Gå til innhold

Trening og sovepiller


Bm91

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå viste det seg at enkelte typer antidepressiva kan brukes mot nevrologiske smerter, og der tok jeg feil. Men å omtale typiske antidepressiva som for eksempel Cipralex som smertestillende, hører ingen plass hjemme i en faglig debatt. Noen opplever psykisk smertelindring av å bruke amfetamin også. Det betyr ikke at man omtaler amfetamin som et smertelindrende medikament fordiom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er bivirkninger og langtidseffekter svært godt kartlagt blant antipsykotiske og tricykliske antidepressiva. .

Problemet er at de er virkelig ikke det. Langtidseffektene av nyere (aka atypiske) antipsykotika er veldig lite utforsket nettopp på grunn av at de ikke har vært 'round the block' lenge nok. Jeg mener ikke å være en 'anti-psychiatric-idiot' her, tru meg, jeg er helt på bølgelengde med at psykiatri generelt hadde fått mye mer utbytte av å være mer biologisk betinget (gi oss et system som ser på forstyrrelser i normal funksjon heller enn underliggende psychopathology, som vi ikke kan vite i dette komplekse systemet). Når opp til 50%, noen ganger mer, av forskingsmaterialet blir unndratt offentligheten fordi veldig mye av forskningen er nettopp sponset av industrien kan man begynne å lure. Jeg kjenner personlig til psykiatere som vil anbefale antipsykotika til sine pasienter, med basis i sin kliniske og forksningmessige bakgrunn, men som samtidig er veldig negative mot bruk i andre sammenhenger rett og slett fordi evidens-raten er såpass lav. Det finnes ikke gjennomgående analyser for langtidseffekter for atypiske antipsykotika (som er hva vi diskuterer her, om noen er tilbudt trilafon osv, let us know!) fordi de har ikke vært i bruk lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din har mer kompetanse på dette feltet og din helse enn meg og andre her inne(y)

Det er der jeg ikke er helt sikker, selvfølgelig er det helt forskjellig fra lege til lege, men mitt inntrykk etter samtaler og lesning om andre med søvnproblemer har de all over har lite kunnskap om medikamenter og fremgangsmåter. Jeg ville bedt om å bli henvist til noen som faktisk er spesialisert innen søvnproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar 25mg Quetiapin. Har bare pleid å bruke det av og til, men i det siste har jeg brukt det nesten hver kveld. Blir enda mer skeptisk til det av å lese det dere andre skriver om det. Er enig i at mange leger har alt for lett for å skrive ut mye medisiner uten å følge opp personen i ettertid, har fått ulike medisiner selv som det har stått i pakningsvedlegg at en skal følges opp av lege i begynnelsen, men det har de ikke gjort.

Thess og lele : Hvilken dose og hvor lenge gikk dere på de? Får virkelig lyst til å slutte med de når jeg leser det dere skriver! Vil helst unngå abstinenser og dårligere søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lele, det er helt forferdelig! Er det mulig... 'øk etter behov' uten oppfølging, fy faen. Det er malpractice, fullstendig uaktsomt av legen. *face desk*

Spurte en lege i dag om dette og han sa; ''quetiapine er vanligvis veldig trøtthetsfremkallende og blir ofte brukt for denne virkningen i mer kompliserte tilfeller av mental sykdom, som for eksempel rusmisbruk eller en forhistorie av selvmordstanker/forsøk, men absolutt ikke som førstelinje sovemedisin, absolutt ikke...'' Understreker vel egentlig bare at en del fastleger ikke vet hva de driver med, man kan jo spørre seg hvor de har fått informasjonen fra. Jeg skjønner godt skepsisen til benzo, men det kan ikke være sånn at for å unngå det så peiser man på med noe annet som er skadelig fordi det er 'mindre bivirkninger' eller hva faen. Det er ikke mindre bivirkninger, det er andre typer bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å komme med noen anbefalinger, spør alltid legen! Men om jeg skulle stått på noe sovemedisin så ville jeg gått etter noe med kortest mulig halveringstid, minst mulig bivirkninger, og greit kartlagt virkningsmekanisme. Tror nok jeg ville spurt legen om Stilnoct/Zolpidem i så måte.

Uansett, så skal man prøve mye før man belager seg på å stå på sovemedisin fast. Det er ingen god løsning på problemet. Toleranseutvikling vil alltid være der, og avhengighetspotensialet er også overhengende. Når man slutter er søvnproblemene gjerne uforandret eller forverret.

Bruk aldri søvnmedisiner over lengre tid med mindre du har en _veldig_ god grunn sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på 25 mg. Sloknet etter en halvtime. Etter noen dager var ikke 25 mg nok, og jeg økte dosen til 50 mg. Etter noen dager var ikke 50 mg nok, økte til 75. Etter noen dager var ikke 75 mg nok, økte til 100. Legen sa jeg bare kunne øke etter behov. Ingen oppfølgning...

Tviler på at det er normalt å reagere som jeg gjorde, men det var også litt av grunnen til at jeg sluttet. Det er egentlig et medikament brukt til psykose som har som bivirkning at man blir trøtt. Ifølge pakningsvedlegget får OVER 1 av 10 bivirkninger. Hjelpes. Vet du hvorfor du har søvnproblemer? Har du prøvd 'alt annet'?:)

Uff, ikke bra! Sluttet du bare rett av da? Hvordan følte du deg da?

Jeg føler at jeg så og si har prøvd alt. Har prøvd hvertfall 4-5 ulike medisiner for søvn. Men søvnproblemene mine har vært i perioder, så har aldri stått på en slik medisin fast hver dag i flere mnd f.eks. Blir litt vel personlig her nå men jaja, fikk pillene etter å ha kuttet ut daglig hasjrøyking for å få sove. Det har hjulpet meg mye med søvnen. Høres kanskje dumt ut men nå er det mer sånn at jeg tar de fordi jeg er redd for tankekjøret jeg har fått før når jeg ligger våken, så med den tanken i hodet blir det enda vanskeligere å sovne :p hehe.. Men har lenge tenkt på å begynne å meditere litt. Har gjort det noen ganger for å få sove, bare ligget å fokusert på pusten osv :)

Shenjing : Psykiatrien i Norge har jeg mistet all tro på... Og mange allmenn leger også. De tenker kortsiktig og finner en løsning som virker 'der og da' men ikke i det lange løp. Kan ta med et par eksempler også. Den første antidepressivaen jeg fikk skrevet ut, sto det i pakningsvedlegget at ikke burde gis til personer under 18 år, at de to første ukene burde personen bli observert fordi selvmordstanker er vanlig å å få i begynnelsen (som ved de fleste antidepressivaer vel..). Da var jeg 13 år, og fikk ikke noe særlig oppfølging, kanskje en psykologtime hver 14. dag. Eller som når jeg gikk til legen min tidligere i år og spurte om å prøve en ny sovemedisin. Hun sa at hun ikke hadde så veldig mye erfaring med det, men jeg kunne få prøve Nocinan. Dette har jeg prøvd en gang før, ikke fra lege da.. Men det er den sykeste sovepillen jeg har prøvd hvertfall, klarte såvidt å komme meg til sengen, og slokna momentent med klær på å alt.. Så sa fint nei takk til den hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av flere som har stått på sovemedisin over flere år. Dette skal jo egentlig ikke gjøres. Det har vel ikke noe n særlig virkning om man har stått på en dose i 2-3 år? Da blir det vel mest bare placebo?

Det er klart, virkningen vil jo avta, så da er det jo mange som velger å ta mer for å få samme effekt. Men man kan fint ha en viss effekt av en tablett selv etter flere år, selv om den ikke er like kraftig lenger. Reseptorer vil jo nedregulere til en viss grad. Det er mange variabler som avgjør i hvilken grad man bygger opp toleranse. Det kan blant annet være vesentlig hvor lenge stoffet sitter i kroppen og hvor hyppig man tar de. Om stoffet har en lang halveringstid, så kan man jo gå rundt med aktive mengder i kroppen 24/7 om man tar en ny dose hver kveld, og da følgelig bygge opp toleranse fort. Hvilket stoff det er snakk om er jo også veldig vesentlig.

Dere som har gått på sovemedisiner; hvor lenge sleit dere med søvnproblemer før dere gikk til legen, og hvilke tiltak utenom medisinering har dere prøvd først? Fikk dere mildere sovemedisiner som melatonin først, eller ble dere satt rett på antipsykotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har gått på sovemedisiner; hvor lenge sleit dere med søvnproblemer før dere gikk til legen, og hvilke tiltak utenom medisinering har dere prøvd først? Fikk dere mildere sovemedisiner som melatonin først, eller ble dere satt rett på antipsykotika?

Tror jeg gikk til legen etter en uke eller to med søvnvansker kanskje, blir jo ganske zombie i hodet når en ikke får nok søvn, og jeg ble veldig deprimert, så tok ikke lang tid før jeg var hos legen. Hva slags tiltak tenker du på? Har gått til samtaler, og prøvd å få inn en bedre døgnrytme uten at jeg lyktes så bra med det da. Det første jeg fikk var vallergan. Uff, får fort toleranse for de... I begynnelsen skulle jeg ta to, men etterhvert skrev legen at jeg kunne ta 8(!!!) ved behov..!

Sepsis : Høres deilig ut å ikke kjenne noe til de dagen etter. Tror jeg skal ta meg en tur til legen snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe mer om deg, så er mitt tips å heller prøve uten medisin en stund. Fokuser heller på å prøve å fikse problemet i stedet for å dekke over det. Alle har søvnproblemer i perioder. Før røyket du hasj for å sove, mens nå spiser du piller i stedet? Ingen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...