Gå til innhold

Kurere allergi og matintoleranser


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Enn når det kommer til allergier som foregår i munnen? Da mener jeg kløe, sviing og kiling. Har det også noe med enzymer å gjøre? Ble litt nysgjerrig :p

Nei. Det er helt konvensjonell allergi (fakta om allergi kan leses her: http://www.naaf.no/allergi/nyttig-a-vite-om-allerg/ ) , og bør på ingen måte forsøkes å selvmedisineres bort. Matallergier kan i verste fall føre til allergisjokk, og det er ikke til å spøke med..

http://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/allergisk-sjokk-anafylaksi-770.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Kan ta en titt på denne når jeg kommer hjem fra Egypt, men foreløpig vil jeg hvertfall tro at intoleranser kan forsvinne, mens allergier er mer permanente.

Det kommer litt annpå. F.eks melke intoleranse forsvinner ikke, da det er mangel eller redusert menge på enzyme laktase. Dette forekommer ofte etter at man er ferdig med å amme. Dette skjer pga mengden laktase i barnekroppen reduseres etter ammeperioden er over. Hvorfor dette skjer er ikke kjent. (så vidt jeg vet:)) Anyway enzyme laktase kommer ikke tilbake, og tilstanden forsvinner dermed ikke med årene.

Cøliaki eller gluten intoleranse forsvinner heller ikke (denne anses dog også som en autoimmun sykdom, så faller litt "utenfor")

Fruktoseintoleranse forsvinner så vidt jeg vet heller ikke, men er en uhyre sjelden tilstand.

Melkeallergi på sin side anses som en barneallergi da 85-90% vokser av seg denne allergien innen skolestart. Samme gjelder eggeallergi. Her er det dog 70-75% som vokser av seg allergien før skolestart. Fiske allergi på sin side er en livslang allergi, noe som ofte nøtteallergi også gjerne er (livslang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En runde med melkesyrebakterier er uprøvd for meg, og sannsynligvis verdt et forsøk. Synd man ikke kan google matintoleranse (eller noen ting annet) uten å havne på allverdens sider og forum med tvilsom informasjon og mirakelkurer. Får satse på at Vegard setter av en uke til å løse saken ;)

Har skrevet en bacheloroppgave om probiotika (melkesyrebakterier) i ernæringsstudiet. DOG i sammenheng med antibiotika assosiert diaré. Kan muligens poste den når jeg får svar på den (og karakteren er OK:P). Om det er ønsket selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn når det kommer til allergier som foregår i munnen? Da mener jeg kløe, sviing og kiling. Har det også noe med enzymer å gjøre? Ble litt nysgjerrig :p

Det er ikke allergi i munnen, men symptomene som utarter seg i munnen (om jeg ikke misforstår spm ditt:)). Det kalles for oralt allergisyndrom, og omfatter symptomer som: kløe, prikking og hevelse i munn, tunge og lepper. Forekommer ofte ved en kryssreaksjon (kryssreaksjon mellom inhalasjonsantigener og matvareallergener). Vanligst er liknende proteiner i to ulike pollensorter, eller i pollen og matvarer (frukt og grønnsaker oftest)

F.eks Bjørkepollen og eple, gullerot, pære, m.fl

Eller

F.eks Gresspollen og bønner, erter, linser, m.fl

Har altså ikke noe med enzymer å gjøre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do it! Høres ut som en fin artikkel til fitnessbloggen også det (kortversjon av oppgaven altså).

Ja, kortversjon;)

Får håpe at jeg får en bra karakter også:)

Ser du studerer ernæring. Har du skrevet bachelor oppgave enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke allergi i munnen, men symptomene som utarter seg i munnen (om jeg ikke misforstår spm ditt:)). Det kalles for oralt allergisyndrom, og omfatter symptomer som: kløe, prikking og hevelse i munn, tunge og lepper. Forekommer ofte ved en kryssreaksjon (kryssreaksjon mellom inhalasjonsantigener og matvareallergener). Vanligst er liknende proteiner i to ulike pollensorter, eller i pollen og matvarer (frukt og grønnsaker oftest)

F.eks Bjørkepollen og eple, gullerot, pære, m.fl

Eller

F.eks Gresspollen og bønner, erter, linser, m.fl

Har altså ikke noe med enzymer å gjøre;)

Wow! Dette ante jeg ikke! Har jo pollenallergi, og er allergisk mot flere fruktsorter og nøtter :( Får vel kanskje leve i håpet om at allergien forsvinner en vakker dag :p Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Dette ante jeg ikke! Har jo pollenallergi, og er allergisk mot flere fruktsorter og nøtter :( Får vel kanskje leve i håpet om at allergien forsvinner en vakker dag :p Tusen takk for svar :)

Bare hyggelig:) Ved noen allegier (f.eks bjørkepollen og epler, gulerøtter og pærer kan man koke frukten og unngå reaksjon. Det gjelder dog ikke alle frukter, men det ihvertfall de tre nevnte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt annpå. F.eks melke intoleranse forsvinner ikke, da det er mangel eller redusert menge på enzyme laktase. Dette forekommer ofte etter at man er ferdig med å amme. Dette skjer pga mengden laktase i barnekroppen reduseres etter ammeperioden er over. Hvorfor dette skjer er ikke kjent. (så vidt jeg vet:)) Anyway enzyme laktase kommer ikke tilbake, og tilstanden forsvinner dermed ikke med årene.

Men melkeintoleranse er ikke "bare" laktoseintoleranse, man kan være intolerant mot kasein også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Det kommer litt annpå. F.eks melke intoleranse forsvinner ikke, da det er mangel eller redusert menge på enzyme laktase. Dette forekommer ofte etter at man er ferdig med å amme. Dette skjer pga mengden laktase i barnekroppen reduseres etter ammeperioden er over. Hvorfor dette skjer er ikke kjent. (så vidt jeg vet:)) Anyway enzyme laktase kommer ikke tilbake, og tilstanden forsvinner dermed ikke med årene.

Cøliaki eller gluten intoleranse forsvinner heller ikke (denne anses dog også som en autoimmun sykdom, så faller litt "utenfor")

Fruktoseintoleranse forsvinner så vidt jeg vet heller ikke, men er en uhyre sjelden tilstand.

Melkeallergi på sin side anses som en barneallergi da 85-90% vokser av seg denne allergien innen skolestart. Samme gjelder eggeallergi. Her er det dog 70-75% som vokser av seg allergien før skolestart. Fiske allergi på sin side er en livslang allergi, noe som ofte nøtteallergi også gjerne er (livslang)

Kan man ikke reversere lekk tarm, og intoleranser? Hvis dette er tilfelle, så kan jeg ikke stole helt på fastlegen min :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt annpå. F.eks melke intoleranse forsvinner ikke, da det er mangel eller redusert menge på enzyme laktase. Dette forekommer ofte etter at man er ferdig med å amme. Dette skjer pga mengden laktase i barnekroppen reduseres etter ammeperioden er over. Hvorfor dette skjer er ikke kjent. (så vidt jeg vet:)) Anyway enzyme laktase kommer ikke tilbake, og tilstanden forsvinner dermed ikke med årene.

Cøliaki eller gluten intoleranse forsvinner heller ikke (denne anses dog også som en autoimmun sykdom, så faller litt "utenfor")

Fruktoseintoleranse forsvinner så vidt jeg vet heller ikke, men er en uhyre sjelden tilstand.

Melkeallergi på sin side anses som en barneallergi da 85-90% vokser av seg denne allergien innen skolestart. Samme gjelder eggeallergi. Her er det dog 70-75% som vokser av seg allergien før skolestart. Fiske allergi på sin side er en livslang allergi, noe som ofte nøtteallergi også gjerne er (livslang)

Angående fiskeallergi, er det mulig å reagere på visse typer fisk og ikke andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fult mulig å være allergisk for kun noen fiske arter. I norge er de fleste allergiske for torsk.

Du kan lese litt mer om det på blant annet http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1536&ID=2811

Dette var helt nytt for meg. For min del har jeg aldri hatt problem med torsk, men det er laks som jeg ikke helt klarer å håndtere :)

Er for øyeblikket til "utredning" for allergi, så skal ta dette videre til fastlegen min og spørre om det er mulig å ta en test på dette.

Takk for svar og link, alltid hyggelig å lære noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sliter med å vite hva jeg egentlig har. For 2 år tilbake tok jeg en allergi test mot melk, og det var negativt.

Så har jeg alltid trodd at jeg ikke tåler laktosen siden jeg har får en type oppblåsthet, men så prøvde jeg vanlig lett melk i dag, og den fikk jeg ikke diare av? Må ofte tømme meg noen timer etter havregryn blandet med redusert laktose :p og ost (dette er ikke diare)

vet selv at jeg tåler litt laktose, men er veldig usikker på hva jeg egentlig tåler av alt.

Vurderer selv å gå til fastlegen for å ta blodprøve, men vil vite om noen som har peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...