Gå til innhold

Piriformis...


tussi-

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med prirformis her?

Har aldri hørt om det tidligere, men fikk beskjed av legen at det er det jeg har. Har tidligere hatt prolaps med isjiasproblemer og trodde det var det som hadde kommet tilbake. Legen sa jeg bør tøye, så det prøver jeg å gjøre. Ellers kunne jeg trene som normalt til smertegrensa. Tar paracet og ibux 4 ganger om dagen, men har egentlig mye vondt! Sitter en del i jobben, men beveger meg så mye jeg kan.

Er det noen her som har hatt det samme? Hvor lang tid har det evt tatt før det har blitt bra? Tar også gjerne i mot tips til hva jeg bør gjøre/ ikke gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Piriformissyndrom, som jeg regner med legen mener, kan gi mye av samme smertene som et prolaps. Prøv deg frem med tøying og triggerpunktbehandling (legg deg med skinka over en liten ball på gulvet, muskelen ligger ca midt mellom knoken du kjenner på utsiden av hofta og rumpresprekken, du kjenner når du treffer den ;)), om det ikke gir resultater i løpet av en ukes tid tar du kontakt med en fysioterapeut e.l. som kan undersøke deg skikkelig og legge opp løpet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er det "du har"? Piriformis er en muskel, og den er det en stor fordel at du har. Fikk du vite hva som var problemet med denne muskelen?

Kan nevne som en fun fact til de over snittet interesserte, som jeg vet du er, at det faktisk har vært gjort forsøk på å rutinemessig skjære over piriformis etter prolapsoperasjon, da vi vet den ofte lager mye ugagn i ettertid. Det viste seg vel at vi hadde bruk for den likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne som en fun fact til de over snittet interesserte, som jeg vet du er, at det faktisk har vært gjort forsøk på å rutinemessig skjære over piriformis etter prolapsoperasjon, da vi vet den ofte lager mye ugagn i ettertid. Det viste seg vel at vi hadde bruk for den likevel ;)

Hehehe, får en "go back, we fucked up"-assosiasjon her :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Det legen muligens mente er at din piriformis er stram. Dette vil kunne føre til trykk på isjiasnerven din, og gi det man kaller for falsk isjias. En "ekte" isjias oppstår av at du får en prolaps i ryggen, eller skiveutglidning om du vil.

Hvilken type smerte har du? strålende, brennende, isende, murrende?

Hvor langt ned i foten har du denne smerten?

[ATTACH]121320[/ATTACH]

Dette er en fin øvelse for å tøye ut piriformis. Du tar foten der piriformis er stram og tar denne fremst som du ser på bildet.

Mvh Joachim

post-30118-1444095842862_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt en del med piriformis mesteparten av dette året, det som har funket for meg for å bli bedre har vært:

- Piriformis myofascial release m/ball (oohhh the pain)

- Glute Medius/minimus myofascial release

- QL myofascial release

- Hip Flexxor stretch

- Pigeon pose

- Finne ut og slutte med aktiviteten som irriterte piriformisen min (Mitt tilfelle var det altfor mye hopping fra venstrebeinet og landing på høyre)

- Sitte minst mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

priformissyndromet er helt ille, fikk prolaps i korsryggen i 2008 og har siden da endret gange ifølge kiropraktor. Dette har resultert i en stram piriformis som igjen presset på isjiasnerven.

Utrolig stiv og øm rygg når jeg står opp fra senga om morgenen, kjenner en øm "knute" under rumpemuskelen (høyreside for min del) klarte ikke å bøye meg eller idet hele tatt bøye hofta. Isjias smertene ble en dag så ille at hele høyre beinet plutselig ble nummen.

Kiropraktoren har prøvd ulike manipuleringteknikker, for å løsne piriformisen og aktivere andre muskler som piriformisen hadde tatt over for. Det hjalp kanskje en dag MAX også var det samme igjen.

Jeg var innom denne loggen: http://runawayfastjaymee.blogspot.no/2010/09/how-to-fix-piriformis-syndrome.html og spesielt det han nevner om "neural flossing" hjalp. Pleide å starte dagen med å trene, varme opp skikkelig og utføre disse "neural flossing" og litt strekking. Og det gjorde underverker.

Akkurat nå er jeg så og si smertefri og det er takket være disse ulike øvelsene som de andre også har nevnt PLUSS endring av holdning spesielt når jeg sitter (på sofaen, skolen, jobb, bil whatever) pleier også å ta pause fra sittingen.

Eksamentiden nærmer seg og jeg gruer meg allerede.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom denne loggen: http://runawayfastjaymee.blogspot.no/2010/09/how-to-fix-piriformis-syndrome.html og spesielt det han nevner om "neural flossing" hjalp. Pleide å starte dagen med å trene, varme opp skikkelig og utføre disse "neural flossing" og litt strekking. Og det gjorde underverker.

Anbefale å begynne rolig med flossingteknikker om man skal gjøre dem. Noen ganger kan de irritere opp nervevevet veldig om man er ømfintlig. Nerver er veldig lette å hisse opp, men mye vanskeligere å få til å roe seg ned. Begynn derfor men en forsiktig økt om dagen og øk eventuelt gradvis på etterhvert om man tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...