetrasjonen, 2. halveringstid så er det 25%, 3.halveringstid er det 12,5%, 4 halveringstid 6,25% og ved 5.halveringstid er konsetrasjonen så liten (3,12%) at det ikke har noe særlig betydning.

Grunnen til at jeg vil halvere dosen er at jeg ikke liker tanken på at jeg putter det stoffet i kroppen min, og skulle heller vært foruten. Så bedre å bare få i seg halvparten da. Er bare redd for å bli liggende våken med et sykt tankekjør, men tror nok at halve dosen egentlig er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier jo det samme som jeg sier. "Og en kan for praktiske formål si at alt legemiddel er ute av kroppen". Som sagt, så er det ikke så relevant for denne diskusjonen, men la oss si at det for eksempel er snakk om en overdose eller forgiftning hvor det har blitt administrert en mye større dose en det som er anbefalt? Da vil det kunne være igjen aktive mengder selv ved 7. halveringsrunde :) Hun tar heller ikke i betraktning eventuelle metabolitters halveringstid, og eventuell lagring av disse i vev. Men for all del, vi er i bunn og grunn enige her.

Om du snakker om doser som er langt over det som kroppen tåler så må du jo skrive det. En forutsetter jo at man tar legemidler slik de er forskrevet av lege.

Men ja, vi er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...