Gå til innhold

Knebøyteknikk i smith-maskin


Laushel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser mange på gymmen stiller bena veldig langt foran stativet når man skal ta knebøy i smith. Dette fordi da kommer man lenger ned med rett rygg. Men det ser jo temmelig dumt ut, og det kan da umulig være riktig teknikk???

Den type teknikk som du beskriver vises blant annet her:

http://www.side3.no/article3536197.ece

Det viser at herr Elander ikke vet hva han snakker om når det gjelder knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Knebøy i smith er en uting, og bør ikke forekomme. Det blir litt som å ta håndbak i tvangstrøye.

Knebøy bør i alle sammenhenger gjøres med frivekter i et knebøystativ, smithmaskinen kan du bruke til å henge fra deg jakka på, elns. Ikke stort mer

Enig! Men smithmaskinen er veldig bra til en ting. calf raise om man vil slenge på litt kilo (de fleste calf raise maskinene går bare opp til 130ish).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange på gymmen stiller bena veldig langt foran stativet når man skal ta knebøy i smith. Dette fordi da kommer man lenger ned med rett rygg. Men det ser jo temmelig dumt ut, og det kan da umulig være riktig teknikk???

Man pleier å ha føttene lenger frem i smith pga man er tålig låst, og står man "vanlig" dvs føttene mer under stangen så kan det fort bli en kjip belastning på knærne. Det er jo bare å prøve selv og se hva som funker best for enn selv. Det finnes aldri bare ett svar på hvordan man skal utføre en øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jay Cutler er jo en meget stor fan av dype knebøy. Men han har problemer med at beina vokser fortere enn overkroppen. Han trente faktisk ikke knebøy fra 1998 til 2002 pga. beina hans responderte alt for bra på knebøy. Derfor trenger ikke dere hobby-båddåbilldere å trene knebøy i smith-maskin, med mindre dere har for store bein da.

Og nettopp derfor burde du ikke gjøre noe bare fordi verdens beste kroppsbygger gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jay Cutler er jo en meget stor fan av dype knebøy. Men han har problemer med at beina vokser fortere enn overkroppen. Han trente faktisk ikke knebøy fra 1998 til 2002 pga. beina hans responderte alt for bra på knebøy. Derfor trenger ikke dere hobby-båddåbilldere å trene knebøy i smith-maskin, med mindre dere har for store bein da.

Og nettopp derfor burde du ikke gjøre noe bare fordi verdens beste kroppsbygger gjør det...

Jeg vil hvertfall gjøre noe som en av verdens beste byggere gjør/gjort fremfor en random på et forum sier at man absolutt ikke skal gjøre. Man kan selvsagt ikke ikke sammenligne seg med disse på noen måter, men de har uten tvil mye kunnskap på sitt felt

De fleste pro byggere idag foretrekker beinpress fremfor bøy, og det er ikke så rart når målet er mye muskelmasse, og maks konsentrasjon på muskelen man skal trene, og evt unngå skader når en typisk "bygge" bøy ikke altid er helt optimalt iht til det, slik jeg ser det. Men jeg kan selvsagt ta feil :)

Igjen, jeg tror fortsatt variasjon er løsningen til det meste :) Men dog, skulle jeg valgt en av delene er ikke valget vanskelig. Fritt selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter "riktig" teknikk, men det er noe som heter feil teknikk. Knebøy i smith med beina langt foran seg skulle trolig ikke blitt kalt knebøy i det hele tatt, for det er en helt annen øvelse enn knebøy med stang (knebøy med stang har for øvrig mange varianter også). Jeg tviler ikke på at smithmaskinbøy med føttene foran seg kan være en grei isolasjonsøvelse for quadriceps. Men det er på ingen mte en erstatnkng for knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...