Gå til innhold

Prosjekt overvektig: ned 40 kg


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har selv gått ned fra 125 kg til 89 kg de siste 8 mnd.Jeg begynte med å trene 1-2 dager(kardio) i uka.

De første forandringene jeg gjorde på kostholdet var å kutte ut godteri i uka,minske porsjon størrelsene og sterkt redusere mengde med saus på middagen.Jeg elsker saus og kan godt spise 0,5 l på middan :-)

Ettersom kiloene har forsvunnet har jeg blitt mer og mer motivert både på kosthold og trening.

Nå trener jeg 3-5 dager i uka .3 dager med styrke og 3-5 med spinning.

Jeg lever ikke lavkarbo,men proteinrikt og karboredusert.Ca 100-150g karbohydrater og 150-220g med protein om dagen.

Tror det er viktig å ikke starte for strikt med trening og mat da det kan bli en så stor overgang at man kan gi opp.

For min del handler det å gå ned i vekt om å ha den rette motivasjon og være motivert nok.

Jeg har selv mange mandag startet en diett og avsluttet den på onsdag.

Man må selv ville det 110% for å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått ned fra 125 kg til 89 kg de siste 8 mnd.Jeg begynte med å trene 1-2 dager(kardio) i uka.

De første forandringene jeg gjorde på kostholdet var å kutte ut godteri i uka,minske porsjon størrelsene og sterkt redusere mengde med saus på middagen.Jeg elsker saus og kan godt spise 0,5 l på middan :)

Ettersom kiloene har forsvunnet har jeg blitt mer og mer motivert både på kosthold og trening.

Nå trener jeg 3-5 dager i uka .3 dager med styrke og 3-5 med spinning.

Jeg lever ikke lavkarbo,men proteinrikt og karboredusert.Ca 100-150g karbohydrater og 150-220g med protein om dagen.

Tror det er viktig å ikke starte for strikt med trening og mat da det kan bli en så stor overgang at man kan gi opp.

For min del handler det å gå ned i vekt om å ha den rette motivasjon og være motivert nok.

Jeg har selv mange mandag startet en diett og avsluttet den på onsdag.

Man må selv ville det 110% for å klare det.

Takk for informativt svar :) Mye sant i det du skriver, takk for at du delte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra 107 til 75 selv siden nyttår, så å greie 40 på ettår slett ikke umulig. Først bør hun dra på f eks stormberg som har store størrelser og kjøpe seg skikkelig treningstøy, turklær og finne seg noen gode sportsbh-er. Gjerne bruke flere oppå hverandre for å redusere ubehag ved høy aktivitet. Så legge faste planer om trening, men jeg syns det har hjulpet på motivasjonen å kunne ta en spasertur hvis man ikke har overskudd til trening når det er treningsdag. Ofte kommer motivasjonen til å ta seg ut litt når man først har kommet litt i gang og blitt varm. På kostholdet så må man huske at hver gang man skal spise noe, gjør man et valg om man skal forbli overvektig eller gå ned. Jeg har f eks spist en skive eller ett knekkebrød til frokost, lunsj og kvelds, for å spare litt kalorier til middagen. Får man lyst på søtsaker i ukedagene kan man bytte ut kveldsmaten med en sjokoladebar fra allevo eller atkins f eks. Og mentaliteten at noe er forbudt, kan gi overspising og store utskeielser. Hvis man heller lærer seg at alt er lov å spise, men ikke alltid, og ikke så mye man vil. Serveres det kake, kan man lære seg å smake bare en bitteliten bit, og bare hvis det er en kake som er virkelig god.

En siste ting som jeg tror har utrolig mye å si for å lykkes, og for å se om man er motivert nok, er å offentliggjøre prosjektet for familie, venner, kollegaer mm. Jeg har f eks skrevet åpent om prosessen på Facebook fra dag en, og har både heiagjeng og moralsk støtte der. Det skal mye mer til å gi opp også når folk vet om det, og så utsetter de deg ikke for fristelser som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent fysisk så vil ikke slektningen din ha noen som helst problemer med å tåle PSMF, ettersom hun er svært overvektig. Det trenger ikke bety at det er den beste approachen, med mindre hun opplever alvorlige og påtrengende helseproblemer som følge av overvekten som krever at noe gjøres pronto.

Problemet med PSMF er at det ikke nødvendigvis vil gi henne noe realistisk og virkelighetsnært inntrykk av den livsstilsendringen som må til for at hun skal klare å holde vekten og helsen under kontroll.

Jeg har sett både gradvise og totalomveltende livsstilsendringer som har fungert. Det har nok mye med individet å gjøre, og hvilken måte man liker å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40kg fett er 360 000kcal, så med et underskudd på 1000kcal hver dag burde det i teorien gå på ganske nøyaktig 1 år. Teori og praksis stemmer imidlertid ikke alltid, men i mine øyne er det oppnåelig!

Lykke til! :)

Når man legger på seg er det riktig regnet, men når man tar det av utgjør et kg fett 7500 kcal ca altså litt mindre da kroppen bruker litt energi på å lagre det også:D Så dermed er det enda mer oppnåelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan vel de fleste kjøre en PSMF diett..Men i praksis tror jeg det er en knallhard kur som ikke passer så veldig mange.

Å gå fra å være mye overvektig og spise hva man vil og rett over på en PSMF diett hvor man blir sulten 1 time etter man har spist ville iallefall ikke vært det rette for meg meg da jeg startet dietten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kan vel de fleste kjøre en PSMF diett..Men i praksis tror jeg det er en knallhard kur som ikke passer så veldig mange.

Å gå fra å være mye overvektig og spise hva man vil og rett over på en PSMF diett hvor man blir sulten 1 time etter man har spist ville iallefall ikke vært det rette for meg meg da jeg startet dietten min.

Akkurat det jeg tenkte og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode forslag her. Jeg vil bare si meg enig i at PSMF ikke høres ut som en god idé å kaste seg over med en gang, men man kan tenke PSMF på moderat underskudd; altså mer proteiner og fiberrike grønnsaker uten å være superlavt på karbohydrater og fett (pass på å få i nok essensielle fettsyrer). Det er heller ikke lurt å innføre uvandte treningsrutiner og streng diett alt på en gang. Da er det bedre å endre aktivitetsnivået, få kontroll på de daglige kostholdsrutinene og trekke de til et medarat nivå. Så kan man kanskje gjøre noen rykk underveis med litt strengere diett når treningen har kommet i rutine.

Det at man ikke liker å bli svett er nok ganske vanlig blandt overvektige. Man ser at man selv blir annpusten og svett av ingenting mens andre bare smiler og er glad. Det er utelukkende negativt. Det som kan være greit å fokusere på er at når man blir sliten og svett på trening så er det et bevis på at man har gjort noe positivt for seg selv. Etter hvert som man får treningen inn i den ukentlige rutinen så er den følelsen man har etter trening en positiv følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tenker er det viktigste, er å få bukt med overspisingen. Hvorfor overspiser hun?

Fase 1:

* Bli kvitt overspisingen

* Behold hennes vante kosthold ellers

* Kom igang med trening hun trives med

Etter en stund (30 dager-ish) vil motivasjonen til å spise sunnere komme av seg selv. Fase 2...

Smart ;) Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...