Gå til innhold

Når neste vektøkning er for tungt...


psychgeek

Anbefalte innlegg

Det er typisk å lese at jenter ikke tar i nok på styrketrening. Derfor har jeg siden jeg begynte å trene hele tiden prøvd å pushe på, skrive ned hva jeg løfter og prøve noe tyngre neste gang. Den gylne regelen er jo at man skal løfte slik at man klarer repitisjonene, men ikke en eneste mer, og det er en regel jeg prøver å leve etter.

Problemet er at neste trinn/vekt noen ganger er for tung for å gjennomføre øvelsen korrekt. Ta for eksempel sittende roing: Jeg klarer 17 gode repetisjoner på 20 kg, men på 25 kg så klarer jeg ikke å trekke vekten inntil kroppen.

Et annet problem er at manualene øker med 2 og 2 kg etter man er ferdig med 10 kg vektene, noe som blir for stor økning.

Hva skal en (fortsatt) småpinglete jente gjøre for å fortsette å øke i styrke? Ta flere repetisjoner med lettere vekt, eller kjøre på med tyngre?

FYI: Kjører nybegynnerprogrammet fra bloggen her, 2-3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sittende roing kan du prøve å legge på en 1kgs manual for å øke i mindre step :)

Til manualer kan du kjøpe 0,5 og 1 kgs håndleddsvekter.

Men klarer du 17 repetisjoner på 20 kg og ingen på 25 kg så har du fokusert for mye på repsutholdenhet og for lite på absolutt styrke.

Generelt så er jo også sittende roing og alle manualøvelser støtteøvelser. I baseløftene som knebøy, markløft og benkpress er det lettere å øke hver gang og blir du sterkere i disse så kommer også støtteøvelsene etter hvert. Det er lettere å øke fra 40 - 42,5 kg i benkpress enn fra 12-14 kg i manualpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der jeg trener finnes det 1,25kg vekter, så hvis du klarer 17 gode reps med 20 kg så øker med 1,25 på hver side, så ville jeg tro du skulle klare å få inn mange gode reps med 22,5 kg.

Maskinen for sittende roing på senteret mitt har kun en vekthaug, og neste økning fra 20 er 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke en sånn lettere vektplate som du kan legge på toppen av vekthaugen? Det finnes en 2-3 stykker på mitt senter, som stort sett slenger rundt ro/nedtrekk/triceps-press maskinene? Går kanskje an å høre med senteret om å ta de inn om de ikke har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen for sittende roing på senteret mitt har kun en vekthaug, og neste økning fra 20 er 25.

Legg på en vektskive/manual/ankelvekt/noe annet du vet hva veier dersom de ikke har disse "standard" små vektplatene på 2.5 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du setter rep-områder i stedet for eksakt antall blir det enklere. Setter du 3-5 skal du aldri kjøre tyngre enn at du klarer 3, men når du klarer 5 legger du på såpass at du bare klarer 3 igjen. Repeter. Repeter. Noen ganger tar det lang tid å få inn siste rep på siste sett. Selv har jeg slitt i fire uker eller noe med å få inn 6. reppen på 4. settet i benk. Når den sitter legger jeg på 2,5kg og gjør så godt jeg kan med det.

Hvis dette er måten du allerede gjør det på - har du prøvd å gå litt ned i vekt og starte progresjonen på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg trener på ett "mosjonist"senter med lite bra utstyr og lite utvalg i frivekter/stenger, og har måttet være litt kreativ for å kunne ha noe fremgang.. Der jeg trener har vi frivekter fra 2kg og opp til 20kg, og de øker med 2kg for hver vekt, altså totalt 4kg om en skal ha høyere belastning. Det som har hjulpet meg er f.eks i benkpress er å ta 2 oppvarmingssett med f.eks 12kg - 14kg, for så og ta 3sett med 16kg pr manual, og samt kjøre 3x5 på tunge baseøvelser, da har jeg økt mer og kjappere.

Det er ikke sikkert dette hjelper deg, men jeg har følt at når jeg tar 1-2 oppvarm sett med litt lettere vekter (gjerne hakket lettere enn siste sett forrige trening) så er musklene mer "klar" når jeg skal starte ordentlig sett med den belastningen jeg ønsker :)

Neste gang starter jeg gjerne sett 1 og 2 med 14kg pr manual, for så og ta 3 sett med 28kg totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger :)

Her er hva jeg har trukket ut fra det dere sier:

- varme opp med lettere vekter (det har jeg ikke gjort før, bare varmet opp med 10-15 min på mølla).

- se om noe kan legges på vektene og invester i håndleddvekter. (Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det, har ikke økonomi til å kjøpe masse utstyr og treningsbagen er tung nok som den er ;)).

- Jobbe mer innen rep-område (dette gjør jeg allerede).

- finne alternative, mer krevende øvelser (Det er jo noe å tenke på).

Litt å jobbe videre med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :)

Her er hva jeg har trukket ut fra det dere sier:

- varme opp med lettere vekter (det har jeg ikke gjort før, bare varmet opp med 10-15 min på mølla).

- se om noe kan legges på vektene og invester i håndleddvekter. (Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det, har ikke økonomi til å kjøpe masse utstyr og treningsbagen er tung nok som den er ;)).

- Jobbe mer innen rep-område (dette gjør jeg allerede).

- finne alternative, mer krevende øvelser (Det er jo noe å tenke på).

Litt å jobbe videre med! :)

Har du ikke økonomi til å kjøpe noe som koster 50-100 kr?

Trodde JEG hadde lite penger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 lapp her, 50 lapp der :-P blir mange bokser pils...jeg mener mager kesam til slutt det ;-)

Jeg trodde ikke det var så billig, da.

Men jeg har investert i treningskort med masse utstyr, da må det vel være mulig å bli sterk uten å måtte drasse med seg egne vekter.

Jezuzzz, det er jo ingen som tvinger deg. Du spurte om råd og du fikk et. Dislike it and move on.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg kjører på starten av hvert program;

10KG per uke til det stopper - 5 KG per uke til det stopper - 2.5K uke til det stopper - Deretter går jeg tilbake 10-15KG og kjører 2.5kg i uken. På denne måten får jeg lagt meg på akkurat det nivået jeg selv skal på.

Tar forbehold om at dette er når jeg ikke vet hva 1RM er av hvert program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...