Gå til innhold

"Forks over knifes". Protein gir deg kreft


Gjest

Anbefalte innlegg

http://movies.netflix.com/WiMovie/Forks_Over_Knives/70185045

Noen som har sett denne på Netflix?

Jeg kom over den i går.

I bunn og grunn handler det om at animalsk protein, og da spesielt kasein fra melkeprodukter er kreftfremkallende.

Jeg klarer ikke å kjøpe dette da menneskerasen etter hva jeg er kjent med har i historisk perspektiv stort sett levd på dyrekjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sakset fra rating'sene:

" The documentary is filled with studies and statistics which is a good thing, but most of them are riddled with validity issues and still used to assert rather dubious cause-and-effect claims. Just to illustrate how silly this gets; most of their anecdotal evidence is interviews with people on a vegan diet, but most of the shots of these people are of them working out. It felt like the fact that they were working out was somehow supposed to be a testimony to the effectiveness of a vegan diet, when instead it should raise the question of how exercising (among other things) influenced their results. This all would have been ok if the documentary just wanted to show one view on nutrition, but it also insinuates that much of the research presented has been discredited in some sort of conspiracy by the (meat and dairy) industry and academia.

All in all, this documentary makes extraordinary claims but does not manage to muster up the extraordinary evidence to support it - as such I rated it based on it's entertainment value. "

Har ikke sett filmen selv (kan se den i kveld), men synes hele tesen virker fryktelig rar og mistenker litt logisk bøying og cherry-picking her og der... Men redigerer dette innlegget senere i natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett videoen, men sammenhengen mellom høyt proteininntak og økt kreftrisiko er ikke usannsynlig. At det skilles mellom animalsk og vegetabilsk protein er nok mer et spørsmål om konfunderende faktorer.

Protein er en kraftig stimulant for IGF-1, som er en viktig vekstfaktor for nettopp kreftceller. Studier der man har sett på kalorirestriksjon viser konsekvent en markant reduksjon i kreftrisiko, noe som også indikeres i epidemiologiske studier på mennesker. Det som er interessant i denne sammenhengen er at ved kalorirestriksjon kombinert med høyt proteininntak finner man ingen risikoreduksjon, men ved å redusere proteininntaket går risikoen ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å kjøpe dette da menneskerasen etter hva jeg er kjent med har i historisk perspektiv stort sett levd på dyrekjøtt.

Nerd alert, men side jeg leser om akkurat dette om dagen: I jeger- samlersamfunn i Kalahari i dag står kjøtt i snitt for ca 30% av kaloriinntaket, noe man regner med er lignende tallene har vært i de tidligere delene av det anatomisk moderne menneskets historie. I gode tider står riktignok kjøtt for opptil 90 %, og det er kjøtt (eller enda bedre: beinmarg, hjerne og innmat) de verdsetter høyest som mat, men i snitt altså under en tredjedel, De aller fleste jaktbare dyrene på den afrikanske savannen er såpass lave på fettinnhold at det heller ikke er bærekraftig å leve "kun" på kjøtt.

Tatt ut av hodet, men kan lete frem kildene om det blir bråk av manglende kildegrunnlag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...