Gå til innhold

Vondt i brystbeinet(?)


Magnusj

Anbefalte innlegg

Etter å ha tatt dips så pleier det å gjøre vondt i brystet, og kjennes nesten ut som det er i brystbeinet det er jeg har vondt. Kjenner det akkurat i det jeg løfter meg selv opp for å ta dips og i tiden etter når jeg har satt meg ned igjen.

Trente dips i går og dagen etter slik som i dag da er det ubehag i midten på brystet der om jeg får tøyd brystmuskel og det er noe ømt og ta der.

Leitet litt på forumet her om noen hadde hatt noe tilsvarende, men fant ikke noe. Noen som har noe tips? Kan det være så enkelt som at jeg har noe stram brystmuskel som blir revet litt hardt i når jeg tar dips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme følelsen hver gang jeg nyser. Da knekker det høyt og hardt i brystkassa, en intens vond smerte, Har vært slik i 6 måneder nå, ikke funnet noen løsning på det. Smerten min startet forsåvidt når jeg strekte meg skikkelig ut dag og ikke via trening som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips. Skal prøve å holde meg unna dips for en periode da.

Synes du det pleier å gi smerter inn mot sternum?

Hvor er sternum?

Og lager høye knekkelyder? :)

Lenge siden jeg har fått knekkelyder der. Men tidligere i år fikk jeg alltid ett fint høyt knekk forran der når jeg strakk meg godt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det selv et par ganger, men kun når jeg kjører dips mot slutten av økta, gjerne med en anseelig mengde ekstra belastning og rygg/bryst er rimelig utkjørt fra før. Tror det kan ha sammenheng med at musklene er for sliten til å stabilisere ordentlig, og at brystet dermed "kollapser" inn på seg selv. Værtfall viktig å fokusere på å holde spennet i brystet, og ikke la skuldrene falle fremover på slutten av løftet.

Du har vondt langs der ribbeina møtes på midten av brystet vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt uspesifikk i den første posten. Jeg ville besvare trådstarter, ikke mr.egg. Klikking i brystkassa begir jeg meg ikke ut på, selv om jeg kjenner noen med stramme pectorals som opplever dette.

Jeg vet ikke helt hvorfor det skal være mer "greit" å kaste ut en inflammasjonstilstand uten flere spørsmål enn dette. Og må ærlig innrømme at jeg gjorde det samme med min "stram muskel" teori. Dog har du Ole Mats, mer klinisk erfaring enn meg. Jeg svarte på bakgrunn av hva jeg vet, selv om jeg innser at å basere ett svar på så lite informasjon ikke nødvendigvis gir det mest riktige svaret.

Mitt grunnlag er at trådstarter aldri nevner andre ting slik som vondt når han tar dype åndedrag eller hoster (som etter hva jeg vet er typiske tegn på costocondritt), eller andre fysiske anstrengelser. Ingen tidligere skader heller. Men, det hadde jo også vært verdifulle spørsmål.

Størsteparten av pectoralis major starter jo nettopp ved sternum og de øverste 6 ribbeina ved "costal cartilage" (beklager men jeg har lært alt på engelsk), derav at smerteopplevelsen kan være liknende. Dips er jo en øvelse som belaster Pectoralis Major i stor grad, og det er ikke uvanlig å få strekk eller avrivninger grunnet lignende bevegelser. Når det kommer til varighet av smertene etter øvelsen, vil jeg si at de varer litt vel lenge for at teorien skal holde om en stram muskel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt uspesifikk i den første posten. Jeg ville besvare trådstarter, ikke mr.egg. Klikking i brystkassa begir jeg meg ikke ut på, selv om jeg kjenner noen med stramme pectorals som opplever dette.

Jeg vet ikke helt hvorfor det skal være mer "greit" å kaste ut en inflammasjonstilstand uten flere spørsmål enn dette. Og må ærlig innrømme at jeg gjorde det samme med min "stram muskel" teori. Dog har du Ole Mats, mer klinisk erfaring enn meg. Jeg svarte på bakgrunn av hva jeg vet, selv om jeg innser at å basere ett svar på så lite informasjon ikke nødvendigvis gir det mest riktige svaret.

Mitt grunnlag er at trådstarter aldri nevner andre ting slik som vondt når han tar dype åndedrag eller hoster (som etter hva jeg vet er typiske tegn på costocondritt), eller andre fysiske anstrengelser. Ingen tidligere skader heller. Men, det hadde jo også vært verdifulle spørsmål.

Størsteparten av pectoralis major starter jo nettopp ved sternum og de øverste 6 ribbeina ved "costal cartilage" (beklager men jeg har lært alt på engelsk), derav at smerteopplevelsen kan være liknende. Dips er jo en øvelse som belaster Pectoralis Major i stor grad, og det er ikke uvanlig å få strekk eller avrivninger grunnet lignende bevegelser. Når det kommer til varighet av smertene etter øvelsen, vil jeg si at de varer litt vel lenge for at teorien skal holde om en stram muskel;)

Da har jeg endelig litt tid til å svare. Først av alt var ikke førsteposten min ment som en endelig diagnose, det får vi uansett ikke over nett, mer som en oppfordring til å lese i de andre trådene for å se om det stemte over ens. Ser jeg kun uttrykt meg litt bedre, men det blir kort og gæli på mobil.

Når det er sagt synes jeg fortsatt costochondritt er den mest sannsynlige diagnosen. Dips er en forferdelig øvelse ved denne tilstanden, og han nevner heller ikke smerter ved f eks beknpress som vi ville ventet om det var pec major i seg selv som var problemet. En stram muskel vil heller ikke gi smerter. Oppfølgingsspørsmålene dine er gode og trådstarter, Magnusj, kan gjerne svare på om det er vondt med dype innpust og rotere overkroppen f eks? En stram pec major kan tenkes å gi økt drag i brusken, men da er det fortsatt brusken eller senefestet som evt ville blitt irritert. Når det gjelder rupturer så er jo disse i 90 % av tilfellene i muskel-seneovergangen eller senen i festet, de resterende 10 % delt mellom muskelbuk og utspring.

Ellers er jeg selvfølgelig enig med deg, noen presis diagnose får vi ikke satt uten å ha undersøkt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med noe av det samme faktisk. Vil ikke si det gjør direkte vondt, men det er et ubehag som føles midt på brystet under og rett etter dips noen ganger.

Sleit mye med det før etter å ha økt veldig fort med ekstra vekt og for bredt grep. Droppa etterhvert dips helt da, men har begynt å innføre det litt igjen. Vet ikke hvor lurt det er, men fant ut at jeg merker det mindre med smalere grep enn det jeg hadde mulighet til å ha før. Kjenner det ikke hele tiden, men kan merke et lite ubehag noen ganger, og det er relativt kortvarig. Har holdt på med dips i over et år nå uten at det har vært veldig vondt noe jeg har kjent utenom akkurat når jeg tar dips.

Kjenner ikke noe ved dype åndedrag eller nysing (kanskje bortsett fra rett etter å ha tatt dips? husker ikke helt). Kjenner heller ingen ting når jeg 'poker' rundt i området med fingeren. Tar bl.a. dype pushups mellom stepkasser uten å kjenne noe ubehag der.

Hva vil du si det er størst sannsynlighet her, Ole-Mats Moskvil? :p Og bør jeg droppe dips helt, selv om det ikke er noe smerte eller vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjetta at det er noe av samme greia ja. Om det ikke gir deg skikkelig vondt synes jeg fint du kan fortsette, bare lytte litt til kroppen. Finn ut hvilken mengde og belastning du tåler og forsøk å bygge deg gradvis opp bare. Biomekanisk vil smalere grep, albuer vinklet bakover og mer vertikal overkropp være snillere, så får du heller kjøre pecsa i en annen øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...