Gå til innhold

stang-skrekk!


psychgeek

Anbefalte innlegg

Jeg har fått frykt for stanga.

Jepp. Sånn skulle det gå.

Jeg prøver å pumpe meg opp i storform (det er et stykke igjen:dead:) og vet jo hvor viktig knebøy med fristang er i så måte. Og den er super, den. Problemet kommer når jeg skal legge på så masse at jeg virkelig må presse meg. - man skal jo langt ned for å trene alle muskler som trenes skal, skal man ikke?

Men det er et par ganger nå hvor jeg sliter med å komme opp igjen, og jeg synes de opplevelsene har vært så ekle at jeg rett og slett ikke tør å trene meg skikkelig sliten med fristang lengre. - Noe som vises på resultatene, så klart: i alle øvelser øker jeg unntatt denne.

- Kan stang i bane være like bra? Noe jeg bør tenke på ift teknikk i så måte?

- evt maskin?

- Eller goblet squat?

Jeg kunne kanskje dratt med meg en treningspartner til å hjelpe meg med øvelsen, men jeg foretrekker å trene alene (og har ingen venninner/kompiser som trener ofte nok til det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Racket på Blindern har iallefall støttevekter... som gjør at hvis det blir for tungt, så kan du bare sette deg ned og legge stanga på sikringene...

Klart det kuker for psyken din, har gjort det noen ganger sjæl... Men det gjør det iallefall relativt ufarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren med lavere vekt til du blir komfortabel med stanga igjen og så øk forsiktig! Du skal trene tungt, men ikke så tungt at du sliter med å komme deg opp og blir stuck!

Skal man ikke trene så tungt at det er fare for å bli stuck? Hvor har du det fra? Høres ut som du ikke trener spesiellt hardt;).

Det er viktig å ikke være redd for hva som skjer ved en eventuell rep som ikke går opp. Hvis det ikke er sikringer eller folk som kan sikre, så vil jeg foreslå å øve på å droppe vekten.

Alle har litt stangskrekk. Jeg har i alle fall litt. Det blir spesiellt skummelt på nye plasser med forskjellige sikringer. Det som fungerer for meg er å sjekke med en halvtung vekt hvordan det er å slippe seg ned på sikringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skall du trene bøy, så øve in rett teknik fra begynnelsen, press deg ikke ned i godkjent dybde. Kjør på den som er komfortabel før deg, men kjør rett teknik både med pust og posisjon med kroppen med lette vekter, tro meg du blir både trent og sliten efter en sånn økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med på stanga igjen noen ganger nå, og et annet problem som dukker opp de siste gangene er en vond strekk i lysken. What gives? Er teknikken min helt ute og kjøre?

Huff. Tror samme skjedde med meg igår. Venstre lyske er ikke helt som den burde være. Ble kanskje for dårlig oppvarming :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Tror samme skjedde med meg igår. Venstre lyske er ikke helt som den burde være. Ble kanskje for dårlig oppvarming :|

Selv hadde jeg sprunget i 25 minutter først, og løftet bare stanga, men fikk så vondt i lysken (for sikker 3. gang jeg trener) at jeg ikke turte å fortsette å trene knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren med lavere vekt til du blir komfortabel med stanga igjen og så øk forsiktig! Du skal trene tungt, men ikke så tungt at du sliter med å komme deg opp og blir stuck!

Samme råd fikk jeg fra min PT. Jeg er svak nederst i knebøy så jeg begynte kun med stangen og øker veldig veldig forsiktig slik at jeg ikke skal trene på meg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ingen av mine kvinnelige kunder har er redd for stanga.....Men: Det er viktig at enhver øvelse er gøy, motiverende og at den ikke gjør vondt der det ikke skal gjøre vondt. Knebøy skal kjennes, men ikke gjøre vondt i lysken. Du er iallefall nødt til å kjøre dynamisk oppvarming, gjerne 10 - 15 minutter i forbindelse med oppvarming. Jeg kjører gjerne 4- 5 oppvarminsett. Ikke så mange reps (5-8) men fokuserer på teknikk. Men er du redd for å ikke komme opp, ville jeg kjørt flere sett enn vanlig sett, med noen flere reps. La oss si du legger på vekter du klarer max 8 reps med (med sikring) men kjører kun 6 - eller 7 om du har en veldig god dag. Dette istedet for færre sett med få reps( 2-4). Men viktigst: Dynamisk beveglighet og dype bøy i oppvarmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-6 oppvarmingssett?! Hvem har tid til det? Med 20-30 min løping og 1-2 oppvarmingssett er jeg jo allerede på senteret i nærmere 1,5-2 timer!

Hvis du løper kun for oppvarmingens skyld kan nok denne fint reduseres noe.

Antall sett man trenger for å varme opp avhenger litt på hvor sterk man er, vil jeg tro, folk med knebøy på...350 kg har lengre avstand å gå/mer oppvarming å gå igjennom, enn jenter som starter med stanga og har arbeidssett på 25kg.

Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...