Gå til innhold

Ned i fettprosent med starting strenght men.......


solis

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som starta på satrting strengt for ca 1 mnd siden. Og elsket det!! Målet er å bli strammere, gå ned i fettprosent. Er 167 og veger ca 70. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på:

1. Jeg ligger i et lite kalori underskudd (minst 1,6 g protein pr kg ja). Bør jeg fortsatt forvente å øke hver økt? Eller bør jeg heller prøve å holde meg på de vektene jeg klarer nå?

2.Om jeg trener kardio etter en økt med styrket, er mye av styrketreningen bortkastet da? Hvordan funker igrunn det?

Jeg trener styrke 3 ganger i uken ABA, og kardio de andre dagene. Variert, men mest intervall på spinnsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger i et lite kcal underskudd selv og jeg øker vekt stadig vekk. Bare pass på at underskuddet ikke blir for stort og at du spiser riktig!:) Driver å strammer opp selv fortiden (169cm, 60 kg) Og ligger på rundt 1800 kcal om dagen og ser at kroppen min endrer seg sakte.

Mange anbefaler å ha kardiopå en egen dag eller annet tidspunkt på døgnet. Men jeg kjører 2 kardioøkter i uken rett etter styrketrening og det går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Om du ligger i et underskudd, så er det vanskelig å spå noe om fremtiden. Er du fersk i gamet, bør du nok forvente fremgang, men ikke all verden. SS filosofi er vel at du skal ligge i overskudd også, uten at jeg er noen ekspert på SS.

2) Styrketreningen er ikke bortkastet på noen som helst måte. Det blir sagt at kardio og styrke trener på de motsatte forhold i kroppen. Det beste er å trene kardio på de dagene du ikke trener styrke, eller vente minst 6 timer etter styrketreningen. Nå er det svært få som har muligheten til å være så fokusert på treningen, så det vanlige er å trene kardio og styrke sammen. Uansett så er det det du trener først som får størst effekt som regel. Og trener du kardio rett etterpå, så fortsett som du gjør, kjør intervall, og hold det til rundt 20 - 25 minutter pr gang. 4 x 4 intervall er forresten glimrende kombo med styrke, og noen har oppdaget STØRRE effekt av styrketrening etter å begynt med dette, antagelig fordi musklene får bedre arbeidsforhold og mer næring pr minutt. (større minuttvolum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å stagnere på SS dersom du kjører mye intensiv kardio i mens du er i kaloriunderskudd. Kardioen er ikke bortkastet som sådan, men det blir enda en ting som kroppen må restituere seg fra.

Personlig ville jeg holdt meg til gåing i snakketempo dersom man må ha noe i tillegg til Starting Strength.

Men så er det vel sånn at selv om gåing kan forbruke noe fett, så gir det svært liten effekt på pumpa. Hvis det er dèt som er målet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solis, hvis du bøyer mindre enn 50x3x5, så bør du klare ø øke greit selv på underskudd. Med overskudd ville du kanskje kunne komme deg opp til ca. 70-90x3x5, men med underskudd så tipper jeg du ender i området 55-70.

Det kan være lurt å kjøre lett knebøy på onsdager slik at det kun blir økninger på mandag og fredag hvis økningene begynner å bli for mye. Dette gjelder hvis fremgangen stopper opp. Hvis du er som andre jenter, så må det presiseres at hvis vekten er veldig tung, betyr ikke det at du har stagnert. Stagnering er hvis du på mer enn to terninger på rad ikke klarte en eller flere repitisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solis, hvis du bøyer mindre enn 50x3x5, så bør du klare ø øke greit selv på underskudd. Med overskudd ville du kanskje kunne komme deg opp til ca. 70-90x3x5, men med underskudd så tipper jeg du ender i området 55-70.

Det kan være lurt å kjøre lett knebøy på onsdager slik at det kun blir økninger på mandag og fredag hvis økningene begynner å bli for mye. Dette gjelder hvis fremgangen stopper opp. Hvis du er som andre jenter, så må det presiseres at hvis vekten er veldig tung, betyr ikke det at du har stagnert. Stagnering er hvis du på mer enn to terninger på rad ikke klarte en eller flere repitisjoner.

Er oppe i 70kg nå. Jeg trodde det var å stangere om man ikke klarte alle repetisjonene som står i programmet. Så om jeg bare klarer x3 så er ikke de krise?

Skal prøve å ta lettere på onsdager, men da tar jeg flere repetisjoner?

Uff, føler meg passe dum! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppe i 70kg nå. Jeg trodde det var å stangere om man ikke klarte alle repetisjonene som står i programmet. Så om jeg bare klarer x3 så er ikke de krise?

Skal prøve å ta lettere på onsdager, men da tar jeg flere repetisjoner?

Uff, føler meg passe dum! :p

Jeg refererte bare til at mange jenter 'føler' at det er for tungt. Du har stagnert hvis du ikke klarer alle repetisjoner flere ganger på rad. Da kan det være lurt med 10 prosent reduksjon av vekt.

Lett knebøy på onsdagen er vanligvis 2 sett med 5 på ca 70-80 prosent av forrige knebøyvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rip har sagt at de på hans gym pleier å kjøre 3 sett á 5 reps for kvinnelige utøvere i ca. 3 måneder før de skifter til 5 sett á 3 reps. Det gjør det lettere å kunne fortsette lineær progresjon. Kör hårt.

Kardio bør være HIIT for å øke forbrenningen din, men det høres ut som det der er i orden siden du kjører intervalltrening. 3 slike økter i uken er dog kanskje litt mye, restitusjon er også viktig.

Når du trener styrke og vil gå ned i fettprosent så kan det være lurt å bruke andre metoder enn badevekta for å måle framgang. Finn fram et målebånd og/eller ta progresjonsbilder. Siden du går opp i muskelmasse så kan vekta stå på stedet hvil, men du gjør likevel fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kardio" er nokså upresist. En gåtur på 1 time kan være kardio, en knallhard intervalløkt på 20 minutter er også kardio. Generelt så skiller vi mellom sakte kardio som gåing/jogging og intens/kort kardio som ved intervalltrening. Skal vi ha presise begrep på disse så er de henholdsvis LISS = Low Intesity Steady State og HIIT = High Intensity

Intervall Training.

Fordelen med LISS er at man kan gjøre det relativt ofte da det ikke er særlig intenst og går ikke utover restitusjon. Jo lavere intensitet, jo oftere kan man gjøre det. Sagt på en annen måte: Slow and steady wins the race. Fordelen med HIIT er at den øker metabolismen i et døgn etter at du er ferdig med selve HIIT-økta, og det er unektelig kjekt for å gå ned i fettprosent.

Så ja, det er fullt mulig å kjøre "kardio" hver dag, det kommer helt an på hvordan du gjør det ;) Det finnes også eksempler på damer som har jogget til den store gullmedaljen, og likevel ikke gått ned særlig i vekt (helt til de erstattet LISS med HIIT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er grunnen til jeg har tenkt å starte med kardio hver dag. Hun fikk jo et utrolig bra resultat

http://fitnessbloggen.no/les-og-bli-inspirert-av-den-utrolige-forandringen-til-tone-eidern-olsen/

Det er viktig å huske på at kostholdet må være med på leken, det er mye enklere å ikke spise den 200grams freiaplata enn det er å jogge i to timer etterpå for å få den av.

Husk at hu dama der har hatt kostholdet på G, har trent myye styrke og generellt vært aktiv. At hun ser så bra ut er neppe ene og alene kardioens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er vanskelig å opprettholde økning i styrke hvis man spiser lite. Det hjelper mye å spise mye protein, men uten kalorioverskudd stagnerer det en eller annen gang. Min anbefaling er å ligge litt i overskudd de dagene du trener og noe i underskudd de dagene du ikke gjør det.

Jeg har hatt god erfaring med å kjøre sykling i tillegg. Dette er ganske snilt ift løping. Jeg klarer ikke å øke på løftene hvis jeg kjører en del løping. Jeg tenker å kjøre korte (30 sek) intervaller på sykkel, romaskin, hoppetau eller burpees rett etter styrkeøkta for å få opp pulsen. Kan skrive litt om det her når jeg har prøvd det noen uker. Jeg har tro på å holde hviledagen som hviledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er grunnen til jeg har tenkt å starte med kardio hver dag. Hun fikk jo et utrolig bra resultat

http://fitnessbloggen.no/les-og-bli-inspirert-av-den-utrolige-forandringen-til-tone-eidern-olsen/

Det er helt greit å bli inspirert av Tone og lignende historier, men det er ikke derimot gitt at du får særlig resultat av å gjøre som henne. Det kan også være at du får bedre resultat av det - who knows. Bare ha i minne at Tones gener, miljø, arbeid og bakgrunn er andre enn dine preferanser, og sånt har ofte en større betydning enn hvor mye kardio. Veldig ofte når jeg spør en kunde: hvor mye er du villig til å OFRE for å nå målet ditt. Det er det få som har tenkt over, må de OFRE noe? Ikke alle er villig til å stå opp tidligere for å kjøre PT før jobben, eller å ofre favoritt serien på TV, selv om den kan tas opp. Mens andre igjen ofrer godisen i helga, står opp tidligere, gjør akkurat som foreslått, og får resultat deretter og. Setter du livet ditt på vent i 6 uker og kjører 2 økter om dagen, spiser hvert måltid systematisk sammensatt, skal jeg love deg et resultat du ikke ville trodd var mulig på så kort tid. Men hvem har mulighet til deg idag? Ikke mange :)

Kort sagt, resultater er ofte et resultat av helheten i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etter at hun begynte å kjøre kardio, merket Tone at fettet begynte å slippe

Nedenfor følger noen konkrete tips fra Tone, om hvordan du bør trene kardio:

  • Variasjon unngår at du går lei. Sykkel, løping, gange, svømming, ellipsemaskin, stepp, intervaller, osv.
  • Økten bør vare i 45-60 minutter.
  • Prøv å hold pulsen over 145"

Jeg har mulighet til å trene kardio etter styrketrening, så jeg tror jeg prøver det å ser om fettet slipper taket. Jeg har godt med tid jeg kan "offre" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...